Magnus E K
När villareaktorerna väl finns att köpa så kommer de antagligen gå på full effekt hela tiden (10 kW eller så). När man inte behöver värmen får man dumpa den i t ex en stor radiator utomhus.

• Gilla
Maxwells demon
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Fortfarande intresserad över detta.

Någon kan kanske redogöra för hur det går till att stoppa och starta en reaktor.
Hur lång tid tar det?
Vad finns det för ev problem?
Vad händer med produktionen under uppstartstiden och nedstängningstiden, dvs hur effektiv är den jämfört med full patte.

Och kanske gärna några ord om hur en neddragning av effekt blir, säg till kanske 50% är jämfört med att stoppa reaktorn helt.

Jag tycker det skulle vara lite kul att veta, för annars kan man ju drömma hur mycket som helst om att reglera med kärnkraften, men det är kanske knappt möjligt ...
Innan jag kommenterar så måste jag veta om du är för eller i mot .. om dina argument är tvärtemot leken ;)

Magnus E K Magnus E K skrev:
När villareaktorerna väl finns att köpa så kommer de antagligen gå på full effekt hela tiden (10 kW eller så). När man inte behöver värmen får man dumpa den i t ex en stor radiator utomhus.
Vore en dröm. Kunna fylla uppfarten och alla platsättningar/gångar med golvärmeslang. Isfritt och snöskottning ett minne blott.

• Wow
kest
  • Laddar…
Jag har en fråga till er som vill stänga alla reaktorer

vart får vi all kräm ifrån då ??
Kollade SCB från 1970 tills idag så är det nästan 50/50 vatten kärnkraft som en stabil kraftkälla vissa år var det mindre regn och då var det mer kärnkraft

Vind var nästan sporadiskt sedan start 1994

Så min fråga återstår .. vad gör vi utan den ena eller den andra ... jag gillar mixen vi har idag plus att sedan mätningarna började så har vi mer än dubbla vår förbrukning

• Gilla
kest
  • Laddar…
Maxwells demon TotalControl skrev:
Vore en dröm. Kunna fylla uppfarten och alla platsättningar/gångar med golvärmeslang. Isfritt och snöskottning ett minne blott.
Istället för pellets från sotarn på uppfarten får vi uran från (S)vetsarn .. :D

• Haha
kest
  • Laddar…
Magnus E K
Papphammar666 lilllasrne skrev:
Istället för pellets från sotarn på uppfarten får vi uran från (S)vetsarn .. :D
Inte alls. Folk förstår inte hur liten mängd uran som går åt i jämförelse med kemiska bränslen. Reaktorerna kommer vara förladdade med bränsle som räcker hela livslängden.

• Gilla
Noseone och 1 till
  • Laddar…
Magnus E K Magnus E K skrev:
Inte alls. Folk förstår inte hur liten mängd uran som går åt i jämförelse med kemiska bränslen. Reaktorerna kommer vara förladdade med bränsle som räcker hela livslängden.
Du inser väl att det där inte är realistiskt under din och min livstid? Även SMR:er kommer att vara omgärdade av strikta säkerhetsåtgärder, om de någonsin blir verklighet. Då är de ändå stora nog för att försörja ett mindre samhälle. Det talas om att ha dessa under jord av säkerhetsskäl. Egen reaktor i källaren kommer inte att hända.

• Gilla
Magnus E K
  • Laddar…
Mikael_L
Papphammar666 lilllasrne skrev:
Innan jag kommenterar så måste jag veta om du är för eller i mot .. om dina argument är tvärtemot leken ;)
För eller emot ... vad?

I just denna fråga så är jag bara relativt genuint intresserad av hur effektökning/minskning resp avstängning/start av ett aggregat går till, och vilka ev problem som detta omgärdas av.

Men bara en ganska lätt och ytlig lekmannaförklaring, nåt som går att läsa på några minuter max.
Jag är inte ute efter att problematisera något.

• Gilla
RoAd
  • Laddar…
På en väldigt enkel nivå så reglerar man effekten på härden genom att flytta styrstavarna. När man minska kärnreaktionerna minskar effekten och mängden ånga, då minskar även effekten ut på elnätet. Det blir en del oönskade fenomen om man kör härden på låg effekt. Men ner till 50% är inget problem.

optimum
Det löser sig säkert.
Snart låter vi kineserna bygga kolkraftverk i Sverige.

Vårt flaggskepp Volvo personvagnar ägs av Kina
Vi har redan kinesiskt ägda tåg här så fortsättning följer.

Kolkraft, kolkraft, kolkraft.
Ropen skalla, brun el till alla.

Hur jävla dumma kan vi vara.
Vi var mycket bra på kärnkraft här i Sverige. Men så låter vi idioterna ta besluten.

• Gilla
Noseone och 1 till
  • Laddar…
optimum optimum skrev:
Det löser sig säkert.

Vi var mycket bra på kärnkraft här i Sverige. Men så låter vi idioterna ta besluten.
:crysmile:

Mikael_L
D Daniel 109 skrev:
På en väldigt enkel nivå så reglerar man effekten på härden genom att flytta styrstavarna. När man minska kärnreaktionerna minskar effekten och mängden ånga, då minskar även effekten ut på elnätet. Det blir en del oönskade fenomen om man kör härden på låg effekt. Men ner till 50% är inget problem.
Ja så mycket (och lite mer) visste jag. Men tack igen.

Nu försökte jag hitta lite info själv om det.
Och i denna PDF anges att resteffekten har sjunkit till ca 1% redan efter en timme, vilken väl indikerar att det ur åtminstone denna synvinkel går att stoppa en reaktor för en helg, eller kanske t.o.m en natt. Det hade väl varit annat ifall det varit typ 50% i resteffekt hela helgen, det hade inte varit mycket till stopp det.
1% resteffekt innebär ändå ett rejält kylbehov, men är ändå hanterbart och känns inte så vansinnigt.

Sen finns det kanske andra problem med att frekvent starta/stoppa reaktorer, kanske olika former av termisk stress på materialet osv.

https://www.okg.se/Documents/Om_OKG/Publikationer/Faktablad/Faktablad_49_Stanga_av_en_reaktor.pdf

• Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
optimum optimum skrev:
Det löser sig säkert.

Nja, några kinesiska kolkraftverk här tror jag inte på. De kan byggas ”åt oss” i Kina.
Vi kan sälja järnmalmen direkt till kina så behöver vi inte förbruka så mycket energi här och inga hemska CO2 utsläpp från järnframställning alls! Vi minskar vår energianvändning av kol - jättebra!
Gör som Findus, skicka fisken i fryscontainrar till Kina, dieseldrivna frysar, tina, filea, samma resa tillbaka och sälj den i Sverige som miljöcertifierad norsk fisk. Fartygen kan köra på billig olja på internationellt vatten, inget trams med lågsvavlig olja.
Låt Kina bygga och finansiera järnväg åt oss. De står för kompetens och arbetskraft. Vi spar pengar. Eller?
Vem hade för några år sedan trott att vi skulle ha Kinas militär övandes med ryssarna i Östersjön?

Rysk gas är renare än tyskt kol, men vad får det för konsekvenser? Är gasledning till Tyskland bra eller dåligt? Hur flyter pengarna? Vi flyttar produktion till kina och köper energi från Ryssland, men vad får det för säkerhetspolitiska konsekvenser att förse dessa länder med kapital?

Industrin är mer intresserad av ett förutsägbart elpris, än ett pris som varierar och kan vara billigt ibland och dyrt ibland helt utifrån vädrets makter? Vad händer om man har otur med vädret och vattenmagasinen inte fylls på, om vinden blåser men vid fel period? Å gud förbjude, stillestånd av upptrimmade kärnkraftverk.

Det pratas hållbarhet, men varför vill vi ha ett elpris som inte är hållbart?

Social välfärd och energi hänger ihop.
Diagram som visar Social Progress Index jämfört med energiförbrukning per capita för olika länder.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Var tog alla gråa tråkiga politiker vägen? De som både villa industri, arbeten och välfärd i Sverige.

• Gilla
Byggmarodören och 7 till
  • Laddar…
Magnus E K
Vad betyder färgerna (blå, röd, grön) i den grafen och hur kan Ukraina använda så extremt lite energi utan att frysa ihjäl på vintern?

Magnus E K
Imorgon, en måndag i januari månad, är högsta spotpriset i SE3 25,3 öre/kWh, vilket känns som det kan vara det lägsta en vintervardag på flera år. (Vattenkraftsägarna som börjar få panik och bjuder under varandra för att få sälja?)

Men i SE4 är morgondagens högsta spotpris 63,3 öre/kWh! Osäkert om jag sett en så stor procentuell skillnad förut.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.