253 811 läst ·
3 373 svar
254k läst
3,4k svar
På lördag börjar utfasningen av Ringhals 2
Då är siffrorna helt fel. Kärnkraften med en faktor på 100000 och vindkraften med 1000. Typ.
Nu har du rört till det. Kärnkraften har en verkningsgrad runt 30%. Vindkraft upp mot 50%
Jag gissat att du syftar på något annat.
Jag gissat att du syftar på något annat.
Medlem
· Etelä Pohjanmaa
· 2 467 inlägg
50% lär inte vindkraften komma upp i praktiken. Vindkraft har en teoretisk maximal verkningsgrad på 59,3% medan kommersiella treblads HAWT turbiner normalt ligger runt 30-35% under bra vindförhållanden. Ett blad hade haft bättre verkningsgrad än tre blad i teorin, bara man kunde balansera det.D Daniel 109 skrev:
Då stänger vi alla reaktorer då så är problemet med den värdelösa energin ett minne blott ... innan Vattenfall stänger alla reaktorer så kan ni njuta av vatten värme Internet ström i era hus och förstås detta forum eftersom alla serverhallar är riktiga bovar...
puss på er
Verkningsgraden är en tämligen ointressant siffra. Det är intressant när man jämför olika metoder att omvandla en dyr energi till något annat. Vind, sol och kärnkraft behöver inte bry dig om verkningsgrad.
Nej det är det inte när man inte har någon bränslekostnad att minimera.
Nej. Vet du vad verkningsgrad betyder?
Fortfarande intresserad över detta.Mikael_L skrev:
Någon kan kanske redogöra för hur det går till att stoppa och starta en reaktor.
Hur lång tid tar det?
Vad finns det för ev problem?
Vad händer med produktionen under uppstartstiden och nedstängningstiden, dvs hur effektiv är den jämfört med full patte.
Och kanske gärna några ord om hur en neddragning av effekt blir, säg till kanske 50% är jämfört med att stoppa reaktorn helt.
Jag tycker det skulle vara lite kul att veta, för annars kan man ju drömma hur mycket som helst om att reglera med kärnkraften, men det är kanske knappt möjligt ...
I Sverige är det inte aktuellt av ekonomiska skäl. Kärnkraften regleras ner väldigt sällan i Sverige. Men du kan titta på Frankrike. Där regleras det mycket.