Hej. Jag är ute efter att hålla nere investeringskostnaden för ett nybygge på 145kvm i två plan i mälardalen. Två vuxna i hushållet utan behov på lyxkomfort.

Frågan gäller inte främst att hålla ned elkostnad utan ifall systemet räcker för att ha en rimlig boendemiljö året runt.

Med FTX-aggregat och en LLVP så bör väl värmen i huset till stor del kunna tas om hand? En "myskamin" i allrummet kan användas vid kalla vinterdagar.

För varmvatten väljs då en lagom stor varmvattenberedare.

Någon som har denna setup idag i ett hyffsat nybyggt (tätt och välisolerat) hus?

MVH

Jag har inte den setupen, betvivlar att FTX är rätt val om du vill spara penningar i investerings skedet.

F fribygg skrev:
Jag har inte den setupen, betvivlar att FTX är rätt val om du vill spara penningar i investerings skedet.
FTX - Frånluft Tilluft värmeväXling - har jag också. Den återvinner det mesta av värmen, men inte allt. Den kan till och med fylla på med lite direkt elvärme när det är svinkallt. I mitt hus, med ca 120 kvadrat, byter FTX ut all luft inom 2 timmar, vilket ger en syrerik luft att andas. Min FTX hjälper mig också att att torka tvätten som jag hänger inomhus på vintrarna.

Värmepump har jag också, men den räcker inte helt heller.
Elementen med direktverkande el spelade huvudrollen innan vi installerade värmepumpen och dyrt blev det förstås.
Nu är det värmepumpen som spelar huvudrollen, medan elementen backar upp den (=fyller på med värme där det fattas). Värmepumpen kan ju inte nå alla rum och vrån lite längre bort. Den totala elförbrukningen har dock minskat rejält sedan värmepumpen så att säga tog kommandot.
En liten kamin är väldigt trevlig, men bidrar med värme bara när du är hemma och eldar.

Redigerat:
C Cider skrev:
FTX - Frånluft Tilluft värmeväXling - har jag också. Den återvinner det mesta av värmen, men inte allt. Den kan till och med fylla på med lite direkt elvärme när det är svinkallt. I mitt hus, med ca 120 kvadrat, byter FTX ut all luft inom 2 timmar, vilket ger en syrerik luft att andas. Min FTX hjälper mig också att att torka tvätten som jag hänger inomhus på vintrarna.
Vill man som TS spara pengar i investerings skedet är väl ett rent frånlufts aggregat eller enkla frånluftsfläktar att föredra.

C Cider skrev:

Värmepump har jag också, men den räcker inte helt heller.
Elementen med direktverkande el spelade huvudrollen innan vi installerade värmepumpen och dyrt blev det förstås.
Nu är det värmepumpen som spelar huvudrollen, medan elementen backar upp den (=fyller på med värme där det fattas). Värmepumpen kan ju inte nå alla rum och vrån lite längre bort. Den totala elförbrukningen har dock minskat rejält sedan värmepumpen så att säga tog kommandot.
En liten kamin är väldigt trevlig, men bidrar med värme bara när du är hemma och eldar.
Okej, använder ni varmvattenberedare för dusch? Vid vilken utetemp upplever ni att det börjar kännas begränsat med FTX + LLVP så att elementen behövs?

F fribygg skrev:
Vill man som TS spara pengar i investerings skedet är väl ett rent frånlufts aggregat eller enkla frånluftsfläktar att föredra.
Jag tror man regelmässigt måste ta vara på utgående luft antingen genom FTX eller FLVP idag.
Jag tycker FTX verkar väldigt effektivt då det både ser till att värma inkommande med utgående till hög effektivitet men också löser ventilationen samt ser till att jag inte behöver sätta friskluftsintag i rummen vilket gör att ljudnivån från trafiken utomhus lär minska. Därför ser jag FTX som något jag absolut vill gå på.

F fribygg skrev:
Får man enligt regelverket ha enbart några frånluftsfläktar, verkar vara något om att vid nybygge så ska det alltid sättas in en FTX som inte orkar med att värma huset ordenligt utan att elpatron ska gå in. Samt om FTX ska ge något, så måste det till massor av varm luft från huset, blir att det ska in kall luft i lika mängder. I mitt tycke korsdrag.
Är liksom lite kontraproduktivt.

J jonaserik skrev:
Får man enligt regelverket ha enbart några frånluftsfläktar, verkar vara något om att vid nybygge så ska det alltid sättas in en FTX som inte orkar med att värma huset ordenligt utan att elpatron ska gå in. Samt om FTX ska ge något, så måste det till massor av varm luft från huset, blir att det ska in kall luft i lika mängder. I mitt tycke korsdrag.
Jag vill gärna se den kommunala eller statliga regeln/ paragrafen som kräver FTX, såvitt jag vet är teknikvalet upp till byggherren.

J jonaserik skrev:
Eftersom FTX endast återför utgående värme till inkommande så kan det ju rent fysikaliskt inte "värma" huset annat än att elpatron går in, den miskar däremot värmeförlusterna väldigt mycket. Den tillförda värmen tänker jag mig därför skulle komma från LLVP och kamin, samt spillvärmen från varmvattenberedaren och andra apparater i huset. Man kan förstås komplettera med nåt enstaka värmeelement om något rum upplevs väldigt kallt.

Men jag hör gärna erfarenheter av detta från andra.

J Jidderberg skrev:
Okej, använder ni varmvattenberedare för dusch? Vid vilken utetemp upplever ni att det börjar kännas begränsat med FTX + LLVP så att elementen behövs?
Ja, VVB för dusch
Utetemp noll eller lite under noll

F fribygg skrev:
Jag vill gärna se den kommunala eller statliga regeln/ paragrafen som kräver FTX, såvitt jag vet är teknikvalet upp till byggherren.
Är med. Hustillverkarna betalar bara en spottstyver för FTX och tar bra betalt för dom. Men hur är det med ventilationen då, räcker det med några mindre fläktar då eller vad. Tänker på regelverket från BBR som ska bestämma om byggnaders ventilation.

Krokben
Vet att @KnockOnWood körde på en liknande lösning som du är ute efter. Han kanske kan ge input.

• Gilla
Kane
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Nja, BBRen avsnitt 9 ställer krav på energihushållning, och för att klara den biten samtidigt som man ska klara ventilationskraven så är är det mer eller mindre tvunget att vara någon typ av värmeåtervinning, alltså FX eller FTX.

[länk]
Alltså inte krav på FTX?

Jag har själv inte sett produkterna i verkligenheten, men jag har för mig Panasonic har en lösning för luftvärmepump med klassisk ute- och innedel samt varmvattenberedare (som värms av utedelen). Kan vara intressant lösning här tror jag ?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.