Vi funderar på att byta ut våran förstärkta självdrag till FTX ventilation.
Aggregat på vinden, rör på vinden 160 sedan 125 rör genom klädkammarna uppe för att komma ut i kattvindarna och nå undervåningen. 100 mm don på tilluft och 125mm don på frånluft.
Blåa kryss för tilluft och röda kryss för frånluft. Svart fyrkant kamin
Allrum på övervåning är 2 st sovrum och dom 2 sovrummen är ihopslaget till ett sovrum,
Donen nere är ju bestämda till yttervägg då dom går i kattvindarna och borras ned,
Är jag rätt ute med storlek på don och rör? Något jag borde ändra?
Kontor nere är klädkammare, skall jag för att göra det enkelt för mig dra in ett frånluft don från tvättstugan?
Klädkammarna uppe behöver dom några frånluft/tilluftdon?
Vilka don rekomdenderas?
Släpper jag bara ned röret genom taket för att ansluta donen eller skall det på någon anslutningsstos?
Vilket aggregat rekomenderas?
Är det dumt att hämta uteluften via gaveln som vätter väst/nordväst? Har skog åt det hållet. Eller är österut att föredra trots gata och grann hus närma?
Övriga tankar och tips?
Aggregat på vinden, rör på vinden 160 sedan 125 rör genom klädkammarna uppe för att komma ut i kattvindarna och nå undervåningen. 100 mm don på tilluft och 125mm don på frånluft.
Blåa kryss för tilluft och röda kryss för frånluft. Svart fyrkant kamin
Allrum på övervåning är 2 st sovrum och dom 2 sovrummen är ihopslaget till ett sovrum,
Donen nere är ju bestämda till yttervägg då dom går i kattvindarna och borras ned,
Är jag rätt ute med storlek på don och rör? Något jag borde ändra?
Kontor nere är klädkammare, skall jag för att göra det enkelt för mig dra in ett frånluft don från tvättstugan?
Klädkammarna uppe behöver dom några frånluft/tilluftdon?
Vilka don rekomdenderas?
Släpper jag bara ned röret genom taket för att ansluta donen eller skall det på någon anslutningsstos?
Vilket aggregat rekomenderas?
Är det dumt att hämta uteluften via gaveln som vätter väst/nordväst? Har skog åt det hållet. Eller är österut att föredra trots gata och grann hus närma?
Övriga tankar och tips?
Redigerat:
Ang vilket aggregat så kolla hur stor öppningen till vinden är så att du får in FTXn.
(har själv ett litet hål och därmed begränsar vilka jag kunde köpa)
Sen är det extra funktioner som appar , integrering med hemma-automation , eldstadsläge (om man har kamin/öppenspis) etc som säkerligen gör att ni kommer ned till ett hyffsat få antal att välja bland.
Sen så bör ni ha förberett vibrationsdämpning av fästen/underlag etc för aggregatet.
frånlufts donen skulle jag nog placera ungf som du har markerat,
Tilluften placeras så att de inte orsakar kalldrag i soffor, sängar etc etc
Klädkammare uppe kanske kan få ett frånluft då du annars bara har en frånluft där uppe och kan då få höga luftlöden o ljud pga det i den enda frånluften.
Ska ni göra jobbet själva eller hyra in?
(har själv ett litet hål och därmed begränsar vilka jag kunde köpa)
Sen är det extra funktioner som appar , integrering med hemma-automation , eldstadsläge (om man har kamin/öppenspis) etc som säkerligen gör att ni kommer ned till ett hyffsat få antal att välja bland.
Sen så bör ni ha förberett vibrationsdämpning av fästen/underlag etc för aggregatet.
frånlufts donen skulle jag nog placera ungf som du har markerat,
Tilluften placeras så att de inte orsakar kalldrag i soffor, sängar etc etc
Klädkammare uppe kanske kan få ett frånluft då du annars bara har en frånluft där uppe och kan då få höga luftlöden o ljud pga det i den enda frånluften.
Ska ni göra jobbet själva eller hyra in?
Vi kommer göra jobbet själva, är händiga men kan inte ventilation. Justering kommer vi behöva hjälp med.
Utan förändring är vindsluckan 490mm bred.
Kan skruva ned den och få 560mm istället.
Har inget intresse av extra funktioner/styrningar.
Tilluften i vardagsrum hamnar ju ovan soffan, vi skulle kunna dra ett rör genom golvet i klädkammaren uppe samma vägg som kaminen och hamna i framkant av trappen om det är en bättre ide.
Utan förändring är vindsluckan 490mm bred.
Kan skruva ned den och få 560mm istället.
Har inget intresse av extra funktioner/styrningar.
Tilluften i vardagsrum hamnar ju ovan soffan, vi skulle kunna dra ett rör genom golvet i klädkammaren uppe samma vägg som kaminen och hamna i framkant av trappen om det är en bättre ide.
Overall ser det bra ut skulle jag säga. Ta ett par varv med fundering på rördragningen så fixar ni det nog. Donen ansluts i stos/krage som skruvas i taket. Glöm inte ljuddämpare, gärna direkt vid aggregatet och sen vid iallafall donen sovrummen. Väderstreck på anslutning ute behöver du inte oroa dig så mycket över. Gpdf är vanligt frånluftsdon i metall. Ctvb tilluftsdon funkar, inte så snyggt men ja.
Ventilationsaggregaten är förhållandevis nära varandra i kvalité, swegon och systemair brukar anses vara bra men alla andra funkar för det mesta också utmärkt.
Ventilationsaggregaten är förhållandevis nära varandra i kvalité, swegon och systemair brukar anses vara bra men alla andra funkar för det mesta också utmärkt.
Gissar att du behöver luftväxling i arbetsrummet också.
Har en större täljstensugn mitt i den öppna planlösningen. F ö enda uppvärmningen vi använder.
Har direktel, som vi slår på om vi lämnar huset flera dagar i sträck, kalla årstiden..
Har fixat så jag tar tilluft till ugnen utifrån stenfoten via krypgrunden och in under själva eldstaden. Typ helt tät i övrigt. När vi eldat färdigt stänger vi spjället mellan eldstad och skorsten.
Spjället går inte att stänga helt tätt, då det har en ursparning så som vid kakelugnar.
I övrigt har vi FTX och sorbtionsafuktare i torra, och nästan täta grunden.
Har egen utrustning för luftflödesmätning och undertrycket i huset relativt uteluften.
Har inte råd att kalla in mättekniker vid uppstart och var o vartannat år.
Gillar att ha koll. Huset mår bra.
Har en större täljstensugn mitt i den öppna planlösningen. F ö enda uppvärmningen vi använder.
Har direktel, som vi slår på om vi lämnar huset flera dagar i sträck, kalla årstiden..
Har fixat så jag tar tilluft till ugnen utifrån stenfoten via krypgrunden och in under själva eldstaden. Typ helt tät i övrigt. När vi eldat färdigt stänger vi spjället mellan eldstad och skorsten.
Spjället går inte att stänga helt tätt, då det har en ursparning så som vid kakelugnar.
I övrigt har vi FTX och sorbtionsafuktare i torra, och nästan täta grunden.
Har egen utrustning för luftflödesmätning och undertrycket i huset relativt uteluften.
Har inte råd att kalla in mättekniker vid uppstart och var o vartannat år.
Gillar att ha koll. Huset mår bra.
Redigerat:
Bott i 2 hus byggda med FTX från början.
I alla sovrum satt till luften i taket/hörnet vid dörrarna, d.v s så långt från där man kan tänkas ha sängen.
Ventilerna, ljuddämpade, har insatsen excentrisk monterad så den inte blåser åt alla håll, utan vrids så den blåser mot väggarna i hörnet och inte ut mot sängen.
I alla sovrum satt till luften i taket/hörnet vid dörrarna, d.v s så långt från där man kan tänkas ha sängen.
Ventilerna, ljuddämpade, har insatsen excentrisk monterad så den inte blåser åt alla håll, utan vrids så den blåser mot väggarna i hörnet och inte ut mot sängen.
Klicka här för att svara