Har tänkt ersätta våra batteridrivna övervakningskameror med POE-drivna. Har aldrig tidigare gjort något som går igenom fasaden. Ganska tunn fasad där jag tänkt sätta den första kameran jag ska byta ut, 15 cm. Träfasad.

Hur gör man detta mest professionellt? Rådgivning via ChatGPT säger bl.a.
  • Borra med lutning så att inte vatten kan rinna in
  • Använd VP-rör
  • Droppögla
  • Täta från utsidan med silikonfog
  • Täta från insidan med akryl eller fog
Tänker att jag vill kunna klara av detta själv utan att behöva anlita hantverkare.
 
Redigerat:
K
Jag vet inte hur grovt VP man behöver för att få igenom en nätverkskabel. Kanske ett 20-rör?

Spontant...

Hade borrat lite snett nedåt med en längre flatborr/centrumborr i lagom storlek. Kapat röret något längre än väggens tjocklek. Tejpat ena änden av röret. Tryckt i en massa silikon i hålet, eller kanske lite fogskum, och tryckt igenom röret. Låtit det torka. Skurit bort tejp. Kapat röret i rätt längd på insidan med ett multiverktyg. Fogat och snyggat till.
Kört igenom nätverkskabel, tryckt i isolering i röret och tätat utsida med silikon, byggfog eller annat.

Typ så.

Edit - om du använder spiralborr så är det lättare att borra rakt. När flatborren kommer igenom gipset, etc och kommer in i isoleringen har den inte längre något stöd, eftersom den där är bara några millimeter i diameter.
 
  • Bild som visar en flatborr och en spiralborr, verktyg använda vid borrning för att installera kablar genom väggar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
matthiask
  • Laddar…
K Kardan79 skrev:
Jag vet inte hur grovt VP man behöver för att få igenom en nätverkskabel. Kanske ett 20-rör?

Spontant...

Hade borrat lite snett nedåt med en längre flatborr/centrumborr i lagom storlek. Kapat röret något längre än väggens tjocklek. Tejpat ena änden av röret. Tryckt i en massa silikon i hålet, eller kanske lite fogskum, och tryckt igenom röret. Låtit det torka. Skurit bort tejp. Kapat röret i rätt längd på insidan med ett multiverktyg. Fogat och snyggat till.
Kört igenom nätverkskabel, tryckt i isolering i röret och tätat utsida med silikon, byggfog eller annat.

Typ så.

Edit - om du använder spiralborr så är det lättare att borra rakt. När flatborren kommer igenom gipset, etc och kommer in i isoleringen har den inte längre något stöd, eftersom den där är bara några millimeter i diameter.
Tack, låter vettigt! Bra tips att trycka in isolering i röret.
 
tommib
Ska du ha kameran precis där du gör hålet eller är den en bit bort? De flesta kameror har en kontakt som är "vattentät" för nätverkssladden och den är ca 20 mm i diameter. Dessutom har kamerorna ofta också en vanlig anslutning för el. Mina har dessutom en tredje liten sladd ut från kabeln, med en resetknapp. Du behöver fundera på var du döljer detta. I röret är ett utmärkt ställe om kameran ska monteras nära utloppet. Om du inte ska kontaktera kabeln själv så kan du oftast inte heller montera den täta anslutningen mot kameran.

Om du kontakterar själv räcker det bra med ett 10 mm rör men det är svårt att hitta ett sådant VP-rör.

Du kan också beakta möjligheten att gå ut med flera kablar i samma rör. Detta går inte att förutse utan beror på dina omständigheter.

I övrigt så är det vettiga råd från AI, borra med ca 3-5 graders lutning utåt (oftast lättare att borra utifrån och in). Det bästa är om du kan gå igenom gipset med en mindre borr och sedan vidga det hålet. Då kan du nämligen presspassa VP-röret genom fuktspärren och få det tätt. Du borrar alltså igenom väggen med typ en 8 mm spiralborr. Sen borrar du upp gipsen på insidan med typ 20 mm borr men stannar så fort du gått igenom. Samma på utsidan genom panelen. Sen trycker du VP-röret genom plasten som då sluter sig tight mot röret. Det är bra om röret går ut några millimeter utanför panelen, täta med något lämpligt mellan panel och rör. Jag skulle nog använt akrylfog både inne och ute, silikon är så jobbigt att hantera.
 
  • Gilla
matthiask
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Ska du ha kameran precis där du gör hålet eller är den en bit bort? De flesta kameror har en kontakt som är "vattentät" för nätverkssladden och den är ca 20 mm i diameter. Dessutom har kamerorna ofta också en vanlig anslutning för el. Mina har dessutom en tredje liten sladd ut från kabeln, med en resetknapp. Du behöver fundera på var du döljer detta. I röret är ett utmärkt ställe om kameran ska monteras nära utloppet. Om du inte ska kontaktera kabeln själv så kan du oftast inte heller montera den täta anslutningen mot kameran.

Om du kontakterar själv räcker det bra med ett 10 mm rör men det är svårt att hitta ett sådant VP-rör.

Du kan också beakta möjligheten att gå ut med flera kablar i samma rör. Detta går inte att förutse utan beror på dina omständigheter.

I övrigt så är det vettiga råd från AI, borra med ca 3-5 graders lutning utåt (oftast lättare att borra utifrån och in). Det bästa är om du kan gå igenom gipset med en mindre borr och sedan vidga det hålet. Då kan du nämligen presspassa VP-röret genom fuktspärren och få det tätt. Du borrar alltså igenom väggen med typ en 8 mm spiralborr. Sen borrar du upp gipsen på insidan med typ 20 mm borr men stannar så fort du gått igenom. Samma på utsidan genom panelen. Sen trycker du VP-röret genom plasten som då sluter sig tight mot röret. Det är bra om röret går ut några millimeter utanför panelen, täta med något lämpligt mellan panel och rör. Jag skulle nog använt akrylfog både inne och ute, silikon är så jobbigt att hantera.
Tack! Ja, jag har tänkt sätta kameran precis där jag gör hålet. Det är Ubiquiti-kameror jag ska sätta upp, det ska endast vara nätverkskabel som ansluts. Har inte fått dem ännu (G6 Turret), men på bilderna ser det ut som det är en kontaktkabel, som kanske tom. är så pass lång att den kommer nå hela vägen genom väggen.

Av praktiska skäl kommer jag vilja borra inifrån. Den första kameran ska sitta under ett fönster på tredje våningen.
 
  • Gilla
tommib
  • Laddar…
tommib
Som sagt, svårt att lämna detaljerade instruktioner när man inte vet förutsättningarna.

Skulle jag vara du skulle jag vänta med att göra hål tills jag har kameran i handen och kan testa hur stort rör som behövs till kontaktdonet. Bäst är förstås att ha kontakten inomhus. Det kanske till och med går att fälla in det i väggen? Om du sätter en ROT-dosa?
 
  • Gilla
matthiask
  • Laddar…
K Kardan79 skrev:
Jag vet inte hur grovt VP man behöver för att få igenom en nätverkskabel. Kanske ett 20-rör?

Spontant...

Hade borrat lite snett nedåt med en längre flatborr/centrumborr i lagom storlek. Kapat röret något längre än väggens tjocklek. Tejpat ena änden av röret. Tryckt i en massa silikon i hålet, eller kanske lite fogskum, och tryckt igenom röret. Låtit det torka. Skurit bort tejp. Kapat röret i rätt längd på insidan med ett multiverktyg. Fogat och snyggat till.
Kört igenom nätverkskabel, tryckt i isolering i röret och tätat utsida med silikon, byggfog eller annat.

Typ så.

Edit - om du använder spiralborr så är det lättare att borra rakt. När flatborren kommer igenom gipset, etc och kommer in i isoleringen har den inte längre något stöd, eftersom den där är bara några millimeter i diameter.
TP kabel är inte alls tjock, man sätter på ny RJ45 kontakt efter man dragit kabeln
 
Purre Purre skrev:
Har du kollat installationsguiden för den kameran?
Står även på deras sida att kabeln är 30cm lång.

[länk]

[länk]
Den detaljen hade jag missat, men då kommer kabeln definitivt kunna gå genom hela väggen. Men allt blir lättare när jag har den framför mig, känns som att jag kommer kunna klara av detta.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.