22 330 läst ·
149 svar
22k läst
149 svar
Övervakning i elcentral
Självbyggare
· Hudiksvall
· 123 inlägg
Jepp, har kollat på Resi9...R Robert-san01 skrev:
Såg det systemet när jag började kolla runt på vad jag skulle ha för sorts elcentral.
Och det var väl där jag började fundera kring vilken övervakning och varningsfunktioner jag ville ha i en elcentral.
Men Resi9 kostar till att börja med X antal tusenlappar för centralenheten. Och sedan ramlar ju tusenlapparna på för de kontrollpunkter man ska lägga till.
Så för det systemet hamnar man väl uppe i 10-20 tkr.klassen gissar jag. (Eller vidare upp till hur dyrt som helst, såg det ut som.)
Och då tycker jag relationen mellan priset och funktionsvärdet haltar för mycket för en elcentral.
Resi9 har som jag förstått det möjlighet även att redovisa vilka apparater som är påslagna eller avslagna, och även redovisa strömförbrukning per grupp. Det kan ju vara kul funktioner, men känns inte så nödvändigt för mig.
Så jag nöjer mig med att sätta ihop ett mer "hobbybetonat" övervakningssystem för de funktioner jag önskar.
Men din reflektion är ju relevant i denna tråd, tack för ditt inlägg!
Självbyggare
· Hudiksvall
· 123 inlägg
Jo, jag förstod att jag skulle sätta dvärgbrytaren före huvudbrytaren, OM jag ska koppla in den före.E Electrony skrev:Du har uppfattat mig rätt så när som på att jag anser att du skall koppla in dig efter huvudbrytaren.
Kopplar du in dig före bör du montera dom komponenterna före huvudbrytaren så att det framgår att det inte är kopplade via brytaren.
Jag skulle ta en B10*3 dvärgbrytare, den är troligen billigare än 6A varianten, det ger dig en extra grupp att koppla in förbrukare på om utrymmet tar slut.
Skillnaden i pris på 0,75 & 1,5 kvmm har ju ingen betydelse för så korta ledare.
När det gäller frånskiljning så har jag fattat det som att vissa fabrikat av dvärgbrytare är godkända men inte alla.
Det kan någon annan svara bättre på.
Skulle då isåfall först sätta 3*Dvärgbrytare, Diodmodul, Huvudbrytare och sedan ska allt efter huvudbrytaren vara strömlöst i normcentralen när huvudbrytaren är avslagen.
Och rent säkerhetsmässigt så kan det väl bara vara positivt att man när man slagit ifrån huvudbrytare och tagit bort normkapslingens kåpa, påminns man av lysande dioder att mätarskåpets huvudbrytare är påslagen och inkommande matarkabel fortfarande har spänning. Eller?
Och du har säkert rätt i att en 10 A dvärgbrytare är billigare än en 6 A, då det väl är 10 A som är den vanligaste.
Men även en kabel på 1 m efter en 10 A kan väl vara 0,75 kvmm, fick jag fram på någon areakalkylator på internet.
Priset på kabeln där har ju som sagt noll betydelse, men tänker mig att jag kanske där ska ha en 3 ledar-kabel som går ut till en extern övervakningsenhet (om det nu blir en sån), så det tydligt går att märka upp att just denna kabel bara har med externövervakning att göra.
Men att jag skulle kunna använda denna dvärgbrytare till en extra grupp,
det håller jag inte med dig om.
Denna dvärgbrytare kommer ju att sitta före JFB, och den oskyddade gruppen vill jag ju inte skicka ut i husets elsystem. Eller hur?
Och utrymmet SKA inte ta slut! Jag har räknar med att ha 2 x 72 = 144 modulplatser i min elcentral.
Det ska väl ta mig tusan räcka, så jag inte hamnar i samma läge som idag, när huset växt ut sitt elsystem.
Jag läste produktinformationen på åtminstone några av av Malmbergs dvärgbrytare: "Godkända som frånskiljare."
Så då får man väl se till att välja en sådan då. Och då kan man ju inte behöva ha en till brytare i andra änden på kabel i övervakningsenheten, har jag rätt där?
Redigerat:
Självbyggare
· Stockholm
· 10 261 inlägg
Kan absolut tänka mig att det blir säkert en 20-30k dyrare att bygga med "färdiga" saker som Resi9 och KNX. Dock så tror jag att andrahandsvärdet på ett hus med hembyggt (även om det är mycket bra gjort) kontra ett med Resi9 skiljer typ 100-150k. Skulle jag besiktiga ett hus med hembyggd styrning och tveksam dokumentation (kanske inget CE godkännande) skulle jag säga att elsystemet är underkänt och måste byggas om.M Micke i Hudik skrev:Jepp, har kollat på Resi9...
Såg det systemet när jag började kolla runt på vad jag skulle ha för sorts elcentral.
Och det var väl där jag började fundera kring vilken övervakning och varningsfunktioner jag ville ha i en elcentral.
Men Resi9 kostar till att börja med X antal tusenlappar för centralenheten. Och sedan ramlar ju tusenlapparna på för de kontrollpunkter man ska lägga till.
Så för det systemet hamnar man väl uppe i 10-20 tkr.klassen gissar jag. (Eller vidare upp till hur dyrt som helst, såg det ut som.)
Och då tycker jag relationen mellan priset och funktionsvärdet haltar för mycket för en elcentral.
Resi9 har som jag förstått det möjlighet även att redovisa vilka apparater som är påslagna eller avslagna, och även redovisa strömförbrukning per grupp. Det kan ju vara kul funktioner, men känns inte så nödvändigt för mig.
Så jag nöjer mig med att sätta ihop ett mer "hobbybetonat" övervakningssystem för de funktioner jag önskar.
Men din reflektion är ju relevant i denna tråd, tack för ditt inlägg!
Så tänk på att upprätta relationshandlingar och se till att alla komponenter är CE godkända så du kan intyga att anläggningen är CE godkänd.
Även om du inte har några planer nu på att sälja huset så lovar jag att det kommer.
Självbyggare
· Hudiksvall
· 123 inlägg
Bra synpunkt!R Robert-san01 skrev:Kan absolut tänka mig att det blir säkert en 20-30k dyrare att bygga med "färdiga" saker som Resi9 och KNX. Dock så tror jag att andrahandsvärdet på ett hus med hembyggt (även om det är mycket bra gjort) kontra ett med Resi9 skiljer typ 100-150k. Skulle jag besiktiga ett hus med hembyggd styrning och tveksam dokumentation (kanske inget CE godkännande) skulle jag säga att elsystemet är underkänt och måste byggas om.
Så tänk på att upprätta relationshandlingar och se till att alla komponenter är CE godkända så du kan intyga att anläggningen är CE godkänd.
Även om du inte har några planer nu på att sälja huset så lovar jag att det kommer.
Jag ska kolla på måndag ifall jag kan lägga vantarna på ett beggad fasbrotts och fasföljdsvakt.
Jag är inte säker på om den fortfarande sitter kvar i apparatskåpet vi rev, men om ingen annan har tagit den så ...
Jag tror det möjligen var en CARLO GAVAZZI
https://www.storel.se/sto/Produktka...asövervakning/RELÄ/p/3864690?prevPageNumber=0
Jag är inte säker på om den fortfarande sitter kvar i apparatskåpet vi rev, men om ingen annan har tagit den så ...
Jag tror det möjligen var en CARLO GAVAZZI
https://www.storel.se/sto/Produktka...asövervakning/RELÄ/p/3864690?prevPageNumber=0
Självbyggare
· Hudiksvall
· 123 inlägg
Så det fasövervakningsreläet kan alltså inte rapportera vilken fast som försvunnit...E Electrony skrev:Den ena kontakten växlar om minst en fas försvinner.
Den andra kontakten växlar om fasföljden ändras.
(Den kontakten kan t.ex. användas ihop med en kontaktor som växlar två faser för att få stickproppsansluten utrustning att automatiskt få rätt fasföljd.)
Så du får ingen indikation på vilken fas som fallit bort (det kanske finns något annat relä som gör just det).
Ett sådant relä är lämpligt för att stänga av laster som inte tål fasbortfall.
Då känns ju det reläet inte aktuellt för mig.
Jag har ju strömavbrott lite då och då, men jag har aldrig varit med om strömavbrott på bara en fas.
Och att fasföljden skulle ändras på inkommande servisledning känns otroligt, händer det?
Dock får jag väl ibland koppla om trefashandskarna till vedkapen och/eller vedklyven när jag tagit hem den från stugan eller från någon kompis, men det är ju en annan historia.
Nej, jag vill ju ha en funktion som i mobilen meddelar mig (eller sambon, när inte jag är hemma) att:
"Huvudsäkring L3 har löst ut! Byt tredje säkringen uppifrån ute i mätarskåpet."
Så vill jag att det ska fungera!
Hittills har ju någon huvudsäkring gått var och varannan vecka under vintertid, när tvättmaskin, diskmaskin, värmepump, elelement, VVB, och matlagning förbrukar ström till och från och ibland samtidigt.
Nu är ju huvudsäkringarna utflyttade till mätarskåpet, så nu blir säkringsbyten besvärligare.
Med den nya elcentralen på plats, så ska förhoppningsvis inte huvudsäkringarna gå lika ofta, men ändå...
Så jag får väl leta vidare efter ett annat fasövervakningsrelä...
Förslag mottages tacksamt!
Självbyggare
· Hudiksvall
· 123 inlägg
Intressant...Mikael_L skrev:
Ska kolla upp det!
Med fasbrottsrelä får du en indikering på ifall en eller flera faser fallit bort.
Det har en dragen reläkontakt hela tiden som allt är som det ska. Men så fort fasföljden ändras (vilken den naturligtvis inte gör i din fasta installation) eller 1, 2 eller 3 faser försvinner så faller relät och du får en indikering på att något blivit knas. Du får dock inte veta vad som blivit fel, bara att det blivit fel.
Om du sen vill ta den där kontaktfunktionen till en batteridriven SMS-sändare eller hur du vill få iväg larminfo blir ju nästa sak att fundera över.
Det har en dragen reläkontakt hela tiden som allt är som det ska. Men så fort fasföljden ändras (vilken den naturligtvis inte gör i din fasta installation) eller 1, 2 eller 3 faser försvinner så faller relät och du får en indikering på att något blivit knas. Du får dock inte veta vad som blivit fel, bara att det blivit fel.
Om du sen vill ta den där kontaktfunktionen till en batteridriven SMS-sändare eller hur du vill få iväg larminfo blir ju nästa sak att fundera över.
Självbyggare
· Hudiksvall
· 123 inlägg
Jag tänkte att eftersom produktinformationen diodmodul (Malmbergs) har texten:GK100 skrev:
Det är inget annat än tre "lampor" kopplade från respektive fas till nolla alltså får man titta på modulen och om alla tre lyser är det ok. Som nämnts tidigare kan man lätt bli lurad tex om en huvudsäkring går och den tillhörande dioden lyser i stort fullt pga bakmatning via laster från andra faserna.
För priset av denna får du väl någon hjälpkontakt för dina JFB eller PSA det har du säkert mer nytta av.
"Signallampa med 3 st röda indikatorlampor för indikering av fasbrott eller avbrott på neutralledare. Ansluts över 3 faser (1,2,3) och gemensam neutralledare (4).",
så tänkte jag att den kanske känner av fasbrott "på riktigt".
@Electrony skrev i ett tidigare inlägg: "Du måste alltså mäta 400V mellan faserna för att se att en av faserna fallit bort."
Jag tänkte att kanske diodmodulerna mätte 400 V för att inte bli "lurade".
Men så icke, alltså!
Men det där med att mäta på 400 V mellan faserna då...
Går det inte att sätta tre relän med 400 V dragspänning mellan faserna, och därigenom ta ut ut information om någon fas saknas?
Nje... Priset för en diodmodul är ju bara några tior (såg får 85 kr på nätet), så den konkurrerar ju inte mot hjälpkontakter i elcentralsbudgeten.
Det var väl mer så att jag var lite tveksam inför hjälpkontakter när jag jämförde Hager JFB med hjälpkontakt för 909 kr på elbutik.se (listpris 4160 kr/st på Ahlsells!!), kontra Rogy JFB som inte kan anslutas till hjälpkontakt som kostar 279 kr på elbutik.se. När det skiljer 630 kr per JFB var jag ju tvungen att relatera pris mot funktionsvärde.
Men sedan har jag ju sett att Malmbergs JFB ligger i samma prisklass som Rogy, och att hjälpkontakt till Malmbergs JFB finns på nätet för 69 kr (vet inte min elektrikers pris), och då verkar ju hjälpkontakter vara det självklara tillbehöret till alla mina JFB/PSB.
Vore det inte enklare att hoppa över all typ av övervakning inuti centralen och istället sätta ett antal WiFi-relän på noga valda platser.
Dessa kan i appen vara namnade FAS1, FAS2, FAS3, kylskåp osv.
Är ingen nätverkstekniker, men en Webswitch borde sedan kunna pinga alla dina enheter och larma om den inte får svar.
Borde inte bli så dyrt,
https://www.itead.cc/smart-home/smart-socket.html
Är ingen nätverkstekniker, men en Webswitch borde sedan kunna pinga alla dina enheter och larma om den inte får svar.
Borde inte bli så dyrt,
https://www.itead.cc/smart-home/smart-socket.html
Fast hur bra funkar WiFi vid fasfel..Peter2400 skrev:
Vore det inte enklare att hoppa över all typ av övervakning inuti centralen och istället sätta ett antal WiFi-relän på noga valda platser.
Borde inte bli så dyrt,
[länk]
Självbyggare
· Hudiksvall
· 123 inlägg
Det du beskriver är precis såsom jag tänkt mig...tommib skrev:
Just här kan man fundera på vad som är "utanför" elcentralen. Om jag skulle göra detta av någon anledning, vilket jag troligen inte skulle, så skulle jag sätta en lämplig kapsling kloss an mot elcentralen och dra ett lämpligt antal FK från optokopplarkortet till de grupper som ska övervakas. Skulle detta räknas som utanför elcentralen, eller bara en utbyggd del av den? Med tydlig uppmärkning på kapslingen torde riskerna kunna hållas ner till ett minimum. För min egen del skulle jag känna att det är ett betydligt säkrare sätt än att montera in kortet i den faktiska centralen och få klenspänningssidan nära nätspänning. En extern låda går att tydligt dela av på mitten, kanske till och med med en skiljevägg (vilket iofs går i en större central också).
Ett sådant montage gör också att övervakningen är relativt enkel att ta bort, det är bara att slå av centralen och ta ut alla trådar som går till lådan bredvid utan att röra något annat. Extra smidigt på Hager MCS som har två utgångar per dvärgbrytare.
Ang övervakning av värmepump så finns det kanske mer intelligenta sätt att övervaka på. Min Nibe F1245 har till exempel en summalarmutgång på ett växlande relä som då drar om pumpen larmar av någon anledning (eller blir strömlös). Då fångar man andra fel än strömbortfall.
Att att all fjärrövervakningsfunktion ska sitta utanför normcentralen, men i direkt anslutning.
Jag vill ju inte ha in vare sig elektronik, kretskort eller Nexa-puckar inne i normcentralen.
Då förstår jag det du kallade för "kludda med Nexa-puckar", där är vi helt överens om du menar inne i normcentralen.
I övervakningsenheten kan det ju även hända att UPS-230V ska användas.
Inte heller den vill man ju ha in i normcentralen.
Från normcentralen ska bara väl uppmärkta kablar gå ut till externövervakningen.
Vilken elektriker som helst (eller amatör för del delen) ska kunna öppna normcentralen och förstå vad där finns och hur det funkar där. Precis som du skriver, ska man kunna lossa de uppmärkta "extern-övervaknings-kablarna" i normcentralen för att skapa en helt clean standard normcentral där den enda"interntövervakning" som där då återstår är Diodmoduler, indikatorfönster på normenheterna och ev en summer som indikerar något fel.
Locket till externövervakningen ska vara uppmärkt med att där under förekommer 230 V.
Och under locket ska det vara väl uppmärkt ifall det förekommer inkommande matarfaser, olika spänningsförande grupper och UPS-230V.
Hur sedan innehållet i externövervakningen ska se ut...
Det återstår att se...
Jag insamlar info här...
Och jag ska kolla upp lite olika förslag, funktioner och idéer.
Sedan får vi se vad jag kommer fram till.
Och sedan ska min elektriker godkänna mina planer.
Slutligen ska det genomföras.
Och tidsplanen är att elcentralen ska vara på plats under december.
Så har jag tänkt mig!
Redigerat:
Och sen kommer UPS för det skilda övervakningssystemet som övervakar UPS1 osv. Nej, tex Fotografen är rätt ute där, man får sikta på ett mer i grunden robust system och om man som TS vill övervaka välja några få korrekta komponenter som ett mer kompetent relä och hjälpkontakter på några strategiska ställen.Peter2400 skrev: