Hej!
Har ett fritidshus som vi för tillfället har uthyrt. På gott och ont. Har dock kommit fram till att det är några saker som jag behövervill ha koll på och vi gärna klara det utan att åka dit. Jag har läst en hel del och det finns en hel del olika lösningar.
Det jag vill göra är:
# Bergvärmepumpen. Verkar inte gå att koppla upp den så att den meddelar om något händer. Senast jag var där så har motorskyddet löst ut och den gick på elpatron. Känns sådär när det är som kallast. Enda jag kan komma på är att kameraövervaka så jag ser displayen och även expansionskärlet.Får regelbundet titta eller om det går att få den att skicka en bild varje vecka...
# Pumphuset. Vi har eget vatten och det har frusit vid några tillfällen. Vi få larm när temperaturen blir för låg eller om strömmen går. Clas Ohlson har en gsm-pryl för ca 1800 kr inkl extrabatteri som skull lösa det. Den larmar till ett antal olika mobilnr när temperatur blir för låg eller om strömmen går. Säger även till när strömmen kommer tillbaka. Vattenfall säljer en smart temp som löser detta. Kräver precis som kamera wifi.
# Vatten. Om det börjar läcka så vill jag att pumpen stängs av eller på annat sätt stoppar flödet samt larmar om vad som skett. Här är jag dåligt påläst kring vad som finns och hur det kan lösas.

Bästa vore om det var ett "system" som löser detta. Någon som har några förslag på lösningar? Hur gör ni?

Hälsningar
Erik

Ett larm har batteribackup, och larmar för nätfel. Kan larma när elpatronen startar då patronen kan dra ett relä som larmet är kopplat till, om tempen blir för låg kan du se det med tex en ts300.

Vattenlarm kan du googla på. Larmet har programmerbara utgångar du kan använda till scenariot att bryta pumpens matning vid larm på vattendetektorerna, eller om du kör den fristående lösningen och bara tar in larmsignalen till larmet.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.