14 162 läst ·
13 svar
14k läst
13 svar
Överspänningsskydd verkningslöst utan jord?
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Blixten slog ut 2 dataenheter, en genom ett svenskt överspänningdsskydd. Nu köpte jag ett tyskt http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=110962146
http://www.brennenstuhl.com/content.php?Produkte/Power+Distribution/Surge+ protection%2FSecure-Tec+Surge+Protection+15.000+A&seite=shop/produkte.php&hauptrubrik=481&details=7834
Är det verkningslöst tills jag installerat jord?
Bara mitt rum saknar jordat urtag och en lång sladd kan lösa saken tills elektriker har kommit.
http://www.brennenstuhl.com/content.php?Produkte/Power+Distribution/Surge+ protection%2FSecure-Tec+Surge+Protection+15.000+A&seite=shop/produkte.php&hauptrubrik=481&details=7834
Är det verkningslöst tills jag installerat jord?
Bara mitt rum saknar jordat urtag och en lång sladd kan lösa saken tills elektriker har kommit.
Hur är din dator ansluten till Internet, via fiber eller ADSL? Vad gör du om blixten kommer in via telefonen? Jag kan mycket väl tänka mig att det vanligaste överslaget vid åsknedslag är mellan telefon och el.
Om du t ex kör ADSL behöver du skaffa ett annat skydd, t ex det här.
http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=59250118
Om du är ansluten via fiber så behöver du inget sånt skydd.
Ett scenario vid blixtnedslag är att BÅDE fas och nolla åker upp 20 kV i potential vid ett blixtnedslag, men telefonen bara 10 kV.
Om du t ex kör ADSL behöver du skaffa ett annat skydd, t ex det här.
http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=59250118
Om du är ansluten via fiber så behöver du inget sånt skydd.
Ett scenario vid blixtnedslag är att BÅDE fas och nolla åker upp 20 kV i potential vid ett blixtnedslag, men telefonen bara 10 kV.
Uttaget skall ju självklart vara jordat, MEN, det räcker ju inte med det.
Om du sätter i åskskydd i uttaget vid datorn, som är ett så kallat "slutskydd", kan du i vissa fall förvärra skadan på det stället om du inte har ett åskskydd monterat i centralen, bor du i tätbebyggt område bör det kompletteras ett mellanskydd i centralen, bor du på landet skall även ett grovskydd sättas in.
Det jag läst är att med enbart dessa åskskydd man monterar enbart i uttaget så ökar risken för ex brand på det stället där "pluggen" sitter.
När man sätter in grov/mellanskydd i central så får man ju åxå fördelen med att även tele och tv kan anslutas till dessa skydd, brukar vara med sådana moduler i paketen.
Om du sätter i åskskydd i uttaget vid datorn, som är ett så kallat "slutskydd", kan du i vissa fall förvärra skadan på det stället om du inte har ett åskskydd monterat i centralen, bor du i tätbebyggt område bör det kompletteras ett mellanskydd i centralen, bor du på landet skall även ett grovskydd sättas in.
Det jag läst är att med enbart dessa åskskydd man monterar enbart i uttaget så ökar risken för ex brand på det stället där "pluggen" sitter.
När man sätter in grov/mellanskydd i central så får man ju åxå fördelen med att även tele och tv kan anslutas till dessa skydd, brukar vara med sådana moduler i paketen.
mellanskydd behövs....
bara en klump i uttaget räcker inte, totslt meningslöst...
Konsumenterna blir lurade...
bara en klump i uttaget räcker inte, totslt meningslöst...
Konsumenterna blir lurade...
Antar att man skaffar åskskydd för att klara de flesta situationer med åska, direkt träff fixar ju inte nått åskskydd ändå.mats_o skrev:
Men att skaffa nått för att ta sånt som kommer långt bort är ju meningslöst, dessa pluggar skapar ju en falsk trygghet för många. Jag har då inte sett nån som uppger att ett sådant grenuttag bör kompletteras med mellan skydd i centralen, villket ju är omöjligt för en konsument att veta.
Och som jag skrev, sekundärskador i form av brand ökar med enbart sådana skydd installerade i vägguttagen.
E
Elinstallatören
Bannad
· jämtlands
· 899 inlägg
Elinstallatören
Bannad
- jämtlands
- 899 inlägg
Det finns skydd i olika `nivåer´ lixom.
Ett innan mätaren ett efter mätaren innan centralen ett i centralen å sist ett i uttaget.
Jag rekomenderar minst två skydd men är nedslaget nära nog spelar det ingen roll, men nedslag en bit ifrån så kan skydden rädda anläggningen/konsument varor -tex datorn.
Däremot så går det lika ofta via telekabeln å skydd där finns -för nedslag en bit bort- men inte lika skyddande som att dra ur.....
Att göra ringledning är iaf ett mkt bra sätt, om det finns möjlighet.
JAG kommer iaf att fixa det på min fastighet.
Vid bort resa eller då åskan går dra ur -det är det bästa.
I dagens digitala värld så blir det mer å mer känsligt.
Ett komplett skydd är teoretisklt omöjligt, sen bättre å sämre beroende på hur mkt pengar man vill lägga ner för att skydda.
Ett innan mätaren ett efter mätaren innan centralen ett i centralen å sist ett i uttaget.
Jag rekomenderar minst två skydd men är nedslaget nära nog spelar det ingen roll, men nedslag en bit ifrån så kan skydden rädda anläggningen/konsument varor -tex datorn.
Däremot så går det lika ofta via telekabeln å skydd där finns -för nedslag en bit bort- men inte lika skyddande som att dra ur.....
Att göra ringledning är iaf ett mkt bra sätt, om det finns möjlighet.
JAG kommer iaf att fixa det på min fastighet.
Vid bort resa eller då åskan går dra ur -det är det bästa.
I dagens digitala värld så blir det mer å mer känsligt.
Ett komplett skydd är teoretisklt omöjligt, sen bättre å sämre beroende på hur mkt pengar man vill lägga ner för att skydda.
jag har enbart grovskydd direkt efter mätaren så att det skyddar alla centraler i min anläggning, och sedan så kompletterar jag med grendosa med finskydd till dator, stereo och mobilladdare (enda elektroniken jag har) och det har fungerat bra.
vid senaste åskan så fick jag reda på att en 20kV linje som matar ställverket för lokalområdet fick en direktträff, då gick överspänningen alltså på denna 20kV genom 20-10kV trafon i ställverket, ett par kilometer på 10kV linan och genom stolptrafon där det sköt samtliga HSP-säkringar, varpå två av de tre grovskydden löste ut, och det tredje verkade inte ha funkat för det sköt ett par glödlampor på den fasen, och även radion ute i garaget la av, även den låg på samma fas, men allt annat klarade sig, och grendosan med finskyddet ska enligt bruksanvisningen bryta kretsen om dess skydd är förbrukat, och det har den inte så det har väl klarat sig.
eftersom jag hade ett billigt grovskydd från elbutik.se så var väl kvaliten tveksam, så när jag bytte ut det så beställde jag ett från Weidmuller, E5272404 detta skydd har dessutom lösa patroner så man kan enkelt byta utan att plocka isär centralen.
jag hoppas att det håller högre kvalitet så det skyddar nästa gång, det var mycket dyrare än elbutiks skydd, 2300kr jfr. med 970kr.
vid senaste åskan så fick jag reda på att en 20kV linje som matar ställverket för lokalområdet fick en direktträff, då gick överspänningen alltså på denna 20kV genom 20-10kV trafon i ställverket, ett par kilometer på 10kV linan och genom stolptrafon där det sköt samtliga HSP-säkringar, varpå två av de tre grovskydden löste ut, och det tredje verkade inte ha funkat för det sköt ett par glödlampor på den fasen, och även radion ute i garaget la av, även den låg på samma fas, men allt annat klarade sig, och grendosan med finskyddet ska enligt bruksanvisningen bryta kretsen om dess skydd är förbrukat, och det har den inte så det har väl klarat sig.
eftersom jag hade ett billigt grovskydd från elbutik.se så var väl kvaliten tveksam, så när jag bytte ut det så beställde jag ett från Weidmuller, E5272404 detta skydd har dessutom lösa patroner så man kan enkelt byta utan att plocka isär centralen.
jag hoppas att det håller högre kvalitet så det skyddar nästa gång, det var mycket dyrare än elbutiks skydd, 2300kr jfr. med 970kr.
Det är väldigt stor skillnad om man har all matande el och telefon nergrävd i marken, eller om det finns luftledningar. En luftledning fungerar som en antenn och fångar upp blixtnedslag på stora avstånd.
I det fallet att allting är nedgrävt så lär det inte hända särskilt ofta att det kommer in någon puls som kan ställa till någon större skada eller t ex förstöra ett sånt här finskydd som vi pratar om. Då krävs nog mer eller mindre en direktträff i kåken, vilket i och för sig kan hända men inte särskilt ofta. Ett blixtnedslag i ett ställverk delas ju med grannarna, och om man bor i tätbebyggt område så sjunker också risken.
I det fallet att allting är nedgrävt så lär det inte hända särskilt ofta att det kommer in någon puls som kan ställa till någon större skada eller t ex förstöra ett sånt här finskydd som vi pratar om. Då krävs nog mer eller mindre en direktträff i kåken, vilket i och för sig kan hända men inte särskilt ofta. Ett blixtnedslag i ett ställverk delas ju med grannarna, och om man bor i tätbebyggt område så sjunker också risken.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 048 inlägg
Ursprunsfrågan var om ett överspänningsskydd var verkningslöst utan jord. Nejdå det fungerar alldeles utmärkt för överspänning mellan fas och nolla och kan nog rädda en och annan nätdel men ett annat problem är som skrivet spänning mellan olika ledningssystem (EL- tele)
Ett överspänningsskydd i vägguttaget är lite att lura pengar av folk, det gör ingen skada men ingen större nytta heller. Överspänningen (åska) ska stoppas så tidigt som möjligt och helst i flera steg och alla ledningar in i bostaden ska skyddas mot överspänning på samma ställe.
Protte
Ett överspänningsskydd i vägguttaget är lite att lura pengar av folk, det gör ingen skada men ingen större nytta heller. Överspänningen (åska) ska stoppas så tidigt som möjligt och helst i flera steg och alla ledningar in i bostaden ska skyddas mot överspänning på samma ställe.
Protte
Utanför stan så krävs det ett överslagsskydd i centralen som förhindrar överspänningar på mer än 2 kV. Annars är dessa överspänningsskydd bara bondfångeri.
Dessutom måste tele/antenn mm också ha adekvat överslagsskydd.
Alla galvaniska anslutningar utanför huset bör gå in på samma ställe och dela samma jord i den punkten.
Om ledningar går in på olika ställen kan man få spänningar emellan dom. Det centrala överspänningsskyddet bör dessutom vara monterat fysiskt så att överspänningsskyddet måste passeras innan gruppcentralen kan nås.
Sökarn, Elementen är olämpliga att skyddsjorda i. Vid fel riskerar du grannens liv med det ansvar som följer.
Alla galvaniska anslutningar utanför huset bör gå in på samma ställe och dela samma jord i den punkten.
Om ledningar går in på olika ställen kan man få spänningar emellan dom. Det centrala överspänningsskyddet bör dessutom vara monterat fysiskt så att överspänningsskyddet måste passeras innan gruppcentralen kan nås.
Sökarn, Elementen är olämpliga att skyddsjorda i. Vid fel riskerar du grannens liv med det ansvar som följer.
Grannhuset?plank5 skrev:Utanför stan så krävs det ett överslagsskydd i centralen som förhindrar överspänningar på mer än 2 kV. Annars är dessa överspänningsskydd bara bondfångeri.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 048 inlägg
Jord eller inte har inte så stor betydelse, har man en spänningsskillnad mellan tele (ADSL) och elnätet så har det INGEN betydelse om det är 2 eller 3 trådar i elanslutningen.Sökarn skrev:
Åskskyddet SKA sitta vid inkommande EL och Tele.
Protte