Har haft en diskusion med min elektriker om man skall koppla in ett par överspänningsskydd typ elsafe innan eller efter jordfelsbrytaren.
Om man kopplar in dem före borde de skydda även om jordfelsbrytaren löser ut, nackdelen måste vara att jordfelsbrytaren löser inte ut om det skulle vara något fel i överspänningsskyddet.
Så vilket är rätt?
Om man kopplar in dem före borde de skydda även om jordfelsbrytaren löser ut, nackdelen måste vara att jordfelsbrytaren löser inte ut om det skulle vara något fel i överspänningsskyddet.
Så vilket är rätt?
Utan att ha sett efter i några bestämmelser, föreskrifter eller instruktioner skulle jag vilja påstå att överspänningsskyddet kommer först och jordfelsbrytaren sedan.
Nu har jag läst litegrann. På Garos sida hittade jag en liten skrift (eg reklam): www.garo.se/broschyrer o prodbl/t.pdf .
Ett fin/apparatskydd hamnar ju av nöden efter jfb om det ska skydda en grupp (om man nu inte har en särskild jfb för denna), grov/mellanssydd skulle jag vilja ha före jfb i mätarskåp/gruppcentral, löser jfb ut kopplar den bort överspänningsskyddet om den sitter framför, blir det kortis i överspänningsskyddet löser säkringarna om den sitter efter.
Ett fin/apparatskydd hamnar ju av nöden efter jfb om det ska skydda en grupp (om man nu inte har en särskild jfb för denna), grov/mellanssydd skulle jag vilja ha före jfb i mätarskåp/gruppcentral, löser jfb ut kopplar den bort överspänningsskyddet om den sitter framför, blir det kortis i överspänningsskyddet löser säkringarna om den sitter efter.
Grejen är ju att ett överspänningskydd leder ner strömmen mot jord, sitter den efter JFB kommer JFB garanterat att lösa om en överspänningspik kommer, vill man ha det så?daer skrev:Har haft en diskusion med min elektriker om man skall koppla in ett par överspänningsskydd typ elsafe innan eller efter jordfelsbrytaren.
Så vilket är rätt?
Klicka här för att svara