2 710 läst ·
7 svar
3k läst
7 svar
Överskrida lampa med 2 W
Medlem
· Västra Götaland
· 14 inlägg
Jag har en taklampa i hallen som det står max 75w på. Sen har jag en 77w halogenlampa som jag skulle vilja sätta i. Jag vill ju inte utsätta mig för några större risker och frågar därför om någon vet ungefär hur stora marginaler det finns när max Watt anges. Jag vet att tex när maxvikt anges i hiss är det väldigt stora marginaler, vilket ios är förståligt. Tack!
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 873 inlägg
Nu blir halogenlampor varmare än glödlampor, hur mycket vet jag inte. Kanske är det en ide att använda den effekt som ger samma ljus som glödlampor, dvs ca 57 W i detta fall. Prova men håll koll på temperaturen. Notera dock att 70-80 grader inte är någon anmärkningsvärd temperatur men känns rejält brännhett.
Halogen ger ju mera ljus per W. Alltså kan de inte ge mera värme också. De blir kanske hetare med det beror på att de oftast är mindre. Många större halogenlampor för 230V har ju själva lampan innesluten i en ytterligare glaskåpa. Dessa borde inte bli varmare än motsvarande traditionell glödlampa.
Glaset blir inte varmare men däremot kan armaturen/sockeln/kablaget/taket bli varmare då den extra glaskapslingen hindrar energin att försvinna i glasriktningen. Men som du säger så borde den högre verkningsgraden göra att temperaturen minskar.Olle61 skrev:
75W är ju väldans mycket, jag hade mesat och satsat på betydligt lägre beroende på hur den ser ut och om där är gott om luftflöde och metall runt den.
Marginaler och marginaler.sofieosterlund skrev:Jag har en taklampa i hallen som det står max 75w på. Sen har jag en 77w halogenlampa som jag skulle vilja sätta i. Jag vill ju inte utsätta mig för några större risker och frågar därför om någon vet ungefär hur stora marginaler det finns när max Watt anges. Jag vet att tex när maxvikt anges i hiss är det väldigt stora marginaler, vilket ios är förståligt. Tack!
Det är ju inte gott att veta vad som har satt begränsningen som tillverkaren angett. Om det är risken för att något tar eld eller om det är rimligt åldrande av material.
Max-effekten är kanske satt för att lite plastdelar åtminstone ska hålla i fem år, överskrider du effekten så är kanske armaturen kass efter 2 år ...
(edit:
Lite överdrivet kanske, men typ så)
Redigerat:
Medlem
· kronoberg
· 1 528 inlägg
Tycker nog att man ska ta bedömningen lite som sådan att har man bara den tänd kortare stunder så hade jag inte brytt mig. Nu ska man ju inte iofs bryta mot märkningar som finns på produkterna. Men samtidigt så kan jag tycka att majoriteten av alla designlampor/armaturer är utformade på ett sådant sätt att värmen inte kan transporteras bort. Jag anser att man ska ha större koll på en armatur som inte kan "andas" istället för att inte bry sig om vad armaturen är märkt för max Watt,
Men antagligen så är det bättre att ha en fin armatur/lampa än att ha en produkt jag skulle känna mig mer säker med.
Men antagligen så är det bättre att ha en fin armatur/lampa än att ha en produkt jag skulle känna mig mer säker med.
Klicka här för att svara