Hej,
I våra planbestämmelser så står det:
9. Administrativa bestämmelser
Bygglov skall medges samtidigt för all bebyggelse inom kvarteret.
Denna anges för ett område om nio villor som ligger på en gata med drygt 20. När vi inledde diskussioner med kommunen så ställde vi frågan om detta verkligen var rätt och de sa att den var att betrakta som en "nullitet" (ogiltig) och bara gällde när området byggdes för 20 år sedan. Vi har sen haft dialog med Stadsbyggnadsarkitekt och skickat in ett bygglov inom övriga delar av detaljplanen, och fick beviljat bygglov direkt.
Detta överklagades dock av grannarna, och den formella delen de primärt riktar in sig på är att bygglov alltså ska medges för samtliga nio villor samtidigt.
Nu ska vi upp i Länsstyrelsen om nån vecka och jag undrar om någon känner till något liknande fall?
Tack på förhand.
I våra planbestämmelser så står det:
9. Administrativa bestämmelser
Bygglov skall medges samtidigt för all bebyggelse inom kvarteret.
Denna anges för ett område om nio villor som ligger på en gata med drygt 20. När vi inledde diskussioner med kommunen så ställde vi frågan om detta verkligen var rätt och de sa att den var att betrakta som en "nullitet" (ogiltig) och bara gällde när området byggdes för 20 år sedan. Vi har sen haft dialog med Stadsbyggnadsarkitekt och skickat in ett bygglov inom övriga delar av detaljplanen, och fick beviljat bygglov direkt.
Detta överklagades dock av grannarna, och den formella delen de primärt riktar in sig på är att bygglov alltså ska medges för samtliga nio villor samtidigt.
Nu ska vi upp i Länsstyrelsen om nån vecka och jag undrar om någon känner till något liknande fall?
Tack på förhand.
Boverkets skrivningar stödjer din kommuns tolkning. Det går alltså inte att ändra hur lov ska prövas eller den nuvarande bygglovsprocessen med planreglering.
https://www.boverket.se/sv/PBL-kuns...ammelser/planbestammelser-som-saknar-lagstod/
Här är de enda villkor kommunen kan ställa för att ge bygglov eller startbesked:
https://www.boverket.se/sv/PBL-kuns...ammelser/planbestammelser-som-saknar-lagstod/
Här är de enda villkor kommunen kan ställa för att ge bygglov eller startbesked:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kan ni tolka vad den ursprungliga anledningen är?
Per se är det ju så att bestämmelsen juridiskt gäller, så det är ju absolut en ”rimlig” överklagan om den inte innehålles.
Bestämmelsen låter ju dock helt orimlig, så den faller säkert vid prövningen. Men väldigt störande förstår jag
Per se är det ju så att bestämmelsen juridiskt gäller, så det är ju absolut en ”rimlig” överklagan om den inte innehålles.
Bestämmelsen låter ju dock helt orimlig, så den faller säkert vid prövningen. Men väldigt störande förstår jag
Kommunen sa att den ursprungliga anledningen är att hela området (knappt 100 hus) uppfördes samtidigt och därför skulle byggas på ett visst sätt.K Karl P skrev:
Claes Sörmland skrev:
Det låter klockrent, kan du förtydliga hur du skulle skriva det i ett yttrande?
Det känns som ett fullkomligt solklart fall. Jag skulle inte oroa mig. Hänvisa till allt som Claes länkade bara.
Men man måste undra vad den som skrev detaljplanen tänkte? Var vederbörande så inkompetent att han inte kände till lagarna kring detaljplaner, eller kände han bara att "mitt ord är lag"?
Ytterligare ett bevis (tycker jag iaf) på att kommunerna missbrukar bygglovslagstiftningen något enormt, för syften lagtextförfattaren aldrig hade tänkt sig.
Men man måste undra vad den som skrev detaljplanen tänkte? Var vederbörande så inkompetent att han inte kände till lagarna kring detaljplaner, eller kände han bara att "mitt ord är lag"?
Ytterligare ett bevis (tycker jag iaf) på att kommunerna missbrukar bygglovslagstiftningen något enormt, för syften lagtextförfattaren aldrig hade tänkt sig.
Problemet är att dagens lagstiftning i (nya) PBL tillämpas på planer som skrivits under äldre lagstiftning. Vi skulle aldrig ha tagit PBL där på 80-talet utan att också ha ändrat de gamla planerna. Men ska inte rota i sån här komplex lagstiftning som politiker. Men de ville väl lösa något litet problem som de tyckte var viktigt när det begav sig.joakim_j skrev:
Gör en tillbyggnad/förlängning av ett nyfunkishus. I samma stil/material och på totalt cirka 40 kvm boa.
Pratat med länsjuristen och de ska avgöra fallet fort när de tar upp det om två veckor.
Pratat med länsjuristen och de ska avgöra fallet fort när de tar upp det om två veckor.
Bygglovet beviljades i februari 
Tack för den sakliga hjälpen och den positiva energin! Jag återkommer om några veckor.
