229 läst ·
1 svar
229 läst
1 svar
Nätverks- och lågspänningskabel bakom liggande panel
I ett tvåvåningshus med liggande panel vill jag dra nätverkskabel och 12V-lågspänningskabel från kallvinden ner till två olika höjder längs med fasaden. Nätverkskabel ska på ett antal platser dras ca 4m vertikalt ner från vinden till i ungefärlig höjd med mellanbjälklaget för installation av accesspunkter och kameror. 12V-lågspänningskabel ska dras ca 1,5m vertikalt för installation av larmsirener, ungefär i höjd av mitten på andra våningen.
Då vi har liggande panel med vertikal spikläkt bakom, hoppas jag kunna dra kablarna dolt bakom fasaden i utrymmet som bildas mellan ett par spikläkt, panel och vindskyddsväv. I första hand 16mm flexrör och i andra hand lös kabel. Då flexröret (eller kabeln) endast kommer fixeras i ändarna undrar jag vad som är mest lämpligt. Kommer det exempelvis bli svårt spänna flexrör så pass bra vertikalt över 4m att det sedan går dra igenom nätverkskabel? Andra synpunkter?
Då vi har liggande panel med vertikal spikläkt bakom, hoppas jag kunna dra kablarna dolt bakom fasaden i utrymmet som bildas mellan ett par spikläkt, panel och vindskyddsväv. I första hand 16mm flexrör och i andra hand lös kabel. Då flexröret (eller kabeln) endast kommer fixeras i ändarna undrar jag vad som är mest lämpligt. Kommer det exempelvis bli svårt spänna flexrör så pass bra vertikalt över 4m att det sedan går dra igenom nätverkskabel? Andra synpunkter?
Självbyggare
· Stockholm
· 8 600 inlägg
Jag skulle inte strulat med rör där utan dragit kabeln rakt av. Känns nästa som det är mer risk för skador om rören rör sig och skaver på ngt sätt, om du inte tar ned panelen och fixerar dom förstås, men det uppfattade jag inte planen som ?F fyrafyra skrev:I ett tvåvåningshus med liggande panel vill jag dra nätverkskabel och 12V-lågspänningskabel från kallvinden ner till två olika höjder längs med fasaden. Nätverkskabel ska på ett antal platser dras ca 4m vertikalt ner från vinden till i ungefärlig höjd med mellanbjälklaget för installation av accesspunkter och kameror. 12V-lågspänningskabel ska dras ca 1,5m vertikalt för installation av larmsirener, ungefär i höjd av mitten på andra våningen.
Det finns kablar avsedda för utomhusliggande om du vill ha ngt stadiager, men egentligen är dom ju skyddade mot både sol, vind och direkt regn så vaniga innekablar torde funka rätt bra tycker jag.
Det är ju inte högspänning, så risk för brand osv torde vara låg, och dubbeisolerad kabel får man ju dessutom dra utan rör om man vill, även om det vanligaste är enkelisolerad i rör för just 230...
Klicka här för att svara