Tjena gänget!
Lägger upp lite planer för vårens bygge av altanräcke på ca 60 meter. Tänkte bygga likt bifogad bild och "skråa" 2" tryckad överliggare mellan 95 stolpar. Jag vill såklart att det ska bli så stabilt som möjligt men samtidigt göra det så lätt för mig som möjligt. Funderar på att skaffa en Kreg borrjigg, så får man ju snyggt undan den ändå rätt stora skruvskallen utan att trät mösar. Är det någon här som har kört med detta tidigare? Tänkte köra med Heco C4 4,5x80 skruv vilka jag har skapligt många över av, eller måste man ha en skruv med plan anläggningsyta, typ Heco TRT skruv? Eller är det bara onödigt och korkat tänkt av mig? :)

*Lånad bild
Illustration av altanräcke med vertikala ribbor och två stolpar. Visar användning av en Kreg borrjigg med borr och skruv för att fästa överliggare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Mvh, Mr. B

Redigerat:
J
Om vi tar den understa liggaren närmst golvet hur tänker du komma åt att göra det i verkligheten? Det är oftast max 100mm emellan den och golvet..

J Jansson69 skrev:
Om vi tar den understa liggaren närmst golvet hur tänker du komma åt att göra det i verkligheten? Det är oftast max 100mm emellan den och golvet..
Tjena. De två yttre frisbrädorna lägger jag nog efter, då borde det vara lugnt att komma åt om man drar undre liggaren innan då 95 stolparna kommer att sitta innanför yttre bärlina. Men just nu mest funderat på att lösa överliggaren på smidigaste och snyggaste sättet :)

J
B Bobbobula skrev:
Tjena. Sant, den är jag ju mer osäker på om den funkar att skråa, men annars får jag väl dra den med ett litet vinkeljärn. Men sista två frisbrädorna lägger jag nog efter, då borde det vara lugnt att komma åt om man drar undre liggaren innan. Mest funderat på att lösa överliggaren på smidigaste och snyggaste sättet :)
Skråa går bra men man gör det det uppifrån om inte plast finns, sedan kan du ju skruva överliggaren underifrån då du har två st överliggare om jag ser rätt på din skiss..
Vinklar blir fult och klumpigt..

• Gilla
Bobbobula
  • Laddar…
B Bobbobula skrev:
Tjena gänget!
Lägger upp lite planer för vårens bygge av altanräcke på ca 60 meter. Tänkte bygga likt bifogad bild och "skråa" 2" tryckad överliggare mellan 95 stolpar. Jag vill såklart att det ska bli så stabilt som möjligt men samtidigt göra det så lätt för mig som möjligt. Funderar på att skaffa en Kreg borrjigg, så får man ju snyggt undan den ändå rätt stora skruvskallen utan att trät mösar. Är det någon här som har kört med detta tidigare? Tänkte köra med Heco C4 4,5x80 skruv vilka jag har skapligt många över av, eller måste man ha en skruv med plan anläggningsyta, typ Heco TRT skruv? Eller är det bara onödigt och korkat tänkt av mig? :)

*Lånad bild
[bild]

Mvh, Mr. B
Till skillnad från Kreg's kit så verkar Wolfcraft köra på "vanliga" försänkta skruv, så det borde ju gå fint att köra på Heco's C4 4,5x80 ihop med Kreg's KPHJ920 XL jigg.

• Skruvverktygssats med olika skruvar och inställningsverktyg till vänster, och ett trästycke som skruvas ihop på höger sida.
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.