Överhettningsskyddet på min CTC Easyflex pelletspanna har börjat lösa ut redan vid 86 grader det är ju typ 5-10 grader för låg temperatur. Det har den inte gjort förut. Jag har i alla fall sett pannan gå upp till 88 grader utan att det har löst ut förut.

Det verkar inte finnas något separat överhettningsskydd i den utan det är bara en givare som är inkopplad på kretskortet.

Vet någon om ett sätt att ställa in temperaturen för överhettningsskyddet via menyn eller något sätt att felsöka? Det kan ju vara både givaren eller något i elektroniken som krånglar.

Har fått liknande problem med min CTC Easyflex med att överhettningsskyddet löser ut redan
vid 75 grader. Fick du någon hjälp med att åtgärda felet, vad kan reservdelen som eventuellt måste bytas
ha för namn och artnr? Någon firma som du kontaktade som kunde avhjälpa felet?
Mvh. Tomas

Jag har inte gjort något åt grundproblemet. Jag bara minskade hysteresisen så att pannan inte kommer upp i den temperaturen där den löser ut. Fast om den löser redan vid 75 grader måste man ju göra något. Du får väl kontakta CTC eller någon återförsäljare.

Nu har jag istället fått ett mer akut problem att lösa. Bägge kulventilerna som finns för att man ska kunna byta värmeväxlaren och pumpen till varmvattnet utan att tapoa ner systemet har börjat läcka. Så nu måste jag tappa ner systemet för att byta dem... och de sitter riktigt trångt så man måste ta isär mycket för att komma åt.

Tack för svaret och hoppas du lyckas åtgärda det nya problemet.
Jag har Googlat runt ett bra tag för att få tag på vad överhettningsskyddet
kan köpas utan resultat. Får vänta till måndag och hoppas någon på CTC
kan hjälpa.
Mvh.

T Tomas 46 skrev:
Tack för svaret och hoppas du lyckas åtgärda det nya problemet.
Jag har Googlat runt ett bra tag för att få tag på vad överhettningsskyddet
kan köpas utan resultat. Får vänta till måndag och hoppas någon på CTC
kan hjälpa.
Mvh.
Överhettningsskyddet tröttnar över tid. Bara å byta.

B Belastar skrev:
Överhettningsskyddet tröttnar över tid. Bara å byta.
Bytte överhettningsskuddet som var en lång sladd med en mycket liten givare i änden som man stoppade ner uppifrån när man tagit bort ett runt plaslock. I andra änden av sladden en tvåpolig kontakt som enkelt anslöts till kretskortet när man tagit bort nedre frontplåten och den övre frontdelen som innehåller
elektroniken. Jag tror inte det går att ställa temp. när skyddet löser ut, det sitter troligen ett fixt värde i elektroniken. Den gamla sladden givare var helt sönderbränd isolering saknades var borta på flera ställen.
Konstigt att pannan inte krånglat tidigare.

• Gilla
Belastar
  • Laddar…
T Tomas 46 skrev:
Bytte överhettningsskuddet som var en lång sladd med en mycket liten givare i änden som man stoppade ner uppifrån när man tagit bort ett runt plaslock. I andra änden av sladden en tvåpolig kontakt som enkelt anslöts till kretskortet när man tagit bort nedre frontplåten och den övre frontdelen som innehåller
elektroniken. Jag tror inte det går att ställa temp. när skyddet löser ut, det sitter troligen ett fixt värde i elektroniken. Den gamla sladden givare var helt sönderbränd isolering saknades var borta på flera ställen.
Konstigt att pannan inte krånglat tidigare.
Inget annat som såg konstigt ut runt om?? De mesta i plast och liknande, och för den delen även elektronik brukar torka ut och krackelera tids nog. Nu har jag inte menyn i huvudet, men på vissa pannor kan de finnas dolda undermenyer där de möjligen skulle kunna finnas nån justering. Men kan även va så som du säger att de är en fast temperatur i elektroniken. Skulle jue även kunna va så att det är dålig kontakt nån fler stans.

B Belastar skrev:
Inget annat som såg konstigt ut runt om?? De mesta i plast och liknande, och för den delen även elektronik brukar torka ut och krackelera tids nog. Nu har jag inte menyn i huvudet, men på vissa pannor kan de finnas dolda undermenyer där de möjligen skulle kunna finnas nån justering. Men kan även va så som du säger att de är en fast temperatur i elektroniken. Skulle jue även kunna va så att det är dålig kontakt nån fler stans.
Nej, allt annat var i utmärkt skick, platsen där elektronikkortet sitter utsätts inte för några mycket höga
temperaturer. Men som jag skrev tidigare sista dm. av sladden och själva givaren var helt slut
p.g.a. för höga temperaturer eller av c:a 15 år i en tuff miljö.

• Gilla
Belastar
  • Laddar…
Ett överhettningsskydd har inga inställbara värden, oavsett mekaniskt eller elektroniskt via kretskortet. Det löser när tempen överstiger ett värde, som brukar vara ca 100 C.
Normalt ska ett ÖHS återställas mannuellt och felorsak utredas.

• Gilla
Tomas 46
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.