I garaget sitter 3 st 3-fasuttag som jag har begränsad användning för. Är det så enkelt att köpa en adapter på bifogad skärmdump för att kunna använda dem till mina 230v-grejor eller behöver jag göra något annat?
Medlem
· Södermanlands län0
· 983 inlägg
Helt OK tycker jag
Sådana använder jag ibland. Om man till exempel har prylar med schuko-propp och vill kunna ta ut 16A är det en utmärkt pryl. Och det är bara att plugga in den.F fannmo skrev:
Om dina 3 st 3-fasuttag kommer från samma säkring (3 skruvsäkringar) så kan det vara lite "lurigt" att använda adaptern.
Om det är en 3-fasig maskin i användning på säkringen (på ett annat uttag), och samtidigt något på adaptern, men det blir det blir ett fel (kortslutning) som gör att säkringen går för den fasen som matar adaptern, ja då blir den ändå inte spänningslös/säker - den maskinen som är igång (säg en motor i en spånsug) kommer att tillverka "konstgjord spänning" som fortsätter gå ut trots att något hänt som borde få bort spänningen.
Om det är 3-fasig automatsäkring, dvs "faller en så faller alla 3" då är det helt ok - det här problemet finns inte.
Om det är en 3-fasig maskin i användning på säkringen (på ett annat uttag), och samtidigt något på adaptern, men det blir det blir ett fel (kortslutning) som gör att säkringen går för den fasen som matar adaptern, ja då blir den ändå inte spänningslös/säker - den maskinen som är igång (säg en motor i en spånsug) kommer att tillverka "konstgjord spänning" som fortsätter gå ut trots att något hänt som borde få bort spänningen.
Om det är 3-fasig automatsäkring, dvs "faller en så faller alla 3" då är det helt ok - det här problemet finns inte.
Tack! Alla tre uttag går till samma skruvsäkringar. Undviker man problemet genom att aldrig använda en 3-fasig maskin samtidigt som jag använder en maskin med adapter på ett annat uttag?S Soltorp40 skrev:Om dina 3 st 3-fasuttag kommer från samma säkring (3 skruvsäkringar) så kan det vara lite "lurigt" att använda adaptern.
Det är nog mer att betrakta som en risk värd att känna till än något att vara rädd för. Precis samma sak kan inträffa om en huvudsäkringen löser. Men det är korrekt uppfattat. Det kan bara inträffa om du använder apparater som är anslutna mellan faser.
Enkel förtydligande - Ja, Avemo har helt rätt, och du själv också.
2 (eller 3) adaptrar till enfasuttag kan alltid användas samtidigt också (men om man köper 3 st lika så tar de väl antagligen samma fas
)
Och som tillägg: Problemet är lite större om 3-fasmaskinen är en motor som roterar än om det är en värmare, typ spisen eller element.
2 (eller 3) adaptrar till enfasuttag kan alltid användas samtidigt också (men om man köper 3 st lika så tar de väl antagligen samma fas
Och som tillägg: Problemet är lite större om 3-fasmaskinen är en motor som roterar än om det är en värmare, typ spisen eller element.
Är det inte överkurs i sammanhanget? Prylen är tillåten att använda. Om det finns både apparater anslutna mellan faser och mellan fas och nolla så riskerar problemet att uppträda oavsett om det är ett element eller en motor. I vilket läge skulle det vara relevant om det är en motor som ”återskapar” den saknade fasen eller ett element som leder över en annan fas?S Soltorp40 skrev:
Den roterande maskinen återskapar (genererar) spänningen med en lägre inre impendans än värmeelementet.
Med värmeelement blir det alltid elementet i serie från annan fas, men en maskin som roterar är en generator, och kan alltså driva större felström till den kortslutning som redan blåst säkringen.
MEN
Jag håller med Dig i ruta 1! Detta är mer en risk att känna till än en riska att vara rädd för!
Om 3-fasmaskinen är en "stor motor" blir fenomenet lite viktigare (farligare), men det tror jag faktiskt inte att det är frågan om här - vi talar ju om flera uttag på samma 16A säkring, och då är det frågan om "små motorer" ;-)
Med värmeelement blir det alltid elementet i serie från annan fas, men en maskin som roterar är en generator, och kan alltså driva större felström till den kortslutning som redan blåst säkringen.
MEN
Jag håller med Dig i ruta 1! Detta är mer en risk att känna till än en riska att vara rädd för!
Om 3-fasmaskinen är en "stor motor" blir fenomenet lite viktigare (farligare), men det tror jag faktiskt inte att det är frågan om här - vi talar ju om flera uttag på samma 16A säkring, och då är det frågan om "små motorer" ;-)
Klicka här för att svara