E Evalarsson36 skrev:
Jag har inte sagt att jag är utbildad snickare. Då hade jag inte frågat vad jag tror är kunnigt folk om hur saker ska göras. Men när det suckas och pustas och stånkas och stönas hela tiden om allt som ska göras. Och man lägger upp saker på ett nedvärderande sätt blir jag lack. Om man förklarar att det går inte att göra på det sättet för att... Det är helt ok. Ni kanske skulle studera härskartekniker lite men absolut inte ta efter. Så kanske ni förstår. När jag påpekar att han inte gjort en tröskel utan det är bara en hög med gips under dörren och han suckar och säger. Hur tycker du jag ska lösa det? Det är jävligt oproffsigt. 2 garderobsdörrar går i golvet för att han hade bråttom. Orkar inte tjafsa om det får lägga brickor under i gångjärnen istället. En pinne ligger löst. Den blev aldrig fastsatt.
Joina en studiecirkel och sätt sen dit pinnen. Kvinnor kan! 👍

T trojlee skrev:
Så du har tagit hem en snickare för att fråga om plåten sitter rätt? Förstår inte riktigt vad du vill ha ut av detta mer än att svartmåla ett företag?
Plåten sitter fel på dina fönster..
Jag ville veta hur plåten ska sitta. Helt enkelt. Behövs ingen tolkning alls! Frågan var hur ska plåten sitta? Inget annat! Varför en snickare har sagt så har absolut ingen betydelse i frågan!

Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
I så fall någon som tycker sexuella trakasserier är något man skojar om. Alltså en idiot eller möjligen ett barn.
Om det vet jag inget och tar inte ställning till.

Farstatjej90
A AndersS skrev:
Om det vet jag inget och tar inte ställning till.
Nä det är ok, det fixar jag!😉👏

T Tsdoesds skrev:
Jag är helt fascinerad över vilka volymer folk räknar med kommer formligen spruta in mot vindduken. Jag är med på att i teorin så är det en logik i att ha plåten innanför duk, tejp och ett antal besvärjelser för att mana bort den sista vattenmolekylen.

I praktiken så är en panel tillräckligt tät, och en plåt spikad på samma nivå som spikläkten duger tillräckligt bra, och sen tar luftspalten upp det sista. Det regnar sidledes några dagar per, och inte ens då strömmar det vatten från överblecken.

Plåt under endast lock har jag sett skador av.

Plåt på spikläkt har jag aldrig sett skador av.

Plåt under vindduk är omständigare när du väl vill göra justeringar, byta plåt eller fönster.
Äntligen en vettig kommentar om hur lite vatten det kan komma in genom panelen eller kondens bakom, har mina bleck på spikläkten o har inte sett någon tendens till dåligt på 20 år o dessutom är det ju enklare byta bleck om man vill av någon anledning om dom sitter på läkten o inte under den som någon skrev för då blir det jobbigt!

• Gilla
MONTREAL och 2 till
  • Laddar…
E Evalarsson36 skrev:
Jag har inte sagt att han gjort något med mina fönster! Eller? Han säger att plåten sitter fel och det var min fråga.
Nja... du sa att du skulle anmäla till Arn. Men för att anmäla dit så gissar jag att grunden är att reklamera något.
Vilket man väl bara kan göra om man köpt något 🤓

• Gilla
  • Haha
MONTREAL och 5 till
  • Laddar…
E Evalarsson36 skrev:
Men om man då köpt ett hus där plåten av någon anledning behöver bytas. Kan ju också vara att man vill tex byta färg eller material.
Då har du köpt fel hus för dig och inte räknat på kostnaderna det innebär att byta plåten. Året är 2023 och vi har inte kommit längre i vårt hållbarhetstänk än att man bygger enkla lösningar som är dåliga för att man kanske ska byta färg och material på plåten. En plåt skall överleva träfasadens livslängd. Ett bra fönster likaså i många fall. Bygger du fel lösningar eller glömmer underhåll minskar du livslängden. Och det går att bygga så det går att byta fönster också utan att förstöra fasaden om det är en fråga.

Om du nu inte vill ha det som snickaren eller teorin säger utan vill ha det på det sättet du vill, kan du inte bara säga till nästa snickare att ”jag förstår att detta inte är rätt, men jag vill ändå få det utfört på det viset och tar ansvar för ev. problem” istället för att trampa på någons yrkesroll om de menar att det är fel. Brukar lösa sig om konsumenten tar över det ansvaret som annars låg på den som levererar tjänsten.

• Gilla
MONTREAL och 1 till
  • Laddar…
A Alexn72 skrev:
Nja... du sa att du skulle anmäla till Arn. Men för att anmäla dit så gissar jag att grunden är att reklamera något.
Vilket man väl bara kan göra om man köpt något 🤓
Sant. Man kan reklamera ett arbete oxå 😏

Box of rain Box of rain skrev:
Joina en studiecirkel och sätt sen dit pinnen. Kvinnor kan! 👍
Fast om jag betalar för ett jobb så ska det väl göras oxå?

useless useless skrev:
Om man t ex monterar 100 mm tjocka skivor så blir det ju väldigt djupa överbleck om de ska sitta innanför isoleringen och nå ett antal mm utanför fönsterfodret. Typ 250 mm? Dessutom blir det en svårisolerad köldbrygga under blecket.
Det beror på hur luftningen ser ut och panelens tjocklek, var fönster är monterat i fasad men ja det skulle det kunna bli. Jag förordar alltid att inte montera fönster i fasadlivet i en luftad konstruktion pga problematik med köldbrygga utan har den gärna i klimatskalets gräns. Men det finns produkter på marknaden som har isolerförmåga där man skjuter ut fönster utanför klimatskalet men det är både svindyrt och extra fuktskydd/tätningar under droppbleck. Om man tittar på de många enkla lösningar som föreslagits i denna tråden har de en köldbrygga. Principiellt ser värmegenomgången ut såhär i ett fönster. Flyttar man ut fönstret blir karmen kallare och du får en köldbrygga i väggen då det är mindre mängd isolering mellan inne och ute.

• Färgkodad värmekarta visar temperaturfördelning i en mekanisk anordning eller struktur.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
P ptlf skrev:
Äntligen en vettig kommentar om hur lite vatten det kan komma in genom panelen eller kondens bakom, har mina bleck på spikläkten o har inte sett någon tendens till dåligt på 20 år o dessutom är det ju enklare byta bleck om man vill av någon anledning om dom sitter på läkten o inte under den som någon skrev för då blir det jobbigt!
Dock helt oväsentlig till trådskaparens frågeställning. Som var om snickaren gjorde fel när han vill sätta ÖB innanför vindskyddet vilket har konstaterats att han inte har.
Ingen som har påstått att det kommer in några vatten mängder bakom panelen. Konstruktionlösningar i branschreglerna syftar ju till att göra det så bra som möjligt och därmed minimera skada om det skulle hända något som gör att det kommer in vatten.
Detta är ju inte tvingat alla får göra sin egen riskbedömning och välja den lösning man vill på sitt eget hus. Som hantverkare bör man dock välja en fackmannamässig lösning. Säger inte att sätta utanpå lekten inte är det dock, den bedömningen får någon annan göra.

Sedan är ju argumentet att det inte har hänt något på 20år på just ditt hus jävligt dåligt. Bevisar ju enbart att du inte har haft någon större vattenläcka genom fasaden på just ditt hus. Kan vara annorlunda på andra hus.

• Gilla
J_K_H
  • Laddar…
Mats-S
A AndersS skrev:
Nja, vid renovering av äldre byggnader är det tillåtet att använda en metod som idag inte ska användas, ska utgå från byggnadens konstruktion och för att undvika att man får riva/förändra orimligt mycket. Självklart görs det i dialog med kunden.
Behöver inte definieras felaktigt, utan "bästa lösning" utifrån gällande förutsättningar.
Och gäller det ett ovanbläck över ett fönster som sitter nära takfoten är det 100% riskfritt, kommer inte att komma en droppe vatten innanför det blecket 😉

• Gilla
AndersS
  • Laddar…
Mats-S Mats-S skrev:
Och gäller det ett ovanbläck över ett fönster som sitter nära takfoten är det 100% riskfritt, kommer inte att komma en droppe vatten innanför det blecket 😉
Vad är nära takfoten?

• Gilla
Daniel Barnaniel
  • Laddar…
Mats-S
E Evalarsson36 skrev:
Vad är nära takfoten?
Nära nog så att det inte kommer regnvatten från fasaden på ovansidan, ju större takfot, desto längre kan avståndet vara. Så i princip behövs det inte ens ett överbleck där, fönsterfodret gör jobbet för dom få dropparna som kan tänkas dyka upp vid tex en fasadtvätt.

• Gilla
AndersS och 1 till
  • Laddar…
J J_K_H skrev:
Då har du köpt fel hus för dig och inte räknat på kostnaderna det innebär att byta plåten. Året är 2023 och vi har inte kommit längre i vårt hållbarhetstänk än att man bygger enkla lösningar som är dåliga för att man kanske ska byta färg och material på plåten. En plåt skall överleva träfasadens livslängd. Ett bra fönster likaså i många fall. Bygger du fel lösningar eller glömmer underhåll minskar du livslängden. Och det går att bygga så det går att byta fönster också utan att förstöra fasaden om det är en fråga.

Om du nu inte vill ha det som snickaren eller teorin säger utan vill ha det på det sättet du vill, kan du inte bara säga till nästa snickare att ”jag förstår att detta inte är rätt, men jag vill ändå få det utfört på det viset och tar ansvar för ev. problem” istället för att trampa på någons yrkesroll om de menar att det är fel. Brukar lösa sig om konsumenten tar över det ansvaret som annars låg på den som levererar tjänsten.
Du får läsa bättre. Var har jag skrivit att jag vill absolut ha det på ett särskilt sätt? Jag vill veta hur plåten ska sitta och misstänker att snickaren försöker lura mig. Och vad gäller att köpa hus. Så om du har chansen att köpa ditt drömhus till ett bra pris. Enda felet är att plåtarna behöver bytas av någon anledning. Så tackar du nej?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.