Mats-S Mats-S skrev:
Nära nog så att det inte kommer regnvatten från fasaden på ovansidan, ju större takfot, desto längre kan avståndet vara. Så i princip behövs det inte ens ett överbleck där, fönsterfodret gör jobbet för dom få dropparna som kan tänkas dyka upp vid tex en fasadtvätt.
Tack

• Gilla
Mats-S
  • Laddar…
DItt fönster sitter inte nog nära takfoten och blecket är inte rätt monterat. Det var väl den frågan du ställde men blir inte nöjd med svaret?

• Gilla
J_K_H
  • Laddar…
E Evalarsson36 skrev:
Du får läsa bättre. Var har jag skrivit att jag vill absolut ha det på ett särskilt sätt? Jag vill veta hur plåten ska sitta och misstänker att snickaren försöker lura mig. Och vad gäller att köpa hus. Så om du har chansen att köpa ditt drömhus till ett bra pris. Enda felet är att plåtarna behöver bytas av någon anledning. Så tackar du nej?
Du gjorde ett exempel som jag svarade på.

Det framgår av dina första inlägg att du vill ha svart på vitt att han har fel, och dina svar och inläggen du gillat har en hög grad av riskkonstruktioner så jag antar att du föredrar det.

Du får förklara, varför ska du byta plåtarna på ditt drömhus i ditt exempel?
Om det är för att det är en felaktig konstruktion och därför vill byta behöver du också räkna med kostnaden för det. Om det är av estetiska skäl har jag redan svarat på det.
Genom undersökningsplikten framgår det att det är felaktigt utfört på ditt hus och nu kan du antingen lösa riskkonstruktionen eller byta kulör beroende på vad du kalkylerat med.

Får man fråga i din situation, varför ska du byta/flytta droppbleck?

Mats-S Mats-S skrev:
Och gäller det ett ovanbläck över ett fönster som sitter nära takfoten är det 100% riskfritt, kommer inte att komma en droppe vatten innanför det blecket 😉
Det är ett felaktigt påstående. Risken blir lägre om den sitter nära takfoten är i nästan alla fall korrekt.

E Evalarsson36 skrev:
Sant. Man kan reklamera ett arbete oxå 😏
Då har man köpt något😉

• Gilla
MONTREAL
  • Laddar…
Mats-S Mats-S skrev:
Och gäller det ett ovanbläck över ett fönster som sitter nära takfoten är det 100% riskfritt, kommer inte att komma en droppe vatten innanför det blecket 😉
Stämmer bra och tänkte inte ens på det alternativet då det var så självklart. 😎 På vårt fritidshus har vi ett ett fönster med överbleck, övriga fönster/dörrar har bara foder.
Bilden som exempel, fönster till vänster har överbleck och övriga bara foder, dörrar/fönster kan vara ännu längre ned utan att behöva ett överbleck. Här är det en "omotiverad" kostnad att lägga ned arbete på överbleck, garanterat 100% att det inte behövs. Sedan om ett hus placering ligger där det kan regna horisontellt få man bedöma det utifrån det husets förutsättningar, vilket aldrig kan hända där vårt hus finns.
Rött trähus med vita fönster, svart tak och stuprör, omgiven av grönska.

Redigerat:
  • Gilla
Henke70
  • Laddar…
T trojlee skrev:
DItt fönster sitter inte nog nära takfoten och blecket är inte rätt monterat. Det var väl den frågan du ställde men blir inte nöjd med svaret?
Nu fotade jag ett fönster på undervåningen för jag var inte sugen på att hänga ut genom fönstret på övervåningen och fota. Det är liksom enklare att fota det fönstret 😏 jag har ju fler fönster. Plåten sitter ju likadant på alla fönster. Var har jag skrivit att jag inte är nöjd med svaret?

A Alexn72 skrev:
Då har man köpt något😉
Ja jag har köpt en tjänst

J J_K_H skrev:
Du gjorde ett exempel som jag svarade på.

Det framgår av dina första inlägg att du vill ha svart på vitt att han har fel, och dina svar och inläggen du gillat har en hög grad av riskkonstruktioner så jag antar att du föredrar det.

Du får förklara, varför ska du byta plåtarna på ditt drömhus i ditt exempel?
Om det är för att det är en felaktig konstruktion och därför vill byta behöver du också räkna med kostnaden för det. Om det är av estetiska skäl har jag redan svarat på det.
Genom undersökningsplikten framgår det att det är felaktigt utfört på ditt hus och nu kan du antingen lösa riskkonstruktionen eller byta kulör beroende på vad du kalkylerat med.

Får man fråga i din situation, varför ska du byta/flytta droppbleck?
Det är ett exempel Helge 😏 det är inte verklighet. Det är ju upp till var och en varför de vill göra en förändring. Man kanske byter kulör på huset och vill ha en annan färg på plåten tex. Jag har ingen plan på att byta några bleck. Inte just nu i alla fall

Tycker den här tråden börjar bli komisk. Du har inte köpt en tjänst av en snickare men sen säger dunatt du köpt en tjänst. Du påpekar att snickaren är en idiot och kan inte ta in det forumets medlemmar skriver avseende hur korrekt montering ska ske. Du visar en bild på avsett fönster där arbetet skulle varit utfört men där är inte gjort något. Sen är det helt plötsligt inte ens fönstret på bilden det gäller. Trolla vidare, lämnar denna tråd nu..

• Gilla
MONTREAL och 2 till
  • Laddar…
T trojlee skrev:
Tycker den här tråden börjar bli komisk. Du har inte köpt en tjänst av en snickare men sen säger dunatt du köpt en tjänst. Du påpekar att snickaren är en idiot och kan inte ta in det forumets medlemmar skriver avseende hur korrekt montering ska ske. Du visar en bild på avsett fönster där arbetet skulle varit utfört men där är inte gjort något. Sen är det helt plötsligt inte ens fönstret på bilden det gäller. Trolla vidare, lämnar denna tråd nu..
Om du läser noga. Så förstår du hur komisk du är. Varför är det viktigt att fota rätt fönster? Blecken sitter likadant på alla fönster

Är nog du som är komisk och framför felaktig information och är otrevlig. Men felmonterat bleck har du.

• Gilla
MONTREAL och 1 till
  • Laddar…
ClasseClas
E Evalarsson36 skrev:
Det är ett exempel Helge 😏 det är inte verklighet. Det är ju upp till var och en varför de vill göra en förändring. Man kanske byter kulör på huset och vill ha en annan färg på plåten tex. Jag har ingen plan på att byta några bleck. Inte just nu i alla fall
Du har alltså anlitat två snickare för att diskutera hur överblecket ska sitta men du ska inte byta några bleck?

Vad ska du ha snickarna till i övrigt? Vad är det för tjänst du har köpt?

T trojlee skrev:
Är nog du som är komisk och framför felaktig information och är otrevlig. Men felmonterat bleck har du.
Ja jag blir otrevlig när folk inte lyssnar/läser ordentligt. Om du refererar otrevlig
ClasseClas ClasseClas skrev:
Du har alltså anlitat två snickare för att diskutera hur överblecket ska sitta men du ska inte byta några bleck?

Vad ska du ha snickarna till i övrigt? Vad är det för tjänst du har köpt?
Läs igen. Frågan var hur blecket ska sitta. Och att jag misstänker att min snickare försöker lura mig. Har inte anlitat några snickare för att diskutera hur något ska sitta. Jag behöver inte skriva hela min livshistoria för att få svar på en fråga 😏

T trojlee skrev:
Om du refererar otrevlig till att fråga var du läst det du skriver till så får du nog tänka till

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.