MickeTyr MickeTyr skrev:
Hej!

Jag och min fru har bott i vårt nuvarande hus i ett år och jag har väl tidigare också insett att vår förbrukning har varit rejält hög. Nu när min fru är mammaledig så har detta blivit mer relevant då vi helt plötsligt sumpar en jäkla massa pengar och jag har fått tummen ur och börjat undersöka detta.

Lite fakta:
125m2 + 125m2 källare
Byggår: 1965
Ventilation: FTX
Uppvärmning: oljepanna konverterad till pellets (jävla skräp, den åker ut när det blir varmare och bergvärme installeras ist)
Eldriven golvvärme i övre och nedre badrum.
Sitter en radonsug installerad

Nu till det spännande: i energideklaration ser det ut på följande vis
[bild]
enligt vattenfall så ser 2020 ut såhär
[bild]

På någon vänster har vi alltså gjort av med mer eller mindre dubbla mängden el som sju personer förbrukade på två personer om detta stämmer. Vi har inte heller gjort några väsentliga ändringar som skulle resultera i en sådan ökning.
Jag har förvisso ett relativt stort saltvattensakvarium (600L) som absolut drar sin beskärda del men inte 10k kWh/år direkt.

Oavsett vad de förbrukade så känns 23000 kWh extremt högt när uppvärmningen sker genom pellets.
Jag har kollat på vart allt tar vägen och en åtgärd var att helt fimpa elbatteriet i FTXen som värmde upp inkommande luft. Det gjorde ca 10 kWh/dygn. Detta var dock från den befintliga inställningen som de också kört.

Utöver detta är vi inte överdrivet slösaktiga i jämförelse med förra ägare som värmde upp poolen till 28c in i september (värmepump), bastade flera gånger i veckan och liknande.

Jag jämförde vår förbrukning mot en bekant med ett snarlikt (något större, 200+100m2) som har markvärme och, trots att vi värmer upp med pellets, hade ca 3k kWh högre förbrukning föregående år.

Kan det vara någon slags mätfel eller är det bara jag som känner att detta snuddar på orimligt?

Tack på förhand!
Vad har du-ni för vattenförbrukning?Det verkar ju gå åt mycket ström på morgonen o en gång på kvällen.Dusch?I så fall korta ner duschtiden,sparar otroligt mycket både el o vatten..Ni förbrukar ju nästan lika på sommar o vinter.Gör som dom andra har sagt koppla bort förbrukare för att ser vart strömmen tar vägen.Akvariet är nog en stor bov.Varför har ni en el-beredare den skall ju bara stötta varmvattnet när inte pannan ger nog varmvatten.Ställ den på 50-55 gr. så jobbar den bara när vattnet från pannan är för svalt.Ni får ju inte varmare varmvatten sedan med bergvärme.Har ni en bra brännare så fortsätt elda pellets,men sota pannan en gång i veckan!!!!!!

MickeTyr MickeTyr skrev:
när
Snigla Snigla skrev:
boenden
Elvärme i golvet på badrum kan vara lurigt. Ofta vill man ha lite högre värme där. Om man då slarvar och inte håller dörren stängd väller det konstant ut värme i resten av huset som har lägre temperatur.

P per s skrev:
Elvärme i golvet på badrum kan vara lurigt. Ofta vill man ha lite högre värme där. Om man då slarvar och inte håller dörren stängd väller det konstant ut värme i resten av huset som har lägre temperatur.
Det gäller väl oavsett värmesystem.

• Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
H Henriksberg1903 skrev:
Många insatta svar om uppvärmning mm men det kan vara enklare än så. En vän köpte hus och tyckte att elförbrukning var orimligt hög. Det visade sig att förra ägaren använt vanlig sladd för inomhusbruk till utebelysningen. Därmed läckte det ut en himla massa rakt ut i marken.

Dåligt på många sätt så klart, men å andra sidan enkelt att fixa.
Han måste ju ha sparat massa el om han bytte till utomhuskabel

• Gilla
  • Haha
spirou197 och 2 till
  • Laddar…
MickeTyr MickeTyr skrev:
Låter smått orimligt att ventilationen skulle stå för en sådan stor förbrukning. Då borde det rimligtvis varit sånt flås att man hade behövt blya ner katten ;)
Haha, jag tänkte nog mer att nåt som inte fungerar bra står och drar, som en värmare eller så :) men det skulle iaf bli friskt!

alm82 Andreas La Motte skrev:
Jag skulle köpt en trådlös energimätare, jäkligt synd att ikea slutat med sin sparsnäs. Den hade varit perfekt till detta.

Det finns en som heter Eliq som är väldigt lik, man klistrar fast en sensor över elmätarens blinkande diod och kan då följa elförbrukningen.
Vad är en sparsnäs?

Sparsnäs är en "energidisplay", den har en sändare med en sensor som läser av elmätarens blinkande diod samt en trådlös display där man kan se aktuell förbrukning och historik m.m

De såldes ur för 99kr för ett tag sen.

Energimätningssystem Sparsnäs med trådlös display och sensorer för avläsning av elförbrukning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En trådlös Sparsnäs energidisplay som visar en graf över elförbrukning med toppar och förbrukningsdata.
Skapa konto

H Henriksberg1903 skrev:
Många insatta svar om uppvärmning mm men det kan vara enklare än så. En vän köpte hus och tyckte att elförbrukning var orimligt hög. Det visade sig att förra ägaren använt vanlig sladd för inomhusbruk till utebelysningen. Därmed läckte det ut en himla massa rakt ut i marken.

Japp. Jag hade framluft i bakhjulen på bilen och den drog dubbelt så mycket soppa.

Hade din vän någon jordfelsbrytare?

• Haha
  • Gilla
Blodpudding och 16 till
  • Laddar…
M Marsman80 skrev:
En annan potentiellt bov kan ju vara att man t.ex. glömt infravärmen på på altan eller liknande. Har släktingar som hade den på 6 mån innan de upptäckte det.
Satt och läste tråden och tänkte just skriva detta
Det var en arbetskamrat som berättade exakt samma historia. (Bor dina släktingar i Bromölla?)
De var ute för att grilla korv på altanen, blev frusna och satte på lite mysvärme från ett par infravärmare som de glömde stänga av när korven var uppäten. Det lät otroligt komiskt när han berättade det men tycker vansinnigt synd om den stackaren som fick elräkningen! Möjligen glada kråkor i trädgården men i övrigt är det inte mycket i den historien som är kul.

• Gilla
Nisse-64
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Det gäller väl oavsett värmesystem.
Javisst men skillnaden är att man dessutom värmer onödigt stor del med direktverkande el.

Skaffa en elmätare, slå av alla säkringar, sätt på dom en och en medans du tittar på mätaren. En kompis hade en lång värmekabel i krypgrunden som var inställd att vara igång när det var kallare än +15 grader. Den gick nog 365 dagar i året.

Kolla bilden, laddade elbilen inatt, lunch vid 12.....

Du tjänar in den första dagen.

• Energianvändningsdiagram som visar förbrukning i kilowattimmar på olika tider över dygnet.
    Skapa konto
  • Skärmdump av energiförbrukningsdata med graf över kW och kostnader från mobilsida.
    Skapa konto
  • Elmätardisplay visar aktuell förbrukning på 2.40 kW och total förbrukning idag på 62.462 kWh.
    Skapa konto
Eldade tidigare ägare med olja ?

H Henriksberg1903 skrev:

du menar att kompisens el läckte ut i marken för att ledaren var för tunn eller dåligt isolerad? :surprised:

• Gilla
Magagreat och 3 till
  • Laddar…
Det här är inlägg nr 179 och ännu är inte problemet löst...

Om nu huset värms upp på annat sätt, föreslår jag att säkringar stängs av för att kontrollera vad som händer. Om alla stängs av/skruvas ur, t ex under natten när alla sover, borde förbrukningen bli noll. Om inte, kan man dra vissa slutsatser... Om resultatet blir noll vet man inte vad som är galet och då får man nästa natt slå på vissa grupper osv och på så sätt se när det händer något. Kan det vara så svårt?

Och

Fritidshusets brf hade en granne som hade norpat el i över 15 år. Det blev stämning som tog mycket tid, men han fick betala till slut.

Om man duschar och gör av med 50 liter 40 graders vatten: Att värma 1 g vatten 1 grad kostar en kalori. Då blir 50.000 g x (40-6 [kallvattnets temp]) = 1,7 miljoner kalorier. 1 kalori = 4,18 Ws => 7,1 MWs = 1974 Wh. Räkna med 80 % verkningsgrad (?) = ca 2,5 kWh. 50 liter är nog en ganska rejäl dusch.

Staffans2000
M mikael_sten skrev:
Har 4 tonårsdöttrar... Har inte ångrat en sekund!
Så du har aldrig tänkt tanken, att det hade räckt med tre?

Staffan

• Haha
mickeforsberg och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.