161 886 läst ·
284 svar
162k läst
284 svar
Otroligt hög elförbrukning
Min elförbrukning, bergvärme sedan 2008, elförbrukning bergvärmepump 46500kWh = 3720 kWh/år. Vid oljedrift 2,7kbm = 27000kWh. Huset är på 2 plan, total yta 240kvm.MickeTyr skrev:
Hej!
Jag och min fru har bott i vårt nuvarande hus i ett år och jag har väl tidigare också insett att vår förbrukning har varit rejält hög. Nu när min fru är mammaledig så har detta blivit mer relevant då vi helt plötsligt sumpar en jäkla massa pengar och jag har fått tummen ur och börjat undersöka detta.
Lite fakta:
125m2 + 125m2 källare
Byggår: 1965
Ventilation: FTX
Uppvärmning: oljepanna konverterad till pellets (jävla skräp, den åker ut när det blir varmare och bergvärme installeras ist)
Eldriven golvvärme i övre och nedre badrum.
Sitter en radonsug installerad
Nu till det spännande: i energideklaration ser det ut på följande vis
[bild]
enligt vattenfall så ser 2020 ut såhär
[bild]
På någon vänster har vi alltså gjort av med mer eller mindre dubbla mängden el som sju personer förbrukade på två personer om detta stämmer. Vi har inte heller gjort några väsentliga ändringar som skulle resultera i en sådan ökning.
Jag har förvisso ett relativt stort saltvattensakvarium (600L) som absolut drar sin beskärda del men inte 10k kWh/år direkt.
Oavsett vad de förbrukade så känns 23000 kWh extremt högt när uppvärmningen sker genom pellets.
Jag har kollat på vart allt tar vägen och en åtgärd var att helt fimpa elbatteriet i FTXen som värmde upp inkommande luft. Det gjorde ca 10 kWh/dygn. Detta var dock från den befintliga inställningen som de också kört.
Utöver detta är vi inte överdrivet slösaktiga i jämförelse med förra ägare som värmde upp poolen till 28c in i september (värmepump), bastade flera gånger i veckan och liknande.
Jag jämförde vår förbrukning mot en bekant med ett snarlikt (något större, 200+100m2) som har markvärme och, trots att vi värmer upp med pellets, hade ca 3k kWh högre förbrukning föregående år.
Kan det vara någon slags mätfel eller är det bara jag som känner att detta snuddar på orimligt?
Tack på förhand!
Bergvärme är rena sparbössan.
Kingkejn
Åsa Lund skrev:
MickeTyr skrev:
Hej!
Jag och min fru har bott i vårt nuvarande hus i ett år och jag har väl tidigare också insett att vår förbrukning har varit rejält hög. Nu när min fru är mammaledig så har detta blivit mer relevant då vi helt plötsligt sumpar en jäkla massa pengar och jag har fått tummen ur och börjat undersöka detta.
Lite fakta:
125m2 + 125m2 källare
Uppvärmning: oljepanna konverterad till pellets (jävla skräp, den åker ut när det blir varmare och bergvärme installeras ist)
[bild]
[bild]
På någon vänster har vi alltså gjort av med mer eller mindre dubbla mängden el som sju personer förbrukade på två personer om detta stämmer. Vi har inte heller gjort några väsentliga ändringar som skulle resultera i en sådan ökning.
Jag har förvisso ett relativt stort saltvattensakvarium (600L) som absolut drar sin beskärda del men inte 10k kWh/år direkt.
Oavsett vad de förbrukade så känns 23000 kWh extremt högt när uppvärmningen sker genom pellets.
Jag har kollat på vart allt tar vägen och en åtgärd var att helt fimpa elbatteriet i FTXen som värmde upp inkommande luft. Det gjorde ca 10 kWh/dygn. Detta var dock från den befintliga inställningen som de också kört.
Utöver detta är vi inte överdrivet slösaktiga i jämförelse med förra ägare som värmde upp poolen till 28c in i september (värmepump), bastade flera gånger i veckan och liknande.
Jag jämförde vår förbrukning mot en bekant med ett snarlikt (något större, 200+100m2) som har markvärme och, trots att vi värmer upp med pellets, hade ca 3k kWh högre förbrukning föregående år.
Kan det vara någon slags mätfel eller är det bara jag som känner att detta snuddar på orimligt?
Tack på förhand!
Allt som blir varmt, låter eller lyser brukar förbruka ström.
Ett akvarium, självklart drar det en hel del ström att konstant hålla 600 liter vatten 5 grader över innetemperaturen, lär fungera som ett direktverkande element på några hundra Watt som konstant är påslaget. Till det pumpar till reningsverk Mm.
Fläktar till ventilation och radonsug. Även om effekten är låg på respektive aggregat så ökar det på förbrukningen
Poolen uppe på det
Så jag hävdar att 23.000kWh är resultatet av alla bäckar små.
Värme kommer inte gratis utan allt detta får betalas via elräkningen.
Ett akvarium, självklart drar det en hel del ström att konstant hålla 600 liter vatten 5 grader över innetemperaturen, lär fungera som ett direktverkande element på några hundra Watt som konstant är påslaget. Till det pumpar till reningsverk Mm.
Fläktar till ventilation och radonsug. Även om effekten är låg på respektive aggregat så ökar det på förbrukningen
Poolen uppe på det
Så jag hävdar att 23.000kWh är resultatet av alla bäckar små.
Värme kommer inte gratis utan allt detta får betalas via elräkningen.
Ok, gårdagens felsökande resulterade i två intressanta saker.
Inledningsvis står FTX-systemet inställt på högsta möjliga effekt vilket rimligtvis bör dra en del. Dock känns det inte som en bra idé att börja pilla på utan att samtidigt göra lite radonmätningar parallellt.
Det som troligtvis är det jäkligaste (och pinsamt att man inte insett innan) är att pannan producerar noll varmvatten. Med andra ord så har allt varmvatten producerats med direktel genom en 3kW elpatron i varmvattenberedaren.
Jag misstänker att den förra ägaren helt enkelt har stängt ventilen ner till pannans värmeväxlare då han inte eldade med pellets under sommaren och helt enkelt glömt bort detta (sommar-bypassen var även stängd på FTXens värmeväxlare mitt i vintern när vi flyttade in haha).
En annan faktor som förmodligen förvärrar problemet är att luft in i porten i pannrummet ligger precis bakom själva tanken så där har det nu under vintern stått och dragit in väldigt kall luft rakt mot själva tanken.
Jag och tillverkaren av pannan har tydligen lite olika uppfattningar om vad som är enkel tillgång till värmeväxlaren som det så fint stod i manualen då man måste montera av hela framkåpan samt styrpanel för att komma in dit och det kändes något övermäktigt att ge sig på 23.30 igår kväll.
Förhoppningsvis hinner jag hem i vettig tid ikväll och kan kolla på eländet.
Inledningsvis står FTX-systemet inställt på högsta möjliga effekt vilket rimligtvis bör dra en del. Dock känns det inte som en bra idé att börja pilla på utan att samtidigt göra lite radonmätningar parallellt.
Det som troligtvis är det jäkligaste (och pinsamt att man inte insett innan) är att pannan producerar noll varmvatten. Med andra ord så har allt varmvatten producerats med direktel genom en 3kW elpatron i varmvattenberedaren.
Jag misstänker att den förra ägaren helt enkelt har stängt ventilen ner till pannans värmeväxlare då han inte eldade med pellets under sommaren och helt enkelt glömt bort detta (sommar-bypassen var även stängd på FTXens värmeväxlare mitt i vintern när vi flyttade in haha).
En annan faktor som förmodligen förvärrar problemet är att luft in i porten i pannrummet ligger precis bakom själva tanken så där har det nu under vintern stått och dragit in väldigt kall luft rakt mot själva tanken.
Jag och tillverkaren av pannan har tydligen lite olika uppfattningar om vad som är enkel tillgång till värmeväxlaren som det så fint stod i manualen då man måste montera av hela framkåpan samt styrpanel för att komma in dit och det kändes något övermäktigt att ge sig på 23.30 igår kväll.
Förhoppningsvis hinner jag hem i vettig tid ikväll och kan kolla på eländet.
Hej.
Jag har bara skummat den långa tråden men själv har jag varit med om att en kontaktor till högsta effektsteget bränt fast i tilläge. Lysdioden på styrpanelen lyste bara om styrsystemet tyckte att den skulle vara till, inte att den faktiskt var till.
Det blev dyrt...
Jag har bara skummat den långa tråden men själv har jag varit med om att en kontaktor till högsta effektsteget bränt fast i tilläge. Lysdioden på styrpanelen lyste bara om styrsystemet tyckte att den skulle vara till, inte att den faktiskt var till.
Det blev dyrt...
Vad hade du för elförbrukning när du använde elpannan.K Kingkejn skrev:
Eller ökade energiåtgången från 27000kWh till 46500kWh? De e 19500kWh det är mer än vad många hus drar totalt
Stäng av golvvärmen i källaren. Det finns ingen isolering nedåt i ett så gammalt hus. Den kommer i princip att vara på hela året. Du vet hur skönt kalla golven är på sommaren. Dessutom, när det är oisolerat finns det en risk att den istället suger upp fukt, sk omvänd fuktvandring.
Det va en felskrivning som jag inte upptäckte innan trådskrivaren på ett som jag tyckte trevligt sätt påpekade mitt fel varför jag bara bad om ursäkt. Jag vet mycket väl vad kilo står för men nu gladde det väldigt många i gruppen så jag bjuder på den.N Nisken skrev:
Hade en safir 330 har jag för mig i kåken när vi köpte den. Den gick och vi slängde in en Nibe 300L istället.MickeTyr skrev:
Lite mindre drar den väll än safiren. Men klart man ska ha 300L beredare om man hade det innan. Med tanke på hur lite varmvatten vi gör av med 2 vuxna + 1 kravallknott så är det inte många kronor i skillnad mot en mindre beredare enligt min mening. Hög temp i beredaren och man blandar ut med mängder kallvatten. Men det är klart, ska du, frugan, grannen och grannens ungar bada i ert badkar varje eftermidfag så får ju beredaren glöda för att hålla vattnet varm, då spelar det inte så stor roll vad man väljer..
Jag är inte så insatt i uppvärmning osv jag bara pröjsar när fakturan kommer.
Men vi har 141kvm hus och fristående varmgarage på 32kvm.
Ftx i kåken samt luft/luft pump från 07.
Luft/luft i garage, den är från 2019.
Vi drar runt 2500kwh dom kallaste månaderna och ca 1000-1500kwh dom varmare då det gamla härket från 07 får leka kylaggregat plus portabel ac på övervåningen.
Ska tilläggas att kåken är byggd 91.
Eller kanske börja med att duscha på gymmetGoC skrev:
Jag har en Luft/Vatten värmepump.
På sommaren får den vila.
Varmvatten har jag ordnat med en elektrisk vattenberedare.
Den är även ställd med lite högre temperatur så jag undviker Legionella bakterier i dricksvattnet.
Vattnet går alltid genom ackumulatortanken så det förvärms lite på vintern.
Detta gör att jag kan ha lite lägre temperatur på Värmepumpen och därmed spara den.
På sommaren får den vila.
Varmvatten har jag ordnat med en elektrisk vattenberedare.
Den är även ställd med lite högre temperatur så jag undviker Legionella bakterier i dricksvattnet.
Vattnet går alltid genom ackumulatortanken så det förvärms lite på vintern.
Detta gör att jag kan ha lite lägre temperatur på Värmepumpen och därmed spara den.
Jag köpte min på conrad.se men den verkar inte finnas där nu. Kolla in https://www.geotogether.com/consumer/product-category/energy-monitoring/ man klistrar den framför "ögat" på elmätaren, datan ser man på energynote.com.J jayal1972 skrev:
Herregud vilken förbrukning. Vi har 149 kvm + 79kvm källare och värmer med pellets. Vår elförbrukning ligger på 8500kwh per år ca. Och då har jag ett antal servrar igång 24/7 samt att vi också har en luftvärmepump som drar sin beskärda del el.MickeTyr skrev:
Hej!
Lite fakta:
125m2 + 125m2 källare
[bild]
[bild]
Tack på förhand!