161 886 läst ·
284 svar
162k läst
284 svar
Otroligt hög elförbrukning
Så har vi på Falkenbergs Energi också, de närmsta dygnen syns ingen förbrukning påMickeTyr skrev:
Det tycker jag också. Vattenfall verkar ha problem med att uppdatera förbrukning för senaste dygnet så har ingen aning om mitt pillande gav någon effekt än
[bild]
Alternativt så gav det oväntat bra effekt
Tack för all bra svar, verkligen tacksam! Återkopplar på div frågor osv under kvällen då dagens kalender är fullsmockad med div möten.
Säker på att energideklarationen stämmer? Vi kom knappt ner i det förra ägaren angav och då va de 2 vuxna och 2 tonårsdöttrar. Vi va bara 2 vuxna när vi flyttade in.
I energideklarationen skall bara energi för uppvärmning och det som behövs för fastighet tas med. Det är inte det samma som total energiförbrukning.J jojje.kalmar skrev:
Jämför hyresfastighet, där är det el på fastighetsabonnemanget som tas med utan tvättstugor och inte elen som går till lägenheterna om inte det går för uppvärmning
Fel! I fastighetselen ingår el till tvättstugor.W weddmark skrev:I energideklarationen skall bara energi för uppvärmning och det som behövs för fastighet tas med. Det är inte det samma som total energiförbrukning.
Jämför hyresfastighet, där är det el på fastighetsabonnemanget som tas med utan tvättstugor och inte elen som går till lägenheterna om inte det går för uppvärmning
Investerat...? Du menar väl lagt ut.. ?MickeTyr skrev:
Jag trodde följande gällde fortfarande
- Energianvädningen i gemensamma tvättstugor räknas som verksamhetsel/hushållsel och ska alltså inte ingå i den energiprestanda som beräknas i energideklarationerna. I de allra flesta fall är dock inte energibehovet för en tvättstuga kartlagt genom särskilda el- och varmvattenmätare.
Hej! Tyvärr stämmer det säkert jag förbrukar ca 1800kw /mån nu och eldar med vet på ett hus som är ca 80m2MickeTyr skrev:
Hej!
Jag och min fru har bott i vårt nuvarande hus i ett år och jag har väl tidigare också insett att vår förbrukning har varit rejält hög. Nu när min fru är mammaledig så har detta blivit mer relevant då vi helt plötsligt sumpar en jäkla massa pengar och jag har fått tummen ur och börjat undersöka detta.
Lite fakta:
125m2 + 125m2 källare
Byggår: 1965
Ventilation: FTX
Uppvärmning: oljepanna konverterad till pellets (jävla skräp, den åker ut när det blir varmare och bergvärme installeras ist)
Eldriven golvvärme i övre och nedre badrum.
Sitter en radonsug installerad
Nu till det spännande: i energideklaration ser det ut på följande vis
[bild]
enligt vattenfall så ser 2020 ut såhär
[bild]
På någon vänster har vi alltså gjort av med mer eller mindre dubbla mängden el som sju personer förbrukade på två personer om detta stämmer. Vi har inte heller gjort några väsentliga ändringar som skulle resultera i en sådan ökning.
Jag har förvisso ett relativt stort saltvattensakvarium (600L) som absolut drar sin beskärda del men inte 10k kWh/år direkt.
Oavsett vad de förbrukade så känns 23000 kWh extremt högt när uppvärmningen sker genom pellets.
Jag har kollat på vart allt tar vägen och en åtgärd var att helt fimpa elbatteriet i FTXen som värmde upp inkommande luft. Det gjorde ca 10 kWh/dygn. Detta var dock från den befintliga inställningen som de också kört.
Utöver detta är vi inte överdrivet slösaktiga i jämförelse med förra ägare som värmde upp poolen till 28c in i september (värmepump), bastade flera gånger i veckan och liknande.
Jag jämförde vår förbrukning mot en bekant med ett snarlikt (något större, 200+100m2) som har markvärme och, trots att vi värmer upp med pellets, hade ca 3k kWh högre förbrukning föregående år.
Kan det vara någon slags mätfel eller är det bara jag som känner att detta snuddar på orimligt?
Tack på förhand!
Montera en egen elmätare så du kan se förbrukningen direkt och stäng av en och en sak som du misstänker drar massa ström
Nu när jag bytte elcentraler så vad jag elektriken montera in massa elsäkerhet grejor och elmätare
Dessutom så läser elmätaren av alla eventuella snedbelastningar jag har på alla tre faserna
Jag har rörligt elavtal som har varit bra över tid men nu betalar jag totalt 1,62 kr /kw/t
Det är ett rövarpris.
MVh kjell 0707245353
Nu har jag inte läst alla svar men det ser väldigt högt ut. Vi eldar oxå m pellets. Då drar det ju inte mkt el. Körde dock på elpatron förra vintern. Man ser ju en drastisk skillnad. Satte igång pelletsen igen i höstas. ( vårt hus är fr -78 1,5 plan. 163 + 69kvm)
Hur kunde besparingen bli 12,000kw/år samt 8 pallar pellets?L Lutte skrev:
Många får en något högre el förbrukning men besparingen blir på pelletsen
Min ena dotter kom på en infravärmets som stått på under endast någon dag. Mitt svar blev :”vad vill du ha?” Och så åkte vi iväg och köpte något tillsammans. Vem vet hur länge den hade stått på om inte hon reagerat. Belönas ska den som belönas bör.M Marsman80 skrev:
Medlem
· Västra Götaland
· 23 inlägg
Många insatta svar om uppvärmning mm men det kan vara enklare än så. En vän köpte hus och tyckte att elförbrukning var orimligt hög. Det visade sig att förra ägaren använt vanlig sladd för inomhusbruk till utebelysningen. Därmed läckte det ut en himla massa rakt ut i marken.
Dåligt på många sätt så klart, men å andra sidan enkelt att fixa.
Dåligt på många sätt så klart, men å andra sidan enkelt att fixa.