Hade också problem med dubblering av elförbrukning i villa från 1948 med BV-pump. Skaffade eliq så jag kunde felsöka när huset drog som mest via en app, man kunde ställa larm när elen drog över en viss kw. Köpte även energimätare för att utesluta vitvaror mm. Tog lång tid innan jag hittade felet. Vi har egen brunn och visade sig vara pumpen som inte slog ifrån. Bytte ut tryckströmbrytaren så va det löst. (Såg iofs att du hade kommunalt VA)

Lycka till med felsökandet.

• Gilla
MickeTyr
  • Laddar…
MickeTyr MickeTyr skrev:
Hej!

Jag och min fru har bott i vårt nuvarande hus i ett år och jag har väl tidigare också insett att vår förbrukning har varit rejält hög. Nu när min fru är mammaledig så har detta blivit mer relevant då vi helt plötsligt sumpar en jäkla massa pengar och jag har fått tummen ur och börjat undersöka detta.

Lite fakta:
125m2 + 125m2 källare
Byggår: 1965
Ventilation: FTX
Uppvärmning: oljepanna konverterad till pellets (jävla skräp, den åker ut när det blir varmare och bergvärme installeras ist)
Eldriven golvvärme i övre och nedre badrum.
Sitter en radonsug installerad

Nu till det spännande: i energideklaration ser det ut på följande vis
[bild]
enligt vattenfall så ser 2020 ut såhär
[bild]

På någon vänster har vi alltså gjort av med mer eller mindre dubbla mängden el som sju personer förbrukade på två personer om detta stämmer. Vi har inte heller gjort några väsentliga ändringar som skulle resultera i en sådan ökning.
Jag har förvisso ett relativt stort saltvattensakvarium (600L) som absolut drar sin beskärda del men inte 10k kWh/år direkt.

Oavsett vad de förbrukade så känns 23000 kWh extremt högt när uppvärmningen sker genom pellets.
Jag har kollat på vart allt tar vägen och en åtgärd var att helt fimpa elbatteriet i FTXen som värmde upp inkommande luft. Det gjorde ca 10 kWh/dygn. Detta var dock från den befintliga inställningen som de också kört.

Utöver detta är vi inte överdrivet slösaktiga i jämförelse med förra ägare som värmde upp poolen till 28c in i september (värmepump), bastade flera gånger i veckan och liknande.

Jag jämförde vår förbrukning mot en bekant med ett snarlikt (något större, 200+100m2) som har markvärme och, trots att vi värmer upp med pellets, hade ca 3k kWh högre förbrukning föregående år.

Kan det vara någon slags mätfel eller är det bara jag som känner att detta snuddar på orimligt?

Tack på förhand!
Men på årsbasis gör du av med precis vad deklarationen säger? 23052 Kw/h under 2020, deklarerat 22400. Det ser väl ok ut?
Fakturan är ju för 14-15 månader.

Att värma vatten går trögt och drar sjukt mycket el. Hur ofta och hur länge duschar ni?
Jag har en nära släkting som gärna duschar uppåt en halvtimme i varmt vatten.. Om ni är fyra långduschare kan det förklara varför förbrukningen är hög året runt. Sätt en elmätare på varmvattenberedaren.

• Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
Paulroos Paulroos skrev:
Har inte lust läst allt men du hade fått ett svar som påstod att du stängt av elvärmebatteriet i FTX agg men jag ser inte att du skrivit just det däremot att du stängt av elpatronen i pannan. Så har du inte redan felsökt FTX värmaren testa den, väldigt vanligt när jag jobbade på elverket i stan att temrostaten lagt av så elvärmen i FTX agg låg på fullt ös året om. Ligger på någonstans 1-2kw så det kostar massor.
Den har jag fimpat för några veckor sedan. Verkar absolut ha gjort en del när jag kikar på förbrukningen. Uppskattningsvis 10-15 kWh/dag :)

J jojje.kalmar skrev:
Säker på att energideklarationen stämmer? Vi kom knappt ner i det förra ägaren angav och då va de 2 vuxna och 2 tonårsdöttrar. Vi va bara 2 vuxna när vi flyttade in.
Självklart kan det mixtras med detta, dock är det en rätt relevant faktor så förutsätter att om man gjorde ett sådant grovt fel så borde det nästintill räknas som ett dolt fel.

R rcarl_kth skrev:
Det kanske bara är jag men att ett hus 125 + 125 tidigare använt mindre än 5000 kWh per år. Är inte det konstigt? Du skrev att ni bott i huset i ett år och min gissning är att det tidigare typ stått tomt? Kanske inte ska jämföra gentemot vad andra ägare har haft. Ska ni komma ner till vad det var under 2019 så får ni nog annars sluta laga mat, inte tända några lampor osv. Men jag kanske missförstår något här. Vad får man typ för 5000kwh?
Det man ser för 2019 var när vi flyttade in. Så förbrukning från 23 nov-31 dec. Blev inte alls kompis med pelletspannan initialt så gick merparten på direktel. Det man fick för 5000kwh och ett sånt där avtal mellan två elleverantörer var en fet jävla räkning ;)

(Ursäkta att jag inte läst hela tråden.)
Otroligt hög elförbrukning hade vi också när vi just köpt huset (1997), nästan dubbelt mot normalt. Där blev vi rejält lurade. Jag blir fortfarande arg när jag tänker det.
När vår FTX stannade, anlitade vi företaget som installerat den. Vevex var det, från Fläktfabriken. Det blev fler problem och fler kontakter: ny motor bland annat. Att det var FTX:en som drog för mycket el, hade vi redan förstått, men montörerna hittade inget fel.

Ändå tills vi köpte en ny spiskåpa - kopplad till fläkten. Då upptäckte montören att det inte gick att variera hastigheten. Fläkten gick på max hela tiden! Då förstod han att den var felkopplad! (och gått på max ända sen installationen 1979.
En eftermiddag när vi inte var hemma var 2 gubbar här på vinden och rättade till felet. Skillnaden var enorm: Nu blev det normalförbrukning. Vi fick ingen faktura den gången.

• Gilla
civilingenjören och 4 till
  • Laddar…
M Marsman80 skrev:
En annan potentiellt bov kan ju vara att man t.ex. glömt infravärmen på på altan eller liknande. Har släktingar som hade den på 6 mån innan de upptäckte det.
Eller ett elelement i garaget under någon bänk eller bakom en massa bråte.
Ett el-element på 12-1800w som står på i ett garage kan ställa till en hel del på elräkningen. En bekant grävde fram ett sådant som stått på bakom en trave gamla hjul till en bil han sålt för länge sedan.. Han hade glömt att det satt ett gammalt element på innerväggen i Garaget..

Isakare Isakare skrev:
Tyvärr måste man fråga angående piken, hur länge duschar du/ni ??
Inte kopplat akvariet fel, så även värmen är avstängd på natten, och startar igen på morgonen ?? Hur varmt har man i ett saltvattenakvarium ??
Inte överdrivet långa duschar kan jag inte påstå. Brukar komma hem från gymmet med lite väl knapp tid till första teams-mötet så det blir inga historier.

Ca 24-25 grader brukar man hålla.

Hmm trodde alla villaägare duschade på Jobbet och eller på gymmet för att slippa värma en massa vatten hemma. Tjatade på ungarna att duscha på skolan och efter träningen INNAN de gick därifrån.. Mer hygieniskt och onekligen betydligt billigare. Finns ju mega sparare (snåla ?) som laddar sina telefoner och datorer innan de går hem från jobbet ex. för att spara en slant.

Värst var en arbetskamrat som fyllde sin termos med arbetsplatsens automatkaffe minuterna innan han gick hem för dagen. Misstänker samma person för de ständigt tomma toapappershållarna på jobbet.

• Gilla
  • Haha
SouthEast och 3 till
  • Laddar…
A Anhyan skrev:
Hej, er förbrukning låter onekligen helt brutal! Jag har en kåk från samma årtal cirka. Det enda som skiljer ert hus från vårt är radonsugen och fläktarna till ventilationssystemet. Under sommarhalvåret när jag har värmen avstängd drar vi (två personer i huset) typ 350-400 kwh per månad. Måste ju vara endera enheten (vent/radon) som kajkat ur fullständigt och ligger och drar massor? Eller? Spännande att följa tråden.
Låter smått orimligt att ventilationen skulle stå för en sådan stor förbrukning. Då borde det rimligtvis varit sånt flås att man hade behövt blya ner katten ;)

• Gilla
  • Haha
Blodpudding och 2 till
  • Laddar…
Åsa Lund
Kolla vattenflödet i duschen. Max 10 liter per minut borde räcka.

• Gilla
MickeTyr
  • Laddar…
P Peter L69 skrev:
Investerat...? Du menar väl lagt ut.. ? :cool:
Är det min fru som skriver under ett alias? ;)

• Haha
  • Gilla
SouthEast och 12 till
  • Laddar…
T Thomas i Tollarp skrev:
Men på årsbasis gör du av med precis vad deklarationen säger? 23052 Kw/h under 2020, deklarerat 22400. Det ser väl ok ut?
Fakturan är ju för 14-15 månader.
Hade det varit så väl. Värme kommer igenom pellets så den är bortkopplad från elförbrukningen.

• Gilla
GertD och 1 till
  • Laddar…
C Cider skrev:
(Ursäkta att jag inte läst hela tråden.)
Otroligt hög elförbrukning hade vi också när vi just köpt huset (1997), nästan dubbelt mot normalt. Där blev vi rejält lurade. Jag blir fortfarande arg när jag tänker det.
När vår FTX stannade, anlitade vi företaget som installerat den. Vevex var det, från Fläktfabriken. Det blev fler problem och fler kontakter: ny motor bland annat. Att det var FTX:en som drog för mycket el, hade vi redan förstått, men montörerna hittade inget fel.

Ändå tills vi köpte en ny spiskåpa - kopplad till fläkten. Då upptäckte montören att det inte gick att variera hastigheten. Fläkten gick på max hela tiden! Då förstod han att den var felkopplad! (och gått på max ända sen installationen 1979.
En eftermiddag när vi inte var hemma var 2 gubbar här på vinden och rättade till felet. Skillnaden var enorm: Nu blev det normalförbrukning. Vi fick ingen faktura den gången.
Intressant! Ska kolla detta.

Lite mätinstrument kommer att införskaffas pronto förövrigt. Ska bli jäkligt intressant att göra lite mätningar i proppskåpet.

• Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.