161 887 läst ·
284 svar
162k läst
284 svar
Otroligt hög elförbrukning
När vi sålde vårt hus var inte personen som skulle göra energideklarationen intresserad av den faktiska förbrukningen som varit. Utan den schablonberäknas fram i princip helt teoretiskt efter ytor, konstruktion av väggar, värmesystem, normalstorlek på familj mm. Så man kan förmodligen inte jämföra den faktiska förbrukningen med energideklarationen. Fråga elleverantören om det går att få tillgång till historik på den faktiska förbrukningen är mitt tips.
Har en radonsug Radovac 230M. I bruksanvisningen som levererades med apparaten står det 130W. På Radonvacs hemsida står det 400W, de har bytt motor i den modellen.MickeTyr skrev:
Jag skulle köpt en trådlös energimätare, jäkligt synd att ikea slutat med sin sparsnäs. Den hade varit perfekt till detta.
Det finns en som heter Eliq som är väldigt lik, man klistrar fast en sensor över elmätarens blinkande diod och kan då följa elförbrukningen.
Det finns en som heter Eliq som är väldigt lik, man klistrar fast en sensor över elmätarens blinkande diod och kan då följa elförbrukningen.
Ha ha, hade också en kompis som gjorde nåt liknande. Han monterade in en värmeslinga till parkeringen så att all snö skulle smälta. Utan timer.... Gick hela sommaren.David-O skrev:
Produkter som diskuteras: "värmeslinga"
Termiska avfuktare
En termisk avfuktare använder en värmeslinga för att värma luften och sänka den relativa fuktnivån i luften. Varmare luft kan bära mer fukt än kall luft och det är först över 60% relativ fuktighet det börjar bli risk för
Läs mer
Medlem
· Stockholm
· 4 630 inlägg
Har du fått en ny elmätare? Isf skulle det kunna vara så att den gamla gick fel och den nya går rätt
I en frånluftsvärmepump så tar man som namnet låter luften och energin i frånluften. Den brukar vara runt 20-22°C den kan sedan nyttja den energi som finns i från +20 och ner till -10-15°C det är den totala tillgängliga energin.N Nisken skrev:
I en Uteluftspump där det finns obegränsat med energi så är det en annan sak. Den kan ta energi ur luften på ner till -15°C i bästa fall. Men med ett lågt COP
Det tycker jag också. Vattenfall verkar ha problem med att uppdatera förbrukning för senaste dygnet så har ingen aning om mitt pillande gav någon effekt änWorkingclasshero skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Alternativt så gav det oväntat bra effekt
Tack för all bra svar, verkligen tacksam! Återkopplar på div frågor osv under kvällen då dagens kalender är fullsmockad med div möten.