79 007 läst ·
219 svar
79k läst
219 svar
Otrevlig hantverkare
Måste bara skriva ett positiv inlägg.
Hade upptäckt en spricka på vår induktionshäll stort tyskt märke, tänkte att det är garanti kontaktar servicen.
Servicekillen kommer fredag alltså igår,tittar på sprickan tar fram något medel putsar sprickan borta.
Väldigt pinsamt, fick en skvätt medel.
Detta besök kostar runt tusenlappen men då säger han att han bjuder på besöket väldigt trevligt,
så det blev en kopp kaffe.
Bra fredag
Hade upptäckt en spricka på vår induktionshäll stort tyskt märke, tänkte att det är garanti kontaktar servicen.
Servicekillen kommer fredag alltså igår,tittar på sprickan tar fram något medel putsar sprickan borta.
Väldigt pinsamt, fick en skvätt medel.
Detta besök kostar runt tusenlappen men då säger han att han bjuder på besöket väldigt trevligt,
så det blev en kopp kaffe.
Bra fredag
Instämmer med det märkliga och rantar på om möjliga orsaker till dylikt beteende.
Många hantverksyrken som har alldeles för hög prisnivå idag. Höga timarvoden för jämförelsevis enkla tjänster som inte kräver lång utbildning, eller i vissa fall mer än någon vecka.
Problemet är tudelat, dels rot/rut-avdrag som dopat dessa branscher med skattepengar som det allmänna gått miste om, till skillnad från andra yrkesområden som måste försörja sig själva utan stöd.
Den andra delen är lobbyism från exempelvis kylbranschen, där man måste betala in pengar för att få lov att hantera sin egen egendom. De har lyckats få politiker att ändra lagar för att skydda intäkter till sitt eget gebit.
En normalbegåvad kan lära sig fylla/tömma/vacuumsuga etc en villavärmepump efter fem minuters instruktion. Fler exempel är röjsåg/motorsåg.
Jag verkar inom it-branschen. Jag kräver att ingen får röra sin hem-PC utan auktorisering från mig @ 10’tusen spänn.
Många hantverksyrken som har alldeles för hög prisnivå idag. Höga timarvoden för jämförelsevis enkla tjänster som inte kräver lång utbildning, eller i vissa fall mer än någon vecka.
Problemet är tudelat, dels rot/rut-avdrag som dopat dessa branscher med skattepengar som det allmänna gått miste om, till skillnad från andra yrkesområden som måste försörja sig själva utan stöd.
Den andra delen är lobbyism från exempelvis kylbranschen, där man måste betala in pengar för att få lov att hantera sin egen egendom. De har lyckats få politiker att ändra lagar för att skydda intäkter till sitt eget gebit.
En normalbegåvad kan lära sig fylla/tömma/vacuumsuga etc en villavärmepump efter fem minuters instruktion. Fler exempel är röjsåg/motorsåg.
Jag verkar inom it-branschen. Jag kräver att ingen får röra sin hem-PC utan auktorisering från mig @ 10’tusen spänn.
Det är väl därför dom blev hantverkare😊oftast duktiga på fix och praktiska ämnen men inte bra på rättstavning. Alla är vi olika tack och lov. Tänk om det bara fanns språkpoliser och inga hantverkare ?mexitegel skrev:
Problemet är naturligtvis inte felstavningen.
Problemet är attityden. Man uttrycker sig inte så, inte ens kollegor emellan. Om det är den allmänna jargongen på arbetsplatsen är det något chef/ledning behöver ta tag i med hårdhandskar. Annars enskilt samtal med berörd.
Kan man inte vårda kundrelationer ska man inte ha en sådan position.
Problemet är attityden. Man uttrycker sig inte så, inte ens kollegor emellan. Om det är den allmänna jargongen på arbetsplatsen är det något chef/ledning behöver ta tag i med hårdhandskar. Annars enskilt samtal med berörd.
Kan man inte vårda kundrelationer ska man inte ha en sådan position.
Så sant så sant...P pve skrev:Instämmer med det märkliga och rantar på om möjliga orsaker till dylikt beteende.
Du kanske inte är född på 80 talet men jag hade fan önskat att så var fallet, fix leka någon form av IT support till hela grannskapet och till och med syrrans kompisars föräldrar ringde och ville ha hjälp med struliga skrivare och allsköns SBS problem.P pve skrev:
Ja visst är den.O OTMC skrev:
Det bästa vi vet är att suga ur och lura akademiker med tummen mitt i handen så mycket vi kan 👍😀
När vi säger att vi letar material. Står på knä o lagar läcka. Fixar din värme o defekta vp så pratar vi egentligen i telefon, pissar i ditt vardagsrum och sätter på din fru över köksbordet!