Hade jag varit du skulle jag smugit försiktigt på tå i strumplästen och belagt rörläggaren med yppandeförbud.
Men nu har du öppnat Pandoras ask frivilligt. 🤢

• Gilla
  • Haha
  • Älska
Coolman och 33 till
  • Laddar…
P paulina_kök skrev:
Så vi har inte heller någon "skyldighet" att se till att renoveringen fixas enligt branschstandard, med tanke på risken för osynliga vattenläckor osv? Vi vill ju faktiskt inte alls renovera, men fick bilden av att vi måste...
Vi vet inte när den tidigare ägarens renovering gjordes och vem som gjorde det. Vid en renovering finns branschråd, säkert vatten, som bör följas. Som beställare ska man få ett intyg på hur arbetet utfördes. När man köper en bostad bör man fråga efter detta intyg. Om det inte finns är det ett tecken på att våtrummet bör besiktigas mer noggrant. Många föreningar håller koll på detta och begär att renoveringar görs korrekt med det är inget krav.

Det finns krav i bostadsrättslagen att bostäder ska hållas i gott skick och det förekommer att föreningar kontrollerar, men det är inte vanligt. Vid en kontroll skulle ni kanske uppmanas till åtgärder.

I praktiken är det nog inte mycket ni kan göra. Ni är medvetna om att ert badrum har brister och troligen saknar intyg. Det innebär förmodligen att ni har ett begränsat skydd av hemförsäkringen. Ni bör vara observanta på badrummets status och följa upp problem. Samtidigt finns det många badrum med brister och ert har fungerat i många år och kan troligen fungera ytterligare år.

• Gilla
nissenhj och 7 till
  • Laddar…
P paulina_kök skrev:
Hm jag tyckte det var någorlunda tydligt. Vi har tagit bort en duschvägg och satt in ett badkar (i samband med en köksrenovering). VVSare fick därför fixa med ny blandare osv när de ändå var här och då påvisade han problemen. Jag är inte hemma och kan inte ladda upp bilder, men jag litar också på att en certifierad hantverkare har koll - det är väl en rimlig utgångspunkt?
Så vi kan anta att det är väggenomföringen som inte är korrekt utförd. Har bara rörmokaren sett till att lägga dit rimlig tätmassa så hade man ju kunnat glömma detta. Men nu har ni kontaktat föreningen och då är det försent.

Det skulle kunna gå som dolt fel, men badrummet är så gammalt att ni inte kommer att få särskilt mycket för det ändå pga åldersavskrivningar. Knappast värt att gå den vägen.

Så länge som det inte är akuta problem så är det oftast bäst att "låtsas som att det regnar". Men, nu är det försent för det som sagt...

• Gilla
Festlund
  • Laddar…
Intet Intet skrev:
Den borde vara rimlig men min erfarenhet är den motsatta.
Intet Intet skrev:
Hade jag varit du skulle jag smugit försiktigt på tå i strumplästen och belagt rörläggaren med yppandeförbud.
Men nu är det för sent att ändra sig. 🤢
Intet Intet skrev:
Intet Intet skrev:
Jag tror ni missförstår mig, det handlar inte om att försöka komma undan utan om att försöka ta reda på vad man faktiskt ska göra i den här situationen. Vill inte bara hålla tyst och hoppas på det bästa, då hade vi gjort det.

• Gilla
Namnethär och 4 till
  • Laddar…
P paulina_kök skrev:
Jag tror ni missförstår mig, det handlar inte om att försöka komma undan utan om att försöka ta reda på vad man faktiskt ska göra i den här situationen. Vill inte bara hålla tyst och hoppas på det bästa, då hade vi gjort det.
Och nu kommer troligen föreningen att driva att ni måste renovera hela badrummet, detta trots att det fungerat bra utan vattenskador i 10-15 år.

• Gilla
YPB och 10 till
  • Laddar…
P paulina_kök skrev:
Ja vi har kontaktat föreningen nu och skickat hantverkarens protokoll.
Är du inte klok? Nu har du bundit ris till egen rygg.

• Gilla
  • Haha
YPB och 14 till
  • Laddar…
P paulina_kök skrev:
Jag förstår visst. Du är nöjd med badrummet som det är, men har nu, ivrigt påhejad av rörläggaren överlämnat dig själv till föreningens godtycke.

• Gilla
pether och 12 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Och nu kommer troligen föreningen att driva att ni måste renovera hela badrummet, detta trots att det fungerat bra utan vattenskador i 10-15 år
H HenrikHuslöse skrev:
Är du inte klok? Nu har du bundit ris till egen rygg.
Tack för omtanken, men jag har redan svarat tidigare. Om en renovering krävs för att undvika potentiellt allvarlig vattenskada så gör vi hellre renoveringen än väntar på att vattenskadan (som dessutom skulle vara svår att upptäcka) sker. Vi ska trots allt bo och leva här, inte bara sälja den vidare.
Intet Intet skrev:
Jag förstår visst. Du är nöjd med badrummet som det är, men har nu, ivrigt påhejad av rörläggaren överlämnat dig själv till föreningens godtycke.
Jag är ju inte nöjd med badrummet om det finns en rejäl risk för dold vattenskada....

• Gilla
  • Haha
Namnethär och 5 till
  • Laddar…
P paulina_kök skrev:
Jag är ju inte nöjd med badrummet om det finns en rejäl risk för dold vattenskada....
Ett felaktigt men ändå väl utfört montage kan fungera i många decennier. Till exempel om man använt slang och slangklämmor istället för rörkopplingar.

• Gilla
  • Älska
nissenhj och 5 till
  • Laddar…
P paulina_kök skrev:
Men snälla nån! Innan rörläggaren började glappa var du nöjd.
Som sagt. Har det varit tätt i 15 år är inte en rejäl risk för vattenskada.
Hag är rädd för att proffset försöker få ett lättförtjänat jobb i dessa bistra tider.

Men för all del. Jag kan ha fel. 😇 Så fram med kameran när du kommit hem och plåta de allvarliga felen.

• Gilla
pether och 8 till
  • Laddar…
P paulina_kök skrev:
Om man tittar på lagstiftningen så gäller

”Bostadsrättshavaren får inte utan styrelsens tillstånd utföra en åtgärd i lägenheten som innefattar
  1. ingrepp i en bärande konstruktion,
  2. installation eller ändring av ledningar för avlopp, värme, gas eller vatten,”
Föreningen bör ha information av vad som gäller för respektive lägenhet. Många föreningar ställer krav på korrekta intyg vid ombyggnader av badrum. Som köpare är det lämpligt att kontrollera detta med föreningen före köp.

Ni har nu köpt en bostad i befintligt skick, innebär att det är ert ansvar att

”Bostadsrättshavaren skall på egen bekostnad hålla lägenheten i gott skick, om inte något annat bestämts i stadgarna eller följer av andra-femte styckena.”

Föreningen är nu uppmärksammad på att ert badrum har brister och kan välja att gå vidare med en uppmaning till er att åtgärda, men det är nog rätt ovanligt att man gör så.

Redigerat:
Vad jag inte förstår, är hur rörläggaren kan se att en dold rördragning är felaktig?
Man kan ju omöjligtvis se dolda skarvar. Att det skulle handla om rördragning i yttervägg låter osannolikt i en tvårumslägenhet, i bostadsrätt. Rördragningar upp genom golv är mer ett avsteg, än ett fel. Vad mer kvarstår att se. Det skulle möjligen vara felaktig typ av rör/slang.

• Gilla
TobbeP och 5 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
De flesta gamla badrum följer inte dagens branschregler eftersom branschreglerna kom rätt sent, slog igenom rätt sent bland hantverkare och har mycket högre krav än man hade förr på utförande.

Ofta är m a o badrum i bostadsrättsföreningar med äldre byggnader branschregelvidriga och det ligger ofta på föreningen att åtgärda detta. Men det vill naturligtvis inte föreningen för det är en stor kostnad så man försöker lasta över föreningens underhållsansvar på enskilda bostadsrättshavare med olika kreativa metoder. Men i grunden ansvarar bostadsrättshavaren vanligen för ytskikt och utanpåliggande rör i badrummet medan problemen vanligen härrör till föreningens ansvarsområde, tappvattenrör som kommer in i t ex duschplats eller tittar upp i golv.

Så frågan är vad som TS hantverkare har identifierat som fel i badrummet. Det kan falla på TS om det gäller t ex kakel eller tätskikt men det kan också falla på föreningen om det gäller t ex rör som tittar upp ur golv eller går genom vägg vid duschplats. Eller om tappvattenledningar är skarvade dolt i väggar eller golv.

Den vanliga lösningen är att lämna det som det är och åtgärda så gott det går vid nästa stora badrumsrenovering. Föreningen kan inte tvinga TS att åtgärda fel i utförande som faller på föreningen att åtgärda, t ex att badrummet har en äldre lösning för inkommande tappvattenrör eller avlopp.

• Gilla
  • Älska
Serafim Dahl och 13 till
  • Laddar…
A AG A skrev:
Vad jag inte förstår, är hur rörläggaren kan se att en dold rördragning är felaktig?
Man kan ju omöjligtvis se dolda skarvar. Att det skulle handla om rördragning i yttervägg låter osannolikt i en tvårumslägenhet, i bostadsrätt. Rördragningar upp genom golv är mer ett avsteg, än ett fel. Vad mer kvarstår att se. Det skulle möjligen vara felaktig typ av rör/slang.
Det enda (förutom fel sorts rör, vilket jag har svårt att tro i detta fallet) som jag kan komma på är att genomföringen genom tätskiktet inte är korrekt utförd.

• Gilla
AG A
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
De flesta gamla badrum följer inte dagens branschregler eftersom branschreglerna kom rätt sent, slog igenom rätt sent bland hantverkare och har mycket högre krav än man hade förr på utförande.

Ofta är m a o badrum i bostadsrättsföreningar med äldre byggnader branschregelvidriga och det ligger ofta på föreningen att åtgärda detta. Men det vill naturligtvis inte föreningen för det är en stor kostnad så man försöker lasta över föreningens underhållsansvar på enskilda bostadsrättshavare med olika kreativa metoder. Men i grunden ansvarar bostadsrättshavaren vanligen för ytskikt och utanpåliggande rör i badrummet medan problemen vanligen härrör till föreningens ansvarsområde, tappvattenrör som kommer in i t ex duschplats eller tittar upp i golv.

Så frågan är vad som TS hantverkare har identifierat som fel i badrummet. Det kan falla på TS om det gäller t ex kakel eller tätskikt men det kan också falla på föreningen om det gäller t ex rör som tittar upp ur golv eller går genom vägg vid duschplats. Eller om tappvattenledningar är skarvade dolt i väggar eller golv.

Den vanliga lösningen är att lämna det som det är och åtgärda så gott det går vid nästa stora badrumsrenovering. Föreningen kan inte tvinga TS att åtgärda fel i utförande som faller på föreningen att åtgärda, t ex att badrummet har en äldre lösning för inkommande tappvattenrör eller avlopp.
Visst ingår tätskiktet i ytskiktet. Det är det enda rimliga kan jag tycka.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.