Man kan kanske reflektera över varför din granne anklagar just dig. Kanske är er relation inte speciellt bra, försök tänka dig in i hans situation. Blev själv anonymt anmäld, trots att vi hade bygglov! Man blev genast misstänksam mot alla! ingen rolig situation. Träffade en byggnadsinspektör som sa. man ska själv ha lagom med svartbyggen på egen tomt, då blir grannarna lugnare:-)

• Gilla
  • Haha
civilingenjören och 10 till
  • Laddar…
S Snabbastivarlden skrev:
Jag är inte intresserad av några större konflikter med mina grannar. Har pratat med personen i fråga men utan att hen förstår att det inte är ok att anklaga mig för att ha anmält deras bygge.
Jag hoppas att det inte var så du la upp det när du pratade med grannen. I så fall förstår jag att grannen gick i försvarsställning.

Hade jag varit i din sits, och om jag inte brydde mig om vad grannen byggt för något, hade jag kontaktat grannen i den här stilen:

"Jag har förstått att du blivit anmäld för svartbygge, och att du misstänker att det är jag som är anmälaren. Jag kan försäkra dig om att det inte är jag som gjort anmälan, och jag tycker att det är tråkigt att du råkat ut för det. Huruvida ditt bygge har bygglov eller inte är inget jag bryr mig om i det här fallet. Sen kan jag tycka rent principiellt att man bör följa regler och föreskrifter, men så länge någon agerar på ett sätt som inte drabbar mig eller andra så lägger jag inte näsan i blöt. Jag hoppas du kan känna att jag är ärlig i detta och att vi kan ha en fortsatt god grannrelation."

Det finns många människor som finner en självtillfredställelse i att anmäla andra som de inte anser följer lagar och regler även om det inte drabbar dem själva. Jag hade alltså, på ett ödmjukt sätt, försökt få grannen att förstå att jag inte är en av dessa människor. Att, enligt fetstilad text ovan, stövla över till grannen och direkt angripa dennes anklagan eskalerar bara situationen.

Med det sagt så kan ju grannen vara en typ som gillar konflikter...och då hjälper sällan någon ödmjukhet i bemötandet. Enligt alla "grannfejds"-trådar jag läst här på forumet är konsensus att bästa taktiken är bara ignorera. "When they go low, we go high"-metoden. Till slut kanske bråkstakarna tröttnar på att inte få mothugg och ger sig på någon annan istället.

• Gilla
elraai och 22 till
  • Laddar…
B
Tror du bara eskalerar det hela med anmälan, och dessutom kanske framstår som skyldig till falskanmälan.

Hamnade i konflikt med en granne som falskanmälde mig, och baktalade mig inför grannarna. Ganska grova anklagelser. Först trodde grannarna att anklagelserna var sanna, och började titta snett på mig. Sedan när jag talade med dem en och en, och började berätta bakgrunden, så insåg de att jag var falskt anmäld. Det slutade med att grannen som snackat skit om mig och anmält mig blev utfryst från alla sociala sammanhang i grannskapet, och till slut flyttade från området.

• Gilla
Destrier och 5 till
  • Laddar…
Säg till grannen att det inte är du som har anmält, men att det är lika bra att du gör en anmälan eftersom du nu blivit uppmärksammad på att de har byggt svart.

• Gilla
  • Haha
  • Arg
JA”Snabbe” och 15 till
  • Laddar…
Synd att det inte var du som anmält och rakryggat stått upp emot samhällets förfall. Du kanske i stället borde kolla på övriga grannars (och dina egna) svartbyggen och se till att de blir vita (eller rivna om de orsakar problem). Ofta är det ju inte värre än att söka det där stackars bygglovet och gå med mössan i hand till grannarna.

• Gilla
  • Arg
Destrier och 3 till
  • Laddar…
TS: Jag har varit i din sits. Min hälsning till dig är att man inte kan bli omtyckt av alla. Vila i att du vet att du har rätt. Prata av dig med din partner om sådan finns så att du har stöd. Men gör ingen stor grej i grannskapet. Var lugn och reserverad, gå inte in i snåriga diskussioner och krystade försvarstal. Var normalt hövlig mot den besvärliga grannen, se i ögonen och säg hej, sedan fortsätter du vidare. Se inte ut som ett åskmoln, se ut som en som har självförtroende. Och odla dina andra grannrelationer. Var dig själv bara så kommer grannarna förstå till slut att du är schysst.

• Gilla
  • Älska
Maria T och 15 till
  • Laddar…
timmelstad timmelstad skrev:
Som vanligt så saknar vi grundläggande relevant information här.

Hur många (få?) grannar handlar det om?

VAD är det för bygge som är anmält? (Lite mer detaljer om vad det är, och kanske även en kvalificerad gissning om varför det är anmält?).

VARFÖR drar denna granne slutsatsen att det är mest troligt att det är du som anmält det? (Är det pga bygget påverkar dig eller är det pga han tror du är sån person som skulle göra sånt, eller är det något annat?)

Det låter på ditt inlägg som att det är ett större problem för dig att du är anklagad för detta än själva bygget i sig. Kan du förklara varför? (Det lär finnas omständigheter som är orsaken till detta. Är det grannsämjan och stämningen eller är det dina personliga värderingar som styr här?)

Svara på detta så blir det ungefär ett par miljoner gånger lättare att nysta i det hela.
Det handlar om ett litet hus på deras tomt som dom började bygga innan dom fått bygglov. Dom kommer inte att dra in vatten i huset, utan bara el vad jag förstår, en slags förrårdsbyggnad.

Jag störs inte av bygget. Den närmaste grannen skulle kunna störas.

Hen tror att jag har gjort det pga min personlighet, sa att jag är extra nitisk och noggran - kan tilläggas att vi knappt känner varandra. Jag bryr mig verkligen inte och har aldrig kollat upp någons bygglov innan.

Vi har alltid haft god stämning här i vårt område, och det är totalt 7 hus.

• Gilla
civilingenjören och 4 till
  • Laddar…
Mats-S John Smith skrev:
Behandla den grannen som luft, strunta totalt i personen. Fungerar bra, och du slipper bränna energi på totalt meningslösa diskussioner och möten :)
Det låter som det är bara några fastigheter i området och då känner folk varandra.

Om du altid försöker att vara just kan du vara säker på att andra vet om det ute på landet, om det är någon som är besvärlig i byn så vet de det med. Bråkar du så är risken att stämingen sjunker. Att bjuda hem de närmsta grannarna någon gång och bara prata om vädret funkar jättebra. Att riva i gamla sår funkar inte de blir bara infekterade, le och var glad och heja på alla. Förlåt alla och försök glömma insedenten, den ende du kan skada är bara dig själv. Det kommer säkert tillfällen längre fram när det är övespelat och någon annan råkar illa ut då du kan säga att det där är inget nytt för att trösta dem. Du vet vem du är och du får lita på det omdömmet, andra känner säkert dig också om inte ännu så senare och de kan dra sin egen slutsats.

• Gilla
kest och 3 till
  • Laddar…
J jugge37 skrev:
Är det ett svartbygge då?
Ja, deras bygglov har tydligen inte gått igenom ännu. Dom tjuvstartade.

Jag hade gått runt till de andra fem grannarna och förklarat situationen och sagt att jag aldrig skulle anmäla ett svartbygge eller annan regelbrott i grannskapet anonymt, utan istället prata med berörd person om det är något som är problematiskt. Exemplifiera gärna med de regelavsteg som grannarna gjort och hur du inte anmält dem "ta t.ex ditt släp som alltid står parkerat på kommunens mark. Jag har inte anmält det och inte heller pratat med dig om det för jag tycker inte att det är ett problem".

• Gilla
Destrier och 3 till
  • Laddar…
Vad jag kunnat läsa mig till, är att TS har mindre emot svartbygget och mer att felaktigt blivit torgförd hos övriga grannar som den som anmält bygget. Jag kan förstå att TS vill rentvå sig.
Jag skulle kontakta personen med svartbygget och sagt något i stil med: "Du har talat med våra grannar runt om och sagt att jag anmält dig. Det är fel, och om det är ryggrad hos dig, skulle jag hoppas att du talar med grannarna igen, och förklarat att du saknat belägg för ditt påstående.
Rättsligt sett, är det farliga saker att gå ut och anklaga människor för saker när man saknar bevis. Med det sagt, kan jag upplysa dig om att jag faktiskt inte bryr mig om ditt svartbygge, även om jag tycker att lagar ska följas och regler efterlevas. Eftersom det inte är jag som anmält, kan du dessutom ta en funderare på vem det kan vara, om det är viktigt för dig att veta."

edit: stavfel

Redigerat:
  • Gilla
MalinDz och 14 till
  • Laddar…
S Snabbastivarlden skrev:
Jag är inte intresserad av några större konflikter med mina grannar. Har pratat med personen i fråga men utan att hen förstår att det inte är ok att anklaga mig för att ha anmält deras bygge.

Bara jobba med samma metoder! Tala med den värsta skvallerkärringen i området (sådana finns i varje kvarter) och säga att du har hört att du blivit (oskyldigt) anklagad för att anmält grannen för svart bygge!

Jag hade nog gått och ringt på och undrat vad f#n han/hon menar med sina anklagelser och hur de hra kommit till den slutsatsen? Och även om du har anmält så har du inte gjort något fel utan det är klåparen som byggt svart är den skyldige och ska skämmas.

//Calle

• Gilla
Peternow och 1 till
  • Laddar…
P Paxman skrev:
Det finns många människor som finner en självtillfredställelse i att anmäla andra som de inte anser följer lagar och regler även om det inte drabbar dem själva
Kallas civilkurage i dom flesta andra sammanhang!

• Gilla
  • Arg
Pernilla C och 4 till
  • Laddar…
C CalleSpeed skrev:
Bara jobba med samma metoder! Tala med den värsta skvallerkärringen i området (sådana finns i varje kvarter) och säga att du har hört att du blivit (oskyldigt) anklagad för att anmält grannen för svart bygge!
Så gjorde vi när grannen fick rykten om sig att vara narkoman. Vi räknade ut vem som spred ryktena, och gick och pratade med honom, men utan att låtsas om att vi visste, istället "råkade" vi stöta på honom, frågade hur det var och berättade sedan sade hon att att "har du hört att det går rykten om att jag är narkoman och fått sparken från sjukhuset för att jag stulit morfin, vet inte folk vid det här laget att jag har en hjärntumör och att det är därför jag vinglar?"

Tog inte många dagar så slutade folk gå omvägar runt henne på stan...

• Haha
  • Gilla
Hedax och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.