B byggarätt skrev:
Tydlighet??? Blandas korten bort är det bedrägeri!!!
Påhittade prislistor och auktioner dagspriser vän o ...
Nej i Sverige ska priser vara transparenta
Visst för en perfekt marknadsekonomi ska alla transaktioner vara öppna. Men en sådan marknadsekonomi har vi inte. Det behövs inte heller. Det betyder inte att företagaren kan använda sig av en hemlig prislista med fantasipriser.

• Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Visst för en perfekt marknadsekonomi ska alla transaktioner vara öppna. Men en sådan marknadsekonomi har vi inte. Det behövs inte heller. Det betyder inte att företagaren kan använda sig av en hemlig prislista med fantasipriser.
Jo tyvärr behöver vi öppna upp och öka transparensen så att vi slipper oseriösa aktörer!

T Taxture skrev:
Försäljning, försäljning, försäljning........
Du säljer väl till den som vill köpa?
Överenskommet pris där bägge parter är nöjda = affär

Sen att Ahsell med flera hittar på en prislista som uppenbarligen är ”hittepå” har väl inget med marknadspriset att göra?

Kan tänka mig att många jämför Nibes rek pris med tex cdon och tycker dom gör ett ”klipp” och sparar dryga 20.000kr
Mm och vad säger ellagen att installera el mtrl???
Kust det förbjudet.
Du får inte ens lägga tomma vp rör ( eller som kablar går i ) ännu mindre rena installationer. ...
Bit i det sura äpplet

• Gilla
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
S Spikin skrev:
Håller med . Som konsument har du rätt att begära in fakturan av hantverkaren som visar vad den betalat .
Bestrid varukostnaden som oskälig begär in underlag enl .ovan, betala arbetskostnaden . Ett skäligt prispåslag
är 10-30 % på hantverkarens verifierade inköpspris, beroende på inköpets storlek. Du kan inte tvingas att betala innan
du fått begärt underlag.
Haha lycka till
Varför så.ivrig att få betalningsanmärk ???ning

Man får ingen betalningsanmärkning om man bestrider en oskälig faktura.

• Gilla
RoAd och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Man får ingen betalningsanmärkning om man bestrider en oskälig faktura.
INTE???.
Det är bara det att fogden inte gör det o första steget.
Sen upp till rätten du får fel och betalar inte går till fogden du betalar inte... vad tror du händer då????

• Gilla
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
Att bestrida en faktura eller en del av en faktura för att den är oskälig ger ingen betalningsanmärkning. Varför blandar du in vad som eventuellt händer efter en rättegång?

• Gilla
civilingenjören och 3 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Att bestrida en faktura eller en del av en faktura för att den är oskälig ger ingen betalningsanmärkning. Varför blandar du in vad som eventuellt händer efter en rättegång?
Se vad det handlar om oskäliga priser som företagaren med stämning försöker krossa kunden med

Mikael_L
C Calore skrev:
Nej, tex Nibe s1255 6 kr. Nibe säger rek pris 93000
Dahl säger 97500 för dem vill väl lägga på några 1000 lappar . Jag får 28 % på Dahls pris och skall betala 70020 kr . Denna säljs sedan säljs det på nätet för 70308 som lägst.
Samma sits har jag, på elmaterial.
Jag kör i huvudsak med Solar gross, de har inte lika vansinnig ordinarie prislista som Ahlsells, men ändock betydligt mer än vad varje kunnig, informerad och vettig människa skulle betala.
Men mina inköpspriser är någorlunda OK jämfört med Bauhaus och liknande ställen (med lite variation förstås), men t.ex. jämfört med elbutik.se så betalar jag ungefär 20% mer på Solar ! :surprised:

Så då väljer jag att lägga på typ 5%-10% på mina inköpspriser, detta för att det trots allt är lite administration och bokföringskostnader, men främst materialhantering som trots allt kostar lite. Ju mer material man har desto större bil, desto mer besvär med att städa och hålla ordning, desto mer materialläckage (sånt som kasseras, eller används men glöms att debiteras).
Jag hanterar detta med att berätta om läget och erbjuda kunderna att köpa materialet själv. Att kunden köper själv är ju egentligen bara positivt för mig, då jag ändå inte på sista raden tjänar något på materialet. Skulle jag på något vis kunna ordna min verksamhet så jag verkligen inte behövde hantera det minsta material, inte ens en skruv eller en wago, så skulle det vara drömmen för mig, bara ha med sig verktygen och det som man har i huvudet, och bara (nästan) utgående fakturor, bokföringen blir billig ... :)

Men i vilket fall, jag har nu beställt ett par gånger från elbutik, sånt som jag inte måste ha direkt på dagen.
Jag har också varit på Solar och påpekat problemet för mig, vilken sits jag sitter i, det har inte direkt inneburit någon framgång.
Men det är ju bara att inse fakta, Solar bedriver en mer kostsam verksamhet än elbutik.se.
De har ett stort lager, lokal anknytning på många orter, en massa inne och ute-säljare som kostar pengar, de har personal som sätter upp saker på hyllorna efter att vi har plockat därifrån.

Jag vet inte riktigt var det kommer att sluta, jag tror dock att grossisterna håller på att få det allt svårare.
Men samtidigt är det lite som att man bor ute på vischan, och har en lokal liten ICA inte alltför långt hemifrån, det gäller ju att stödja den affären så den inte bara försvinner och man alltid måste åka flera mil för att köpa det där grädde-paketet man glömde ...

• Gilla
  • Älska
RoAd och 8 till
  • Laddar…
B byggarätt skrev:
Se vad det handlar om oskäliga priser som företagaren med stämning försöker krossa kunden med
Är faktiskt anställd. Försöker bara förhindra dumt betende

• Gilla
byggarätt
  • Laddar…
Mikael_L
C Calore skrev:
Jag tycker det bästa vore om jag kunde köpa av Nibe, så kan jag tjäna några tusen istället för cdon o billigtvvs.
Men varför tycker du att det är viktigt att tjäna på materialet? Räcker det inte med att det går plusminus noll?

• Gilla
civilingenjören och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
C Calore skrev:
Det är tillverkarnas rek priser. Att sedan tillverkarna och grossisterna kränger vid sidan av till näthandeln är ju det som är sjukt
Jag tror det är tillverkarna eller importörerna som säljer till andra led, inte grossisterna.

Och då får antagligen Ahlsell, CD-on och PEAB köpa till ungefär samma pris, dvs det som importören måste få in i täckningsbidrag för att verksamheten ska gå runt.

Sen speglar utpriset från dessa vad de tycker vara lämpligt påslag för att finansiera sin egen verksamhet och ägarnas aktieutdelning.
Och ärligt talat, genom att välja den absolut billigaste inköpskällan, precis varje gång, så skänker du inte bort pengar till giriga aktieägare eller till företag som är dåliga på skapa en effektiv organisation ...
Genom att handla där det inte är billigast så medverkar du till att sätta marknadskrafterna ur spel, du gynnar någon som antingen berikar sig själv med dina pengar, eller som inte är kapabel att förbättra sitt företag/organisation så det märks på ditt pris.

• Gilla
civilingenjören och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L
C Calore skrev:
Det är möjligt. Jag säger bara. De har inte hittat på.
Och jag försvarar inte grossister det är ju mest MIG och mina kollegor dem blåser. Vi blir blåsta varenda dag .
Köp av CD-on förhelvete då ...

Varför ska du göda den som agerar trolöst mot dig. Det har du inget för.

Men framförallt, be kunden köpa själv och ordna att skiten bärs på plats, så kan du tjäna pengar på det som du är bäst på.
DU är INTE bäst på inköp, du är INTE bäst på att bära tunga grejer.
Om det går, låt kunden sköta allt detta, så tar du sen mer timpeng på en högvärdig tjänst, istället för att mjölka småpengar på en massa saker som bara gör dina kunder irriterade.

• Gilla
civilingenjören och 14 till
  • Laddar…
Mikael_L
S Spikin skrev:
Håller med . Som konsument har du rätt att begära in fakturan av hantverkaren som visar vad den betalat .
Nja, det är jag mycket tveksam till.
Det måste nog vara avtalat då. Men de firmor som tecknar ramavtal med stora beställare, typ fastighetsverket, fastighetsbolag, köpcentrum osv osv, så brukar det ofta avtalas om ett visst max påslag på företagets inköpspris och samtidigt avtalas om att beställaren har rätt att få tillgång till fakturaunderlagen.

Men jag tvivlar starkt på att det finns någon sådan generell rätt ...

• Gilla
civilingenjören och 4 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Men varför tycker du att det är viktigt att tjäna på materialet? Räcker det inte med att det går plusminus noll?
Ja du ... Du lär aldrig driva ngt företag..
Vilka andra branscher säljer material med noll% i påslag.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.