113 642 läst ·
466 svar
114k läst
466 svar
Oskälig priset? Fyrstads el ockerpriser
Jag fattar inte vad du menar är sjukt??? Menar du på fullt allvar att du vill ha en situation där tillverkare är förbjudna att sälja till vissa handlare?C Calore skrev:
M mr_bygg skrev:
Jag säger att det är fel att installatörer som köpt Nibe produkter för miljoner får betala samma som vem som helst för att man flyttat den lilla förtjänst installatören tidigare gjorde på maskinen till näthandlares fickor.
Det blir ju samma för kunden om jag tjänar 1000 kr och maskinen kostar 100000 dom om cdon tjänar 1000 kr och maskinen kostar 100000.
Tyvärr så tycker ni IT tryckare att det är bättre att IT tryckare tjänar pengar än att de som ni avskyr ( hantverkarna) tjänar pengar. För ni har ju gått 3 år mer i skolan. Att vår utbildning är säkert dubbelt så lång som er fast förlagd på fältet, det ser ni inte .
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 15 975 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 15 975 inlägg
Tillverkarens rekommenderade pris har inget med grossisternas hittepåprislistor att göra generellt.
Rekommenderat pris är just vad det låter som, ett pris som tillverkaren rekommenderar att återförsäljaren har på varan och det är väldigt mycket för att hålla en viss status på produkten (en vara med rekommenderat pris på 2X kronor är säkert bättre än en med ett rekommenderat pris på X kronor). Sen säljs båda varorna i butik för 0,7X...
Tillverkare ogillar ibland att återförsäljare säljer varor under rekommenderat pris eftersom det kan påverka produktens rykte, men tillverkaren får inte försöka påverka detta eller ställa krav. En återförsäljare har rätt att sälja både billigare och dyrare än rekommenderat pris. Rekommenderat pris på en bil brukar sällan vara samma som bilen kostar till exempel. Jag har många gånger blivit erbjuden 6-9% rabatt utan att ens frågat om det. Troligen säljer man ytterst få bilar till rekommenderat pris.
Så ser det ut för massor av varor. Rekommenderat pris har helt enkelt inget värde.
Rekommenderat pris är just vad det låter som, ett pris som tillverkaren rekommenderar att återförsäljaren har på varan och det är väldigt mycket för att hålla en viss status på produkten (en vara med rekommenderat pris på 2X kronor är säkert bättre än en med ett rekommenderat pris på X kronor). Sen säljs båda varorna i butik för 0,7X...
Tillverkare ogillar ibland att återförsäljare säljer varor under rekommenderat pris eftersom det kan påverka produktens rykte, men tillverkaren får inte försöka påverka detta eller ställa krav. En återförsäljare har rätt att sälja både billigare och dyrare än rekommenderat pris. Rekommenderat pris på en bil brukar sällan vara samma som bilen kostar till exempel. Jag har många gånger blivit erbjuden 6-9% rabatt utan att ens frågat om det. Troligen säljer man ytterst få bilar till rekommenderat pris.
Så ser det ut för massor av varor. Rekommenderat pris har helt enkelt inget värde.
Det är möjligt. Jag säger bara. De har inte hittat på.Fairlane skrev:
Tillverkarens rekommenderade pris har inget med grossisternas hittepåprislistor att göra generellt.
Och jag försvarar inte grossister det är ju mest MIG och mina kollegor dem blåser. Vi blir blåsta varenda dag .
Skulle gissa att köper nån lika mycket som till exempel cdon så får man lika bra rabatt som dom? Sen vad man säljer vidare för är ju en fråga om hur duktig försäljare man är och hur mycket man vill tjäna?
Jag lär nog bara köpa en värmepump i mitt liv och vill ju inte betala mer för den än vad cdon köper in den för.......... men det lär aldrig hända
Jag lär nog bara köpa en värmepump i mitt liv och vill ju inte betala mer för den än vad cdon köper in den för.......... men det lär aldrig hända
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 15 975 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 15 975 inlägg
En liten fråga: De hantverkare som uttalat sig i tråden om att den här fakturan är en blåsning, är de också IT-tryckare som avskyr hantverkare?C Calore skrev:
Jag ser ett stort förakt och missunsamhet från vissa mot personer med andra yrken. Det är inte alltid hantverkare som är den utsatta gruppen....
Vad är en IT tryckare? Vad är det för övrigt trams du skriver som jag aldrig sagt något om?C Calore skrev:Jag säger att det är fel att installatörer som köpt Nibe produkter för miljoner får betala samma som vem som helst för att man flyttat den lilla förtjänst installatören tidigare gjorde på maskinen till näthandlares fickor.
Det blir ju samma för kunden om jag tjänar 1000 kr och maskinen kostar 100000 dom om cdon tjänar 1000 kr och maskinen kostar 100000.
Tyvärr så tycker ni IT tryckare att det är bättre att IT tryckare tjänar pengar än att de som ni avskyr ( hantverkarna) tjänar pengar. För ni har ju gått 3 år mer i skolan. Att vår utbildning är säkert dubbelt så lång som er fast förlagd på fältet, det ser ni inte .
Om du som mångårig säljare av Nibe får dålig rabatt av din återförsäljare är väl ett problem som ni får lösa. Det har väl inget att göra med att andra också säljer produkterna?
Om jag ska tolka det du skriver så är du egentligen sur över att privatkunder både kan se det marknadsmässiga priset på produkterna och köpa in dom själva. Det gör att hela konceptet med riktpriser och prislistor hos grossisterna blir svårt att använda sig ut mot kund.