113 642 läst ·
466 svar
114k läst
466 svar
Oskälig priset? Fyrstads el ockerpriser
PRECIS BAD KAG FÖRSÖKT FÖRMEDLAT TIDIGARE hoppas hoppas nu bara folk kan inse fakta nu och sluta leva i sin fantasi värld.Mikael_L skrev:
Samma sits har jag, på elmaterial.
Jag kör i huvudsak med Solar gross, de har inte lika vansinnig ordinarie prislista som Ahlsells, men ändock betydligt mer än vad varje kunnig, informerad och vettig människa skulle betala.
Men mina inköpspriser är någorlunda OK jämfört med Bauhaus och liknande ställen (med lite variation förstås), men t.ex. jämfört med elbutik.se så betalar jag ungefär 20% mer på Solar !
Så då väljer jag att lägga på typ 5%-10% på mina inköpspriser, detta för att det trots allt är lite administration och bokföringskostnader, men främst materialhantering som trots allt kostar lite. Ju mer material man har desto större bil, desto mer besvär med att städa och hålla ordning, desto mer materialläckage (sånt som kasseras, eller används men glöms att debiteras).
Jag hanterar detta med att berätta om läget och erbjuda kunderna att köpa materialet själv. Att kunden köper själv är ju egentligen bara positivt för mig, då jag ändå inte på sista raden tjänar något på materialet. Skulle jag på något vis kunna ordna min verksamhet så jag verkligen inte behövde hantera det minsta material, inte ens en skruv eller en wago, så skulle det vara drömmen för mig, bara ha med sig verktygen och det som man har i huvudet, och bara (nästan) utgående fakturor, bokföringen blir billig ...
Men i vilket fall, jag har nu beställt ett par gånger från elbutik, sånt som jag inte måste ha direkt på dagen.
Jag har också varit på Solar och påpekat problemet för mig, vilken sits jag sitter i, det har inte direkt inneburit någon framgång.
Men det är ju bara att inse fakta, Solar bedriver en mer kostsam verksamhet än elbutik.se.
De har ett stort lager, lokal anknytning på många orter, en massa inne och ute-säljare som kostar pengar, de har personal som sätter upp saker på hyllorna efter att vi har plockat därifrån.
Jag vet inte riktigt var det kommer att sluta, jag tror dock att grossisterna håller på att få det allt svårare.
Men samtidigt är det lite som att man bor ute på vischan, och har en lokal liten ICA inte alltför långt hemifrån, det gäller ju att stödja den affären så den inte bara försvinner och man alltid måste åka flera mil för att köpa det där grädde-paketet man glömde ...
Som sagt privat köper jag oftast inte från grossisterna då jag får betala meta där fast jag har personal rabatt oftast billigare på jula. Kjell o kompani clas Ohlsson.
Bra skrivet
Hål i huvudetMikael_L skrev:
Jag tror det är tillverkarna eller importörerna som säljer till andra led, inte grossisterna.
Och då får antagligen Ahlsell, CD-on och PEAB köpa till ungefär samma pris, dvs det som importören måste få in i täckningsbidrag för att verksamheten ska gå runt.
Sen speglar utpriset från dessa vad de tycker vara lämpligt påslag för att finansiera sin egen verksamhet och ägarnas aktieutdelning.
Och ärligt talat, genom att välja den absolut billigaste inköpskällan, precis varje gång, så skänker du inte bort pengar till giriga aktieägare eller till företag som är dåliga på skapa en effektiv organisation ...
Genom att handla där det inte är billigast så medverkar du till att sätta marknadskrafterna ur spel, du gynnar någon som antingen berikar sig själv med dina pengar, eller som inte är kapabel att förbättra sitt företag/organisation så det märks på ditt pris.
Edition på påståendet.D Daniel 109 skrev:
Snacka om hittepå..
Var exakt står det om transparent i några handböcker om marknadsekonomi.... som gör övrigt har många teser
Men det är inte ok att köpa till dina kunder på ett ställe som (oftast, men kanske inte alltid) har samma eller bättre priser än grossisten?T tomsk skrev:
Ställer frågan till dig (också): hur ser DU på hantverkarens lagstadgade skyldighet att ta konsumentens intresse tillvara?
Det står inget om fullständig transparens i dem. En perfekt marknadsekonomi förekommer nämligen inte. Ett exempel jag hört var tillverkningen av handgjorda mattor någon stans. Men det är inget som existerar i praktiken i en västlig marknadsekonomi.T tomsk skrev:
Men för att en normal marknadsekonomi ska kunna fungera måste kunderna kunna jämföra pris och produkt på ett hyfsat transparent sätt.
Håller med dig. Jag vill inte heller köpa en enda skruv eller koppling . Bättre kunden själv köper allt och jag bara skruvar upp det kunden har köpt, får kunden slut på grejer och måste beställa mer så är det ju kanon för mig eftersom jag har fullt betalt ändå.Mikael_L skrev:
Samma sits har jag, på elmaterial.
Jag kör i huvudsak med Solar gross, de har inte lika vansinnig ordinarie prislista som Ahlsells, men ändock betydligt mer än vad varje kunnig, informerad och vettig människa skulle betala.
Men mina inköpspriser är någorlunda OK jämfört med Bauhaus och liknande ställen (med lite variation förstås), men t.ex. jämfört med elbutik.se så betalar jag ungefär 20% mer på Solar !
Så då väljer jag att lägga på typ 5%-10% på mina inköpspriser, detta för att det trots allt är lite administration och bokföringskostnader, men främst materialhantering som trots allt kostar lite. Ju mer material man har desto större bil, desto mer besvär med att städa och hålla ordning, desto mer materialläckage (sånt som kasseras, eller används men glöms att debiteras).
Jag hanterar detta med att berätta om läget och erbjuda kunderna att köpa materialet själv. Att kunden köper själv är ju egentligen bara positivt för mig, då jag ändå inte på sista raden tjänar något på materialet. Skulle jag på något vis kunna ordna min verksamhet så jag verkligen inte behövde hantera det minsta material, inte ens en skruv eller en wago, så skulle det vara drömmen för mig, bara ha med sig verktygen och det som man har i huvudet, och bara (nästan) utgående fakturor, bokföringen blir billig ...
Men i vilket fall, jag har nu beställt ett par gånger från elbutik, sånt som jag inte måste ha direkt på dagen.
Jag har också varit på Solar och påpekat problemet för mig, vilken sits jag sitter i, det har inte direkt inneburit någon framgång.
Men det är ju bara att inse fakta, Solar bedriver en mer kostsam verksamhet än elbutik.se.
De har ett stort lager, lokal anknytning på många orter, en massa inne och ute-säljare som kostar pengar, de har personal som sätter upp saker på hyllorna efter att vi har plockat därifrån.
Jag vet inte riktigt var det kommer att sluta, jag tror dock att grossisterna håller på att få det allt svårare.
Men samtidigt är det lite som att man bor ute på vischan, och har en lokal liten ICA inte alltför långt hemifrån, det gäller ju att stödja den affären så den inte bara försvinner och man alltid måste åka flera mil för att köpa det där grädde-paketet man glömde ...
Många saker är även dyrare för mig hos grossisten än hos tex Rinkaby, inte allt men mkt. Det finns ingenting som är MKT billigare hos grossisten än i nätbutik.
Redigerat:
kashieda skrev:
Om alla köper 80% i en nätbutik,och resten hos grossist. Vad händer då ? Jo grossen kursar och då hur gör vi då? Ni kan inte båda ha kakan och, ja det där kan ju du .
Problemet är inte grossistens pris, utan att du menar att ett helt annat påhittat pris ska gälla.
Eller så minskar grossisten sitt lager och säljer inte det som köps i nätbutiken?
Nån kommer fortfarade sälja det folk köper.....
Först när folk slutar köpa en viss vara som den försvinner från marknaden
Som parantes har jag letat efter insexskruv M20 fingängad, Siferts som har nästan allt inom skruv kunde inte få fram den.......
så grossen har inte allt dom heller
Nån kommer fortfarade sälja det folk köper.....
Först när folk slutar köpa en viss vara som den försvinner från marknaden
Som parantes har jag letat efter insexskruv M20 fingängad, Siferts som har nästan allt inom skruv kunde inte få fram den.......
så grossen har inte allt dom heller
Produkter som diskuteras: "insexskruv"
Insexskruv
Insexskruvar är specifika skruvar som har ett sexkantigt hål i huvudet. Dessa skruvar drivs med hjälp av ett verktyg kallat insexnyckel eller insexmejsel, som passar in i det sexkantiga hålet.
Läs mer
@CaloreC Calore skrev:
Precis som naturen så hittar marknaden sin väg så länge den inte påverkas av en utomstående part "utanför" naturen eller marknaden.
Så länge som behovet finns så kommer det ordna sig ändå. Men i annan form.
Då lär det inte gå så bra för dig där ute. Då väljer marknaden en person som kan planera sitt jobb bättre utan att behöva betala för en massa väntetider.
Varför vill du inte anpassa dig till marknaden om det skulle ske? Varför väljer du den lösningen att kunden ska betala för att du inte kan planera ditt jobb?
Du är som en trotsig unge
Varför vill du inte anpassa dig till marknaden om det skulle ske? Varför väljer du den lösningen att kunden ska betala för att du inte kan planera ditt jobb?
Du är som en trotsig unge