C Calore skrev:
Jag säger att det är fel att installatörer som köpt Nibe produkter för miljoner får betala samma som vem som helst för att man flyttat den lilla förtjänst installatören tidigare gjorde på maskinen till näthandlares fickor.

Det blir ju samma för kunden om jag tjänar 1000 kr och maskinen kostar 100000 dom om cdon tjänar 1000 kr och maskinen kostar 100000.

Tyvärr så tycker ni IT tryckare att det är bättre att IT tryckare tjänar pengar än att de som ni avskyr ( hantverkarna) tjänar pengar. För ni har ju gått 3 år mer i skolan. Att vår utbildning är säkert dubbelt så lång som er fast förlagd på fältet, det ser ni inte .
De flesta som jobbar inom IT har gått mer än tre år på högskola/universitet. Skillnaden är att de åren är obetalda, vilket inte dina år "i fältet" är. Sedan fortsätter även "IT-tryckarna" att lära sig under arbetets gång. Ingångslönerna inom IT är inte direkt något att jubla över.

• Gilla
civilingenjören och 3 till
  • Laddar…
M MartinP666 skrev:
De flesta som jobbar inom IT har gått mer än tre år på högskola/universitet. Skillnaden är att de åren är obetalda, vilket inte dina år "i fältet" är. Sedan fortsätter även "IT-tryckarna" att lära sig under arbetets gång. Ingångslönerna inom IT är inte direkt något att jubla över.
Jag lär mig varje dag på mitt jobb och ingångslöner i min bransch är inte heller bra

C Calore skrev:
Jag lär mig varje dag på mitt jobb och ingångslöner i min bransch är inte heller bra
Säkert. Men 3-5 extra avlönade år är inte fy skam.

• Gilla
civilingenjören
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Ja, naturligtvis. I tvistemål handlar det ju inte om att fria eller fälla. Det handlar om att avgöra vem som har rätt. Eller möjligen om det ligger någon stans där emellan. Så visst måste man ha underlag dom visar att man har rätt om man ska kunna vinna.

Men det är ju inte svårt att visa att dessa priser är hittepå.
Håller med . Som konsument har du rätt att begära in fakturan av hantverkaren som visar vad den betalat .
Bestrid varukostnaden som oskälig begär in underlag enl .ovan, betala arbetskostnaden . Ett skäligt prispåslag
är 10-30 % på hantverkarens verifierade inköpspris, beroende på inköpets storlek. Du kan inte tvingas att betala innan
du fått begärt underlag.

Nej det har du inte rätt till.

• Gilla
sunqan
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Nej det har du inte rätt till.
Stöd för detta finns i Konsumentjästlagen , om inget underlag erhålls bör konsumenten
endast betala vad som han anser vara skäligt . Vid rättslig prövning måste hantverkaren
visa vad han betalt och motivera sitt påslag .

A
Om tingsrätten tar upp en sådan här tvist kommer advokaterna jobba för en förlikning. Vilket slutar med att ni får gå halva vägen var. Den ene förlorar några hundralappar och den andre vinner. Sen får båda betala rättegångskostnaderna på flera tusen.

• Gilla
byggarätt
  • Laddar…
Är du anställd eller driver eget?

T tomsk skrev:
Sluta ge er
Ta reda på fakta.
Det är i princip ALLTID billigare för mig att handla utanför grossisterna på exakt samma produkt.
TROTS att jag jobbat som elektriker i över 30 år.
Sen kan du komma med vilka löjliga undanflykter du vill.

OM man ska före en jämförelse med dagvaruhandeln kan du se grossen som en delikatess affär som har det mesta eller kan få tag på.
Sen finns Lidl som har bra priser på utvalda produkter.

För en komplett inåt så krävs det väldigt mycket mera mtrl än bara själva produkten tex uttag.
MEN jag håller med om att rek listpriserna är provocerande

electroluxaren skrev:
Om tingsrätten tar upp en sådan här tvist kommer advokaterna jobba för en förlikning. Vilket slutar med att ni får gå halva vägen var. Den ene förlorar några hundralappar och den andre vinner. Sen får båda betala rättegångskostnaderna på flera tusen.
Exakt bedrägerierna fortsätter och kunderna förlorar alltid då stämningen bara gäller köpeskillingen inte att leverantören höjt priser och tid och transporter

T tomsk skrev:
Sluta ge er
Ta reda på fakta.
Det är i princip ALLTID billigare för mig att handla utanför grossisterna på exakt samma produkt.
TROTS att jag jobbat som elektriker i över 30 år.
Sen kan du komma med vilka löjliga undanflykter du vill.

OM man ska före en jämförelse med dagvaruhandeln kan du se grossen som en delikatess affär som har det mesta eller kan få tag på.
Sen finns Lidl som har bra priser på utvalda produkter.

För en komplett inåt så krävs det väldigt mycket mera mtrl än bara själva produkten tex uttag.
MEN jag håller med om att rek listpriserna är provocerande
Hur ser du på er lagstadgade skyldighet att ta tillvara konsumentens intresse?

På vilket sätt är det i hens intresse att betala mycket mer än genomsnittligt nettopris?

• Gilla
  • Älska
civilingenjören och 3 till
  • Laddar…
S Spikin skrev:
Stöd för detta finns i Konsumentjästlagen , om inget underlag erhålls bör konsumenten
endast betala vad som han anser vara skäligt . Vid rättslig prövning måste hantverkaren
S Spikin skrev:
Där vill jag påstå att du missförstått ordet underlag.
Det har inget att göra med säljande parts inköpspris utan mer om tydlighet i fakturan!

• Gilla
Anonymiserad 137805 och 2 till
  • Laddar…
P Patrik KBA skrev:
Där vill jag påstå att du missförstått ordet underlag.
Det har inget att göra med säljande parts inköpspris utan mer om tydlighet i fakturan!
Tydlighet??? Blandas korten bort är det bedrägeri!!!
Påhittade prislistor och auktioner dagspriser vän o ...
Nej i Sverige ska priser vara transparenta

B byggarätt skrev:
Tydlighet??? Blandas korten bort är det bedrägeri!!!
Påhittade prislistor och auktioner dagspriser vän o ...
Nej i Sverige ska priser vara transparenta
Vilka kort menar du?

P Patrik KBA skrev:
Vilka kort menar du?
Alla påhittade prislistor!!!

B byggarätt skrev:
Alla påhittade prislistor!!!
Ok. Mitt inlägg gällde konsumenttjänstlagen och påståendet här på forumet att hantverkaren var tvungen att visa sitt inköpspris.
Detta är ett felaktigt påstående.

• Gilla
sunqan och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.