Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Vi kan diskutera vad som är bästa sättet att hantera problemet här nu, så raderar jag denna sidodiskussion senare.

@mathiash77 ville att jag lyfter ut inläggen som inte är ett direkt svar till TS och föreslog vilka inlägg som tillhör vilken diskussion.

När jag satt och gjorde jobbet så tänkte jag att i fortsättningen vid liknande trådar ska jag säga att vi byter namn på tråden istället och meddelar i första inlägget att det numera är en allmän diskussionstråd (efter att ha stämt av med TS).

Det är lätt för mig att slå ihop de här trådarna igen om vi kommer fram till att det är det ni vill.
mathiash77 har ju inget med tråden att göra. Inte ett enda inlägg kommer från honom.

• Gilla
tomson
  • Laddar…
Han hade 36 inlägg, ett är kvar och resten är flyttade till andra tråden.

A
Min förhoppning är och var att kunna ge TS konstruktiv information kring hur hennes ärende kunde hanteras här.

Samtidigt är jag oerhört intresserad av att faktiskt få ett svar kring vad som faktiskt hände med företaget och hur det hela löstes.

Men det kom sedan flera 100 inlägg som inte direkt hjälpte TS, inläggen är dock extremt intressanta ur många andra perspektiv och personligen vill jag verkligen förstå hur man ser så olika på påslag och affärsmodeller.

Känns det bättre att gnälla på mig så är det helt ok också, gör det dock i den andra tråden! ;);)

https://www.byggahus.se/forum/threads/prismodell-hantverkare.371257/

• Gilla
MultiMan och 5 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
123abc konstaterade att det var Ahlsell de köpt ifrån. Om 123abc eller någon annan kan ta fram en komplett lista på Ahlsells priser utan några speciella rabatter så vet du att priserna är över vad de betalar. Med det underlaget går du till Allmänna reklamationsnämnden.

Om listan inte har exakt rätt produkter eller en annan leverantör har elfirman lättare för att argumentera för sin sak. Ett utslag där ifrån är inte rättsligt bindande. Men det ger en hint om vad en rätt antagligen skulle besluta.

Edit: Samma lista från elbutik.se eller motsvarande är inte heller fel. Det visar att det är gängse priser i handeln.
Jag lade fram inköpspris på Ahlsell på alla artiklar med E nummer tidigare i tråden. Det är inget förhandlat pris, utan den standard rabatt som vi fick som 2 mans bolag när vi öppnade konto. Den påvisar en extremt saltad räkning med ett par hundra % påslag på Inköpspriset. Eller en marginal på ca 75% efter rabatt till TS. Det är som om en träregel för 40:-m på byggmax skall kosta 150:-/m hos byggaren efter att denne rabatterat. Det hade blivit värdens dyraste hus. Mer troligt att den regeln hade kostat 50:-/m hos byggaren. Lite dyrare men inte ocker. För vad folk här än säger, Fyrstads pris är inget annat än ocker. Jag är själv egenföretagare, inom entreprenad, men mer teknikorienterat område. och jag hade inte sovit på natten om jag hade skickat sådana fakturor till våra kunder. Och då lever vi främst på material, inte på arbete.

• Gilla
Nyfniken och 7 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Nej, det är som sagt inget att dra via polisen. Men det är inte orimligt att dra det via rätten om de inte ändrar sig. Jag ställer gärna upp med ett par hundra som säkerhet vid en eventuellt förlorad rättegång. Men det borde gå som småmål va?
Dyrbart att gå via domstolen, är man missnöjd som kund är det lämpligast att ta det via ARN (Allmänna Reklamationsnämnden). Där hela processen gratis för båda parter. Om man är missnäjd med deras rekommendation så kan man gå vidare till domstol senare...

Observera att svenska domstolar inte reder ut vad som hänt utan bara faställer vem som yrkar någots rätt eller fel!
Det betyder på vanlig svenska påstå vad du vill och anklaga någon vem som helst kan du styrka det så är den anklagade chanslös!

I denna tråds fall kan det vara att företaget hittar på priser som grossisten hittat på och sedan kräver kunden på dessa!
Om kunden bestrider priset kan företaget stämma kunden på betalning och använda grossistens fantasipriser som bevis för att lura kunden!
Domstolen går på företagets och grossistens yrkanden som styrkta!

Det är därför dessa fantasipriser existerar!!
Kallas för Bedrägeri!

• Gilla
tomsk
  • Laddar…
Nej, så är det inte. Det är lätt att visa att fantasipriserna är just fantasipriser. Så man vinner inte genom att bara hänvisa till dem. Det är än så länge ingen som försökt sig på det, men det kommer inte att funka.

D Daniel 109 skrev:
Nej, så är det inte. Det är lätt att visa att fantasipriserna är just fantasipriser. Så man vinner inte genom att bara hänvisa till dem. Det är än så länge ingen som försökt sig på det, men det kommer inte att funka.
Tyvärr har du fel!
Varje dag fälls konsumenter med enkla stämningar där kunden får bevisbördan för sin oskuld!
Svensk rättvisa är ett skämt när det gäller stämningar!
Denna tråd är ett exempel på något som borde vara krimminaliserat att hitta på priser som man sedan rabbaterar... från grossister som sedan utan rabatter överförs på slutkunden!

• Gilla
tomsk
  • Laddar…
Ja, naturligtvis. I tvistemål handlar det ju inte om att fria eller fälla. Det handlar om att avgöra vem som har rätt. Eller möjligen om det ligger någon stans där emellan. Så visst måste man ha underlag dom visar att man har rätt om man ska kunna vinna.

Men det är ju inte svårt att visa att dessa priser är hittepå.

D Daniel 109 skrev:
Ja, naturligtvis. I tvistemål handlar det ju inte om att fria eller fälla. Det handlar om att avgöra vem som har rätt. Eller möjligen om det ligger någon stans där emellan. Så visst måste man ha underlag dom visar att man har rätt om man ska kunna vinna.

Men det är ju inte svårt att visa att dessa priser är hittepå.
Jo det är bedrägligt ett oskick och förstör för seriösa

Va? Nu förstår jag inte vad du svarar på.

D Daniel 109 skrev:
Va? Nu förstår jag inte vad du svarar på.
Att det är ett oskick att tvistemål sällan rymmer hela affären utan att stämmande part använder tvisten för att tjäna pengar genom att bara ta upp det som motparten tycker lönar sig!

Naturligtvis tar stämmande part upp den del som den tycker är fel. Om motparten tycker att helheten motiverar att det är som det är så får motparten ta upp helheten. Hur skulle det annars funka?

Men jag tror inte att det funkar att gå in med ”Jag offererar orimligt låga arbetskostnader så jag måste ha ockerpriser på materialet som redovisas i efterhand för att det ska gå ihop.”

Men tycker man att det är så så är det bara att säga det i rätten.

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Naturligtvis tar stämmande part upp den del som den tycker är fel. Om motparten tycker att helheten motiverar att det är som det är så får motparten ta upp helheten. Hur skulle det annars funka?

Men jag tror inte att det funkar att gå in med ”Jag offererar orimligt låga arbetskostnader så jag måste ha ockerpriser på materialet som redovisas i efterhand för att det ska gå ihop.”

Men tycker man att det är så så är det bara att säga det i rätten.
Nu missförstår du mig igen... svensk lag bygger för mycket på folks hederlighet dessa människor är yrkeskriminella som satt i system att använda stämningar för att skrämma människor till underkastelse!!!
En skam för rättssystemet som låter sig brukas på detta sätt

B byggarätt skrev:
Tyvärr har du fel!
Varje dag fälls konsumenter med enkla stämningar där kunden får bevisbördan för sin oskuld!
Svensk rättvisa är ett skämt när det gäller stämningar!
Denna tråd är ett exempel på något som borde vara krimminaliserat att hitta på priser som man sedan rabbaterar... från grossister som sedan utan rabatter överförs på slutkunden!
Priserna är inte påhittade, det är tillverkarnas rekommenderade priser.

Men jag håller med om att det är ett sinnessjukt system, fast jag tycker det utifrån den aspekten att slutkund ofta kan betala samma som företaget för grossisten är dyrare eller tar samma pris som vem som helst kan hitta på cdon och liknande ställen

• Gilla
tomsk
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.