Till trådskaparen, om du vill så är det helt OK att lägga ut firmanamnet här i tråden. Men du borde kanske ge dem en chans att korrigera sin faktura först.

I dessa tider när vi troligen har en lågkonunktur runt hörnet så kommer det att bli lättare att välja bort oseriösa firmor.

• Gilla
Härryda2015 och 7 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Till trådskaparen, om du vill så är det helt OK att lägga ut firmanamnet här i tråden. Men du borde kanske ge dem en chans att korrigera sin faktura först.

I dessa tider när vi troligen har en lågkonunktur runt hörnet så kommer det att bli lättare att välja bort oseriösa firmor.
Kan även ibland vara en idé att i profilen ange ungefär var du befinner dig. Har man tur finns någon seriösare hantverkare här på forumet eller någon som vet något i närheten som kan tipsa dig. Eller så råkar du rent av bo granne med någon här som har koll på grejorna och kan hjälpa till.

Fairlane Fairlane skrev:
Tyvärr har du råkat ut för en firma som använder listpriser för att lura sina kunder.
Personligen hade jag aldrig betalat det där. Jag hade bestridit fakturan och plockat fram rimliga priser på sakerna och betalat det. Sen hade de fått stämma mig om de ville det.

Firmans namn skulle jag också sprida som varningssignal. Tyvärr agerar några företag så här och förstör för de seriösa elektrikerna.
Fyrstads EL. jag anställer dem genom koksrenovering foretag.

• Gilla
Mazdarune och 1 till
  • Laddar…
Tomtom79 Tomtom79 skrev:
Kan även ibland vara en idé att i profilen ange ungefär var du befinner dig. Har man tur finns någon seriösare hantverkare här på forumet eller någon som vet något i närheten som kan tipsa dig. Eller så råkar du rent av bo granne med någon här som har koll på grejorna och kan hjälpa till.
Jag bestämmer att avslöja deras namnet på grund av jag pratar med annan kund hos dem och, hon hade samma upplevelser. De försökte att lägg till grejer som är inte instellerat. De korrigera hons faktura efter nio månader.

Jag har pratat med dem flera gånger och de insistera mycket.
Kanske de ska korrigera det men de ska göra det igen också.

• Gilla
Alexn72 och 4 till
  • Laddar…
123abc konstaterade att det var Ahlsell de köpt ifrån. Om 123abc eller någon annan kan ta fram en komplett lista på Ahlsells priser utan några speciella rabatter så vet du att priserna är över vad de betalar. Med det underlaget går du till Allmänna reklamationsnämnden.

Om listan inte har exakt rätt produkter eller en annan leverantör har elfirman lättare för att argumentera för sin sak. Ett utslag där ifrån är inte rättsligt bindande. Men det ger en hint om vad en rätt antagligen skulle besluta.

Edit: Samma lista från elbutik.se eller motsvarande är inte heller fel. Det visar att det är gängse priser i handeln.

• Gilla
turearne och 1 till
  • Laddar…
Fyrstad El. Omsättning på 55milj. Verkar gå bra att omsätta med ockerpriser.

• Arg
Mazdarune
  • Laddar…
A
Leta upp exakt samma produkter på EN webbutik.

Summera ihop priserna + frakt och lägg på 30%.

Informera skriftligen firman att du inte anser att priserna på materialet är skäliga, hänvisa till listan och butiken. Betala det som du anser är skäligt enligt ovan på fakturan och bestrid resten enligt ovan.

OBS, vilken framförhållning hade firman som gjorde jobbet? Hade de varit och kollat i förväg vad ni ville ha? Hade ni pratat med dem och köksfirman innan?

Om det blev ett akutjobb för firman är det inte konstigt om materialkostnaden är högre, de har inte något val än att ta lokala Ahlsells eller någon annan ockrare.. Då kan du få räkna med att betala mer (dock inte så mycket mer).

• Gilla
mejeriet och 2 till
  • Laddar…
TS, jag måste fråga vad ni kom överens om i förväg? Fick du inget pris alls, inte ens ungefärligt? Frågade du?

Det blir ju väldigt konstigt när man delar en diskussion som hänger ihop. Vem är det som ogillar sidodiskussionen?

• Gilla
Hammarfall
  • Laddar…
A
ha ha ja gissa det du

Vi kan diskutera vad som är bästa sättet att hantera problemet här nu, så raderar jag denna sidodiskussion senare.

@mathiash77 ville att jag lyfter ut inläggen som inte är ett direkt svar till TS och föreslog vilka inlägg som tillhör vilken diskussion.

När jag satt och gjorde jobbet så tänkte jag att i fortsättningen vid liknande trådar ska jag säga att vi byter namn på tråden istället och meddelar i första inlägget att det numera är en allmän diskussionstråd (efter att ha stämt av med TS).

Det är lätt för mig att slå ihop de här trådarna igen om vi kommer fram till att det är det ni vill.

• Gilla
djac
  • Laddar…
Jag kan se två nackdelar med att låta en tråd som har mynnat ut i en lång mer allmän diskussion förbli odelad:

- TS fortsätter få notiser om nya svar, fastän man fått ett tillfredsställande svar för länge sedan. Kan avhjälpas genom att TS slutar bevaka tråden.

- Det kan finnas väldigt intressanta inlägg som är svåra att hitta pga trådens titel. Avhjälps genom att justera titeln.

Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Vi kan diskutera vad som är bästa sättet att hantera problemet här nu, så raderar jag denna sidodiskussion senare.

@mathiash77 ville att jag lyfter ut inläggen som inte är ett direkt svar till TS och föreslog vilka inlägg som tillhör vilken diskussion.

När jag satt och gjorde jobbet så tänkte jag att i fortsättningen vid liknande trådar ska jag säga att vi byter namn på tråden istället och meddelar i första inlägget att det numera är en allmän diskussionstråd (efter att ha stämt av med TS).

Det är lätt för mig att slå ihop de här trådarna igen om vi kommer fram till att det är det ni vill.
Ni borde skämmas som skriver ut företaget i rubriken, trots att TS inte gjorde det

• Wow
JanneJanne123
  • Laddar…
Fairlane
Fast TS har skrivit ut företagets namn, om än inte i rubriken. Jag förstår inte heller problemet. Om Fyrstads El tycker att affärsmodellen är bra så har de väl inget emot att den blir tydlig för deras kunder?

• Gilla
  • Haha
El-Löken66 och 14 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.