102 424 läst ·
314 svar
102k läst
314 svar
Oskälig arbetskostnad tilläggsarbete?
Att "tjänsten är felaktig" kan bara göras gällande efter att uppdragets har avslutats. Det finns beskrivet i 12 §: "Frågan om tjänsten är felaktig skall bedömas med hänsyn till förhållandena vid den tidpunkt då uppdraget avslutades."Krille-72 skrev:
Således kan TS formellt inte reklamera tjänsten ännu eftersom det ännu inte ännu går att bedöma om tjänsten är felaktig. Uppdraget har ju ännu inte avslutats.
Men som jag skrev så det finns goda möjligheter att samråda om tjänstens genomförande med företaget så att både de och TS inte hamnar på en dålig väg framåt.
Du har rätt som vanligtClaes Sörmland skrev:
Att "tjänsten är felaktig" kan bara göras gällande efter att uppdragets har avslutats. Det finns beskrivet i 12 §: "Frågan om tjänsten är felaktig skall bedömas med hänsyn till förhållandena vid den tidpunkt då uppdraget avslutades."
Således kan TS formellt inte reklamera tjänsten ännu eftersom det ännu inte ännu går att bedöma om tjänsten är felaktig. Uppdraget har ju ännu inte avslutats.
Men som jag skrev så det finns goda möjligheter att samråda om tjänstens genomförande med företaget så att både de och TS inte hamnar på en dålig väg framåt.
Jag blir lite fundersam på hur lagstiftaren har tänkt när denna paragraf helt plötsligt kommer in:
§21 Har tjänsten utförts till en del och finns det starka skäl att anta att den inte kommer att fullföljas utan fel av väsentlig betydelse för konsumenten får denne häva avtalet beträffande återstående del.
Känns spontant lite konstigt att man ska kunna häva ett avtal INNAN 12§ är uppfylld. Eller missuppfattar jag andemeningen i 21§?
Jag har haft många kunder som vill genomföra en besiktning av badrum. När detta kommer upp rekommenderar jag alltid att besiktningen skall utföras vid 2 tillfällen. (Tyvärr är det inte ovanligt att folk kommer på detta när badrummet nästan är klart).
1) När tätskiktet är klart
2) När entreprenaden är helt klar.
När man besiktigar ett badrum efter att det är klart är det tyvärr omöjligt att kontrollera att allt är korrekt. Vid några tillfällen har vi tyvärr märkt att besiktningsmannen saknar kompetens att utföra en badrumsbesiktning. Inte på pappret men i praktiken. Men rötägg finns i alla branscher.
Jag läser lagen så att företaget ska samråda med konsumenten löpande (4 §) och vill TS delbesiktiga borde det inte vara några som helst problem som en del av samrådet om det inte innebär att företagets arbete blir försenat eller hindrat. T ex kan ju företaget lösa det så att de ber TS besiktiga kvällstid efter att de har avslutat arbetet.Krille-72 skrev:
21 § är som jag uppfattar det något som kickar in efter 20 §, d v s att företaget ska åtgärda det fel som finns på tjänsten. Och fel ska ju konsumenten reklamera först. Och innan reklamation måste uppdraget av avslutats så att konsumenten ens kan bedöma om det finns ett fel. Så 21 § är en paragraf som används när ett företag inte åtgärdar det fel som konsumenten har reklamerat. Eller konsumenten då har starka skäl att anta att företaget aldrig kommer att kunna fullfölja avtalet utan väsentliga fel. Där är inte TS.Krille-72 skrev:
Jag blir lite fundersam på hur lagstiftaren har tänkt när denna paragraf helt plötsligt kommer in:
§21 Har tjänsten utförts till en del och finns det starka skäl att anta att den inte kommer att fullföljas utan fel av väsentlig betydelse för konsumenten får denne häva avtalet beträffande återstående del.
Känns spontant lite konstigt att man ska kunna häva ett avtal INNAN 12§ är uppfylld. Eller missuppfattar jag andemeningen i 21§?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Lägger upp några bilder från Bkr 2021 som kanske kan vara till hjälp när du och din pappa tittar idag. Observera bilden på Den inbyggda fixturen. Där ser du att det ligger klinker under fixturen men inte kakel på väggen.
Den tidigare bilden på hur man göra vid ett fönster talar sitt tydliga språk om man jämför med bilden du har lagt upp på hur det ser ut.
Det skulle vara intressant att se bilder på utförandet vid tröskeln och en bild på golvbrunnen om du lyfter bort gallret.
Jag vill inte lyfta upp golvbrunnen i nuläget eftersom jag är osäker på om den är ordentligt fast satt och sånt och vill inte riskera att göra något som kan vändas emot mig av hantverkaren. Fotade tröskeln nu när jag var uppe eftersom jag läste i några branschregler om att tröskel ska vara monterad innan tätskikt monteras, och det är inte gjort utan den tröskel som sitter där är den som satt där.Krille-72 skrev:
[bild] [bild]
Lägger upp några bilder från Bkr 2021 som kanske kan vara till hjälp när du och din pappa tittar idag. Observera bilden på Den inbyggda fixturen. Där ser du att det ligger klinker under fixturen men inte kakel på väggen.
Den tidigare bilden på hur man göra vid ett fönster talar sitt tydliga språk om man jämför med bilden du har lagt upp på hur det ser ut.
Det skulle vara intressant att se bilder på utförandet vid tröskeln och en bild på golvbrunnen om du lyfter bort gallret.
Jag har lyckats se in i fixturen genom hålet för avlopp och jag kan se att det sitter ett tätskikt därinne så det är förhoppningsvis korrekt, problemet är ju att jag i det stora hela inte kan se ett skit eftersom kakel och golv är lagt redan.
Bild 1 : Tröskeln till dörren som den ser ut nu
Bild 2-3. Vi insåg att kakelplattorna inte är centrerade eller hur man ska säga (det här är väl snarare en reklamation än ett bestridande av branschregler?). Att det skiljer upp till 3 cm känns inte godtagbart.. (det rör sig inte om enstaka plattor utan mer än en hel vägg..). Motsatt vägg ser korrekt ut.
Bild 4-9 Elkoppling av jordfelsbrytare (?), kablarna är dragna från min elcentral utan något skyddande hölje.
10-11 Vattenrören från väggen (de enda som är synliga eftersom de andra 2 i nuläget är spårlöst borta...) Är det ut från väggen de ska vara 6 cm?
Bild 12: Det rör som ursprungsfrågan berör, som någon menade är det nog ett gjutjärnsrör och det känns väl ganska uppenbart att det har rostat. Varför de bytt själva vattenkopplingarna (inne i köksskåpet) vet jag inte riktigt, det var inte de som var trasiga (men dock jävligt gamla..)
Nu måste jag springa iväg och arbeta en stund så att jag kan ta tid till att bråka med förmannen imorgon.
Jag tänker såhär, jag mailar de synpunkter jag (eller ja.. ni
Utöver det så ringer jag förmannen och påvisar samma saker och ber honom komma ut så att vi kan gå igenom de här sakerna tillsammans. Jag planerar att spela in dessa samtal då jag är beredd på att det kan komma hot från hans sida (inte mot mig som person men mot renoveringen i sig.)
Ja, det där ser ut som ett sönderrostat gjutjärnsrör. Kopplingarna i köket kanske läckte, vilket kanske orsakade rosten? Jag förstår fortfarande inte var exakt det där röret har suttit.
Den där eldragningen till jordfelsbrytaren ser helskum ut. Det ser inte ut som en svensk kabel och det ser inte korrekt ut. Där handlar det också om ett juridiskt fel i och med att el bara får dras av auktoriserade elinstallationsföretag och det där är nog inte gjort av ett sådant.
Kaklet ser katastrofalt ut, vad har de egentligen gjort? Har du beställt oregelbundet förband?
Rören är gjorda enligt gamla standarden med 4 cm mellan rörens mittpunkter. Avloppet i golvet är acceptabelt med 6 cm från väggen men jag fattar fortfarande inte varför det är kapat sådär.
Det är svårt att se vid tröskeln om de gjort något uppvik men det ser inte ut så.
Den där eldragningen till jordfelsbrytaren ser helskum ut. Det ser inte ut som en svensk kabel och det ser inte korrekt ut. Där handlar det också om ett juridiskt fel i och med att el bara får dras av auktoriserade elinstallationsföretag och det där är nog inte gjort av ett sådant.
Kaklet ser katastrofalt ut, vad har de egentligen gjort? Har du beställt oregelbundet förband?
Rören är gjorda enligt gamla standarden med 4 cm mellan rörens mittpunkter. Avloppet i golvet är acceptabelt med 6 cm från väggen men jag fattar fortfarande inte varför det är kapat sådär.
Det är svårt att se vid tröskeln om de gjort något uppvik men det ser inte ut så.
Förutom trasslet med vad som är överenskommet och inte så är gisslet med icke svensktalande hantverkare ett problem. Det borde vara företagets skyldighet att skicka ut en svensk (talande) förman som är på plats när arbetet startar och går igenom allt så att man är överens från början. I detta fallet när det dyker upp saker i efterhand ska förmannen obönhörligen komma ut och titta personligen och i samråd med beställaren gå igenom vad som ska göras och till vilket pris. Dessutom bör förmannen visa sig ofta på bygget och hålla koll på pajsarna.
tommib skrev:
Ja, det där ser ut som ett sönderrostat gjutjärnsrör. Kopplingarna i köket kanske läckte, vilket kanske orsakade rosten? Jag förstår fortfarande inte var exakt det där röret har suttit.
Som jag förstår det går det röret från avloppet i köket och ut i stammen (som är gemensamt med avloppet från badrummet. Men det är bara vad jag som inte fattar sånt har tolkat det som, jag kan säkert ha helt fel i det.
Jag är tämligen säker på att det är samma snubbar som dragit elen som gjort allt annat men detta skall jag ta upp i mitt reklamationsmail till dem. Jag är i regel inte på plats vid bostaden när de arbetar, även om jag dagligen är förbi bostaden när de arbetar.Jag har endast sett dessa 2 killar på plats.
Kaklet ska vara som en mur/tegel eller hur man säger, dvs att mitten av rutan ska ligga i skarven/fogen på den under. (det är väl det mest klassiska sättet att sätta kakel om man inte vill ha dem i räta linjer). Det förtydligade jag för förmannen (och han i sin tur till hantverkarna) när de inledde arbetet. motsatta väggen ser ut att vara på det sättet, hade det varit genomgående i hela rummet hade det nästan känts mer accepterat. Och nu är det inga avvikelser på några mm utan vissa över 30mm.. Detta kommer jag att reklamera i samma mail. (detta känns som en ren reklamation och inte så mycker mot gällande branchregler tänker jag).
Jag är tämligen säker på att det inte finns något uppvik kring tröskeln, jag kan inte se något tätskikt öht på golvet men jag antar att det finns därunder.
Rören skall tas med i reklamationen
Förmannen som jag hänvisar till pratar flytade svenska (utöver att kunna kommunicera med hantverkarna). Han var på plats när arbetet startade, den som lämnade offerten, godkännandet av offerten med tillägg och annat gjordes med företagets vd/ägare (svensk man), när det är något är det honom jag kommunicerat med, när jag försökt prata med hantverkarna (med hjälp av google translate) har de inte förstått och ringt upp honom så har jag fått prata med honom. Såvitt jag vet har han inte varit på plats sedan arbetet började så därav att jag vill att han kommer ut och kollar med mig.S Stego1 skrev:Förutom trasslet med vad som är överenskommet och inte så är gisslet med icke svensktalande hantverkare ett problem. Det borde vara företagets skyldighet att skicka ut en svensk (talande) förman som är på plats när arbetet startar och går igenom allt så att man är överens från början. I detta fallet när det dyker upp saker i efterhand ska förmannen obönhörligen komma ut och titta personligen och i samråd med beställaren gå igenom vad som ska göras och till vilket pris. Dessutom bör förmannen visa sig ofta på bygget och hålla koll på pajsarna.
Redigerat:
Kan du ta mer bilder? Jag fattar inte vilken bit de har bytt ut genom det där lilla hålet.L litenea skrev:
Det behöver egentligen inte vara något konstigt med detta genomrostade rör men priset för tilläggsarbetet verkar rätt väl tilltaget som andra har påpekat.
Som sagt, jag tror inte att det där är draget av någon elektriker som har auktorisation i Sverige.L litenea skrev:Jag är tämligen säker på att det är samma snubbar som dragit elen som gjort allt annat men detta skall jag ta upp i mitt reklamationsmail till dem. Jag är i regel inte på plats vid bostaden när de arbetar, även om jag dagligen är förbi bostaden när de arbetar.Jag har endast sett dessa 2 killar på plats.
Ok. Det kallas för halvförband och är nog väldigt vanligt ja. Det du har fått ser ut som ett resultat av dålig planering.L litenea skrev:
Tråkigt att du har fått så mycket problem med detta, trots att du verkar ha gjort det mesta rätt.
Jag tycker att du ska lyfta med förmannen att du inte fått det som utlovats, dvs något som är gjort enligt branschregler. Åtminstone följande punkter bör du ta upp
Tätskiktets anslutning mot fönster
Tätskiktets anslutning mot tröskel
Ev tätskikt i golvbrunn (detta har inte figurerat i tråden men du måste kolla upp det)
El (i största allmänhet, men kabeln till JFB i synnerhet samt den utanpåliggande flexslangen i källaren, man gör inte så). Fråga om företaget är auktoriserat för elinstallationsarbete eller vilket auktoriserat företag som har använts. Använd förevändningen att ditt försäkringsbolag har frågat.
Rör till duschen. Hur har de tänkt sig detta? Uppenbarligen utanpåliggande men det var inte vad som avtalades. Här kan det vara så att den typen av installation som du önskar inte går att göra på ett fackmannamässigt sätt och då ska hantverkaren avråda från det. I ditt fall verkar det inte ha gjorts utan de har nog bara tänkt att ställa dig inför fullbordat faktum vilket inte är ok.
Det finns säkert annat att ta upp också men detta är de största punkterna jag kommer på nu.
Jag har försökt sammanställa ett mail till dem där i stort sett alla felaktigheter som påtalats här står med samt hur jag tycker vi kan gå vidare just nu, hur ser detta ut?tommib skrev:
Kan du ta mer bilder? Jag fattar inte vilken bit de har bytt ut genom det där lilla hålet.
Det behöver egentligen inte vara något konstigt med detta genomrostade rör men priset för tilläggsarbetet verkar rätt väl tilltaget som andra har påpekat.
Som sagt, jag tror inte att det där är draget av någon elektriker som har auktorisation i Sverige.
Ok. Det kallas för halvförband och är nog väldigt vanligt ja. Det du har fått ser ut som ett resultat av dålig planering.
Tråkigt att du har fått så mycket problem med detta, trots att du verkar ha gjort det mesta rätt.
Jag tycker att du ska lyfta med förmannen att du inte fått det som utlovats, dvs något som är gjort enligt branschregler. Åtminstone följande punkter bör du ta upp
Tätskiktets anslutning mot fönster
Tätskiktets anslutning mot tröskel
Ev tätskikt i golvbrunn (detta har inte figurerat i tråden men du måste kolla upp det)
El (i största allmänhet, men kabeln till JFB i synnerhet samt den utanpåliggande flexslangen i källaren, man gör inte så). Fråga om företaget är auktoriserat för elinstallationsarbete eller vilket auktoriserat företag som har använts. Använd förevändningen att ditt försäkringsbolag har frågat.
Rör till duschen. Hur har de tänkt sig detta? Uppenbarligen utanpåliggande men det var inte vad som avtalades. Här kan det vara så att den typen av installation som du önskar inte går att göra på ett fackmannamässigt sätt och då ska hantverkaren avråda från det. I ditt fall verkar det inte ha gjorts utan de har nog bara tänkt att ställa dig inför fullbordat faktum vilket inte är ok.
Det finns säkert annat att ta upp också men detta är de största punkterna jag kommer på nu.
(att det står förman och vd är en maskering av deras namn och inte hur jag formulerat mailet till dem
Hej förman / vd !
Jag vet inte vem av er som använder denna mail då offert skickades från den av förman men den är adresserad till vd
Jag kommer hursom att kontakta förman angående detta per telefon under måndag morgon / förmiddag.
Efter en närmare inspektion av badrummet finns det flera felaktigheter som ej håller den branschstandard som utlovats, jag punktar dessa nedan och vissa oklarheter som vi i skrivande stund finner lite konstiga.
Jag skulle gärna se att Förman kommer ut under måndagen så att vi kan gå igenom detta tillsammans och jag skulle gärna se att en oberoende besiktningsman kollar på arbetet redan nu, det känns som att det skulle underlätta både för min och er del.
Eftersom golvet och golvbrunnen i nuläget är täckt av skyddspapper har inte det kollats närmare på, inte heller toalettupphängningen har kollats närmare i och med att det är svårtillgängligt.
Men då vi upplever att det är flertalet fel i den lilla del av arbetet som vi kunnat kontrollera just nu känns det som att en besiktningsman borde kontrollera detta redan nu. Vad har ni för dokumentation på hur de arbeten som i skrivande stund är dolda och ej kan kontrolleras?
De felaktigheter som vi i nuläget har upptäckt.
1. Vattenrör håller ej branschstandard med CC mått enligt Säker vatteninstallation 2021:1
2. Tätskikt kring fönstret är ej korrekt gjort (jag är medvetet om att detta inte är slutfört men med tanke på att ett flertal kakelplattor måste demonteras för att utföra detta ser jag detta som ett felaktigt utförande)
3. Samma sak med tätskiktet vid dörr/ tröskel som så vitt jag förstår ska monteras innan tätskiktet sätts dit?
3. Den planka som hantverkarna använd vid uppsättning av kaklet ser ut att ha varit monterad i tätskiktet, hur är detta åtgärdat efteråt med tanke på skruvhål etc?
4. Eldragningen vid elcentralen ser ej ut att vara fackmannamässigt utfört, Vem har ansvarat och utfört eldragningen av detta samt golvvärmen? Är ni auktoriserade för elinstallationsarbete eller vilket auktoriserat företag har ni anlitat för detta?
5. Kakelsättningen är tyvärr bedrövlig och något jag måste reklamera. Vid arbetets början förklarades för Alex att jag önskar en klassisk kakelsättning (Halvförband heter det tydligen) där mitten av plattan ligger i kant med fogen på plattan under (kort sagt, det jag antar
är det vanligaste sättet att sätta kakel om man inte vill ha dem i helt raka linjer. Väggen där toalett/handfat är ser ok ut vid inspektion, men motsatta vid väggen (och ev även kortvägarna) är det inte uppsatt i enlighet med min önskan utan det skiljer upp till 30mm, möjligen ännu mer.
Oklarheter:
1. Hur ska rören till duschen dras? I nuläget finns inga rör på den sidan av badrummet och det är endast rör till handfatet synliga? Är lite fundersam på var de rör som tidigare gått till duschen i nuläget befinner sig?
2. Var är den rörkoppling från det nermonterade elementet som (enligt Förman vid offertlämning) inte får döljas?
3. Avloppsröret ser ut att vara kapat väldigt kort/lågt, varför?
4. Varför är inte tätskiktet draget hela vägen upp till taket?
Utöver detta skulle jag gärna se att ni skickar mig en kopia på er entreprenads försäkring
Ang brevet så tycker jag att det verkar rätt bra. Ickekonfrontativt och sakligt. Apropå avloppsröret till handfatet så behöver det inte vara något fel, bara jag som tycker att det är konstigt att komma upp med slätända istället för muff. Det är inget jätteproblem så det kanske du kan strunta i att ta upp. Jag förstår inte heller vad du menar med att tätskiktet inte är draget hela vägen till tak. Av det som går att se vid fönstret så ser det ut att vara draget hela vägen upp.