101 820 läst ·
314 svar
102k läst
314 svar
Oskälig arbetskostnad tilläggsarbete?
Målare ska bara måla vet du, förarbetet tillhör snickaren, det vill säga dig.T TreeView skrev:
Likaså efterarbetet städarhen, det vill säga också du.
Inhyrda snickaren har bara satt upp gipset och foder/listverk, allt efter hänvisar han till målaren....men det kanske finns en dold klausul för hantverkare idag; Vill man som beställare att det ska bli bra så får man fixa detaljerna själv.E El-Löken66 skrev:
Idag blev lite ytterligare lite turer och funderingar, (fan, det känns som att det var minst 1 månad sedan jag fick avtalet rivet, det var igår!)
Det var liksom fel duschdörrar som de levererat (och jag ville inte packa upp dem utan kollade ean), VD var påtagligt bedrövad och undrade vad som blivit fel (och bekräftade att han beställt "specialdörrarna" till mig) och jag fått 2 enkeldörrar.. Han kollar upp med med tillverkaren och det visar sig vara rätt trots allt, speciallösningen bestod av dessa dörrar som monteras på ett speciellt sätt för att få "speciallösningen", vi får fram monteringsanvisningen och kan få det bekräftat

Vi passade även på att kika lite på den vägg där de rev kaklet och satte nytt tätskikt på (och började kakla i nederkant..) Är det rimligt att det är så blött under att jag kan skriva i det? De hade btw satt den nedersta raden på kaklet, och silikonat kanten mellan golv och vägg, borde det vara "överliggande" tätskikt där precis som vid tex fönsterkarmen? Alltså ett uppvik för att inte gå någon skarv? Jag är bara nyfiken och lite road, det har ingen som helst betydelse eftersom skiten ska ned oavsett.
Ska försöka få tag på Offertlämnare 3 (de dyrare..) och se om de har möjlighet att komma ut och - i den mån det går - lämna en ny offert, ( @Krille-72 jag lyssnar faktiskt på dig
och kan skicka pm om vilket bolag det är om du vill
jag vill dock inte skriva ut det här eftersom det då kommer att gå och identifera det andra bolaget. Jag känner att jag vill ha en uppskattning om när de möjligen skulle kunna utföra jobbet isåfall, för att se om jag måste installera toan temporärt eller inte...
Det var liksom fel duschdörrar som de levererat (och jag ville inte packa upp dem utan kollade ean), VD var påtagligt bedrövad och undrade vad som blivit fel (och bekräftade att han beställt "specialdörrarna" till mig) och jag fått 2 enkeldörrar.. Han kollar upp med med tillverkaren och det visar sig vara rätt trots allt, speciallösningen bestod av dessa dörrar som monteras på ett speciellt sätt för att få "speciallösningen", vi får fram monteringsanvisningen och kan få det bekräftat
Vi passade även på att kika lite på den vägg där de rev kaklet och satte nytt tätskikt på (och började kakla i nederkant..) Är det rimligt att det är så blött under att jag kan skriva i det? De hade btw satt den nedersta raden på kaklet, och silikonat kanten mellan golv och vägg, borde det vara "överliggande" tätskikt där precis som vid tex fönsterkarmen? Alltså ett uppvik för att inte gå någon skarv? Jag är bara nyfiken och lite road, det har ingen som helst betydelse eftersom skiten ska ned oavsett.
Ska försöka få tag på Offertlämnare 3 (de dyrare..) och se om de har möjlighet att komma ut och - i den mån det går - lämna en ny offert, ( @Krille-72 jag lyssnar faktiskt på dig
Har sätt mycket dåliga badrum genom mina år som besiktningsman men detta börjar nog ta sig upp på första plats! Tur att de verkligen gav med sig så smidigt som dem ändå har gjort, det är väldigt sällan byggarna ger med sig att de gjort fel.
En riktigt stor eloge till er som tog tag i detta o kämpat för att få rätt. Sällan det är några som orkar driva sånt här vilket jag kan tycka är synd för då fortsätter tyvärr företaget som om inget hänt. Som förmannen eller VD sa att de hade gjort 100 tals badrum och även försäkring jobb. Bråkade själv mot ett bolag i ett par år om att de gjorde bristfälliga badrum innan de gav med sig och tillslut ändrade sig och började följa gällande branschregler.
En riktigt stor eloge till er som tog tag i detta o kämpat för att få rätt. Sällan det är några som orkar driva sånt här vilket jag kan tycka är synd för då fortsätter tyvärr företaget som om inget hänt. Som förmannen eller VD sa att de hade gjort 100 tals badrum och även försäkring jobb. Bråkade själv mot ett bolag i ett par år om att de gjorde bristfälliga badrum innan de gav med sig och tillslut ändrade sig och började följa gällande branschregler.
Håller helt med. Sen fattar inte jag varför det är så många här som är av uppfattningen att vanligt folk anlitar utlänsk arbetskraft (oavsett om de är duktiga eller ej), för mig är det vanliga att det går till som i denna tråd. Dvs man anlitar en firma, får prata med en svensk VD/arbetsledare/etc som ger ett bra intryck (och oftast kan det som ska göras), men sen när jobbet ska göras dyker det upp andra personer (Ue eller anställda) som inte alltid kan svenska. Det är ju inget problem om de kan sitt jobb eller får vettig handledning - dock är där det brustit i denna tråd.Krille-72 skrev:
Det är inte med svenska språket man klarar av att bygga badrum enligt gällande branschregler. Det är med yrkeserfarenhet och utbildning samt rätt arbetsledning. Sen finns det självklart en poäng i att det alltid är bättre om man kan kommunicera. I just detta fall hade det inte spelat någon som helst roll. Det är inte Ts som ska tala om hur man bygger badrum.
Att prata upp ett badrum rätt finns det många som är duktiga på. Men när det gäller att utföra det korrekt finns det helst plötsligt färre duktiga.
Varför blir det så då? Det enkla svaret är ju att detta konstant är ett problem för små firmor - lyckas du anställa nån som snabbt blir duktig så slutar den snart och startar eget, samtidigt får många firmor fler förfrågningar än de klarar av så de anställer snabbt och hinner dessutom inte kolla upp alla eller deras insatser. Vem vet, dessa killar kanske fått anställning för att de är djävligt duktiga på att bygga altaner men det fanns inga andra att anställa så firman hoppas att de fixar att bygga badrum också?
Hej, historierna verkar bara fortsätta för dig. Om du har ean nr så borde nu väl kunna kolla om det är rätt dörrar eller inte?L litenea skrev:Idag blev lite ytterligare lite turer och funderingar, (fan, det känns som att det var minst 1 månad sedan jag fick avtalet rivet, det var igår!)
Ska försöka få tag på Offertlämnare 3 (de dyrare..) och se om de har möjlighet att komma ut och - i den mån det går - lämna en ny offert, ( @Krille-72 jag lyssnar faktiskt på digoch kan skicka pm om vilket bolag det är om du vill
jag vill dock inte skriva ut det här eftersom det då kommer att gå och identifera det andra bolaget. Jag känner att jag vill ha en uppskattning om när de möjligen skulle kunna utföra jobbet isåfall, för att se om jag måste installera toan temporärt eller inte...
Jag fattar inte riktigt dina bilder. Är det duklimmet som du lyckats skriva i? Alltså limmet bakom duken? Det brukar torka på 6-8 Tim om jag minns rätt. Kan säkert skilja mellan tillverkare också. Hur som helst så är det väl bara skita i det och njuta av att dom inte kommer tillbaka och sabbar mer.
Det är bara skicka ett Pm om du vill så kan jag kika lite på företaget. Offerten vore kanske mer intressant egentligen att kika på.
Hur som helst så måste du skicka Pm så jag vet vart jag ska hämta mina öl som du lovat.
Alla är vi av olika uppfattning. Personligen så hade jag aldrig accepterat att få hem en icke svensktalande hantverkare när jag anlitat en svensk firma och betalar därefter. Visst, han ska kunna jobbet, men jag vill även kunna prata med personen ifråga om de finns funderingar, vilket de allt som oftast gör åt något håll. Att mellanlanda frågorna från bägge parter via arbetsledare/tolk bäddar bara för missförstånd och frustration.D Dublin skrev:Håller helt med. Sen fattar inte jag varför det är så många här som är av uppfattningen att vanligt folk anlitar utlänsk arbetskraft (oavsett om de är duktiga eller ej), för mig är det vanliga att det går till som i denna tråd. Dvs man anlitar en firma, får prata med en svensk VD/arbetsledare/etc som ger ett bra intryck (och oftast kan det som ska göras), men sen när jobbet ska göras dyker det upp andra personer (Ue eller anställda) som inte alltid kan svenska. Det är ju inget problem om de kan sitt jobb eller får vettig handledning - dock är där det brustit i denna tråd.
Varför blir det så då? Det enkla svaret är ju att detta konstant är ett problem för små firmor - lyckas du anställa nån som snabbt blir duktig så slutar den snart och startar eget, samtidigt får många firmor fler förfrågningar än de klarar av så de anställer snabbt och hinner dessutom inte kolla upp alla eller deras insatser. Vem vet, dessa killar kanske fått anställning för att de är djävligt duktiga på att bygga altaner men det fanns inga andra att anställa så firman hoppas att de fixar att bygga badrum också?
Vad med om han kan engelskaC Carlk skrev:Alla är vi av olika uppfattning. Personligen så hade jag aldrig accepterat att få hem en icke svensktalande hantverkare när jag anlitat en svensk firma och betalar därefter. Visst, han ska kunna jobbet, men jag vill även kunna prata med personen ifråga om de finns funderingar, vilket de allt som oftast gör åt något håll. Att mellanlanda frågorna från bägge parter via arbetsledare/tolk bäddar bara för missförstånd och frustration.
Ja, det är limmet (?) som sitter bakom det där som det står byggmax på, det lades på måndag eftermiddag och är fortfarande blött och de har börjat kakla på det (nu hann de förvisso bara en rad men jag vet inte om den sattes redan under måndagen.) Jag blev mest nyfiken i o m att de uppenbarligen hade väldigt bråttom.Krille-72 skrev:
Hej, historierna verkar bara fortsätta för dig. Om du har ean nr så borde nu väl kunna kolla om det är rätt dörrar eller inte?
Jag fattar inte riktigt dina bilder. Är det duklimmet som du lyckats skriva i? Alltså limmet bakom duken? Det brukar torka på 6-8 Tim om jag minns rätt. Kan säkert skilja mellan tillverkare också. Hur som helst så är det väl bara skita i det och njuta av att dom inte kommer tillbaka och sabbar mer.
Det är bara skicka ett Pm om du vill så kan jag kika lite på företaget. Offerten vore kanske mer intressant egentligen att kika på.
Hur som helst så måste du skicka Pm så jag vet vart jag ska hämta mina öl som du lovat.Det gömstället kan du inte lägga ut här på forumet för jag tror inte jag kan lita på att ingen annan skribent hinner före då. Och att mötas av en tom kasse med tomburkar i vore katastrof.
![]()
Det röriga med dörrarna var att ean går till en artikel (duschdörr) och den "duschhörna" som jag skulle ha har en helt annan ean kod, (fast vi har kunnat se att det är korrekt) så det blev lite förvirrat innan det blev utrett
Jag skickar pm
Jag ska gå tillbaka och läsa de första svaren i denna tråd, eftersom kom att handla om något annat än fakturan som det här började med, men nu har jag fått speccen på fakturan (utan de specifikationer med tid / per moment eftersom de menar att vi har avtal om fast pris, vilket jag inte håller med om.
Men, eftersom ni är flera här som har gedigen kunskap och erfarenhet. Skulle ni kunna ge mig era genuina uppskattningar kring hur lång tid följande arbeten möjligen kan ta, skriv vad ni verkligen anser och inte vad jag vill höra!
Förutsättningar / Info:
Ikeakök från 2014. det sönderrostade gjutjärnsröret syns på bild, det är kanske 30cm långt? , likaså nya avloppsledningen. Det är uppskattningsvis 25x25 av mitt köksgolv (plastmatta) som har tagits bort.
Fråga om ni undra något mer, jag vet inte vilken info som är relevant.
Vi har bilat avloppet till köket från badrummet
Bytt avloppsledningen i köket
Gjutit igen avloppet
Demonterat köksstommar försiktigt så dom inte blev skadade
Monterat tillbaks stommarna.
Skurit bort köksmattan under skåpen så att du inte behövde byta hela golvet.
Eftersom vi var väldigt försiktiga med skåpen och mattan så var det extra ”pillrigt”
Men, eftersom ni är flera här som har gedigen kunskap och erfarenhet. Skulle ni kunna ge mig era genuina uppskattningar kring hur lång tid följande arbeten möjligen kan ta, skriv vad ni verkligen anser och inte vad jag vill höra!
Förutsättningar / Info:
Ikeakök från 2014. det sönderrostade gjutjärnsröret syns på bild, det är kanske 30cm långt? , likaså nya avloppsledningen. Det är uppskattningsvis 25x25 av mitt köksgolv (plastmatta) som har tagits bort.
Fråga om ni undra något mer, jag vet inte vilken info som är relevant.
Vi har bilat avloppet till köket från badrummet
Bytt avloppsledningen i köket
Gjutit igen avloppet
Demonterat köksstommar försiktigt så dom inte blev skadade
Monterat tillbaks stommarna.
Skurit bort köksmattan under skåpen så att du inte behövde byta hela golvet.
Eftersom vi var väldigt försiktiga med skåpen och mattan så var det extra ”pillrigt”
Hej!
Nu har ju detta badrum fått ett slut som tur är och ska rivas, (det enda rätta) förutom alla fel som redan kommit upp tidigare i tråden så ser jag att på de senaste bilderna där Byggmax tätskikt har använts så har det överlappat duken och kört med tätmembranet som är godkänt som lim bakom duk (med rätt mängd) ej godkänt vid skarv/överlapp. Vid överlapp skall folielim användas eller så sätts duken kant i kant och speciell klisterremsa används och som behöver penslas/rollas över skarven för att vara godkänt enligt monteringsanvisning.
Nu är det så otrolig många misstag gjorda i detta utrymme så det är en seger för Ts att detta har tagit slut på ett hyfsat snabbt och billigt sätt.
Det som har kommit fram i denna tråd är helt vansinnigt och enligt mig ett bedrägeri mot privatpersoner som efter detta förmodligen fortsätter om och om igen, sådana här skojare borde ha näringsförbud.
Mvh upprörd Kramla
Nu har ju detta badrum fått ett slut som tur är och ska rivas, (det enda rätta) förutom alla fel som redan kommit upp tidigare i tråden så ser jag att på de senaste bilderna där Byggmax tätskikt har använts så har det överlappat duken och kört med tätmembranet som är godkänt som lim bakom duk (med rätt mängd) ej godkänt vid skarv/överlapp. Vid överlapp skall folielim användas eller så sätts duken kant i kant och speciell klisterremsa används och som behöver penslas/rollas över skarven för att vara godkänt enligt monteringsanvisning.
Nu är det så otrolig många misstag gjorda i detta utrymme så det är en seger för Ts att detta har tagit slut på ett hyfsat snabbt och billigt sätt.
Det som har kommit fram i denna tråd är helt vansinnigt och enligt mig ett bedrägeri mot privatpersoner som efter detta förmodligen fortsätter om och om igen, sådana här skojare borde ha näringsförbud.
Mvh upprörd Kramla