Hej,

håller på att renovera köket i min nya bostad, där fanns det tidigare fast installerad belysning under väggskåpet. Har tagit bort belysningen och inser att jag ej kommer behöva denna elkabel längre, så nu sticker den bara ut från väggen.

Hur oskadliggör man den på enklast sätt? Finns det någon täckkopp man kan sätta på tåtarna eller räcker det med eltejp och sedan bara gömma kabeln i hålet den kommer ifrån?

Elkabel sticker ut från ett hål i en orenoverad köksvägg, verktyg och spackel syns.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Koppla loss kabeln i andra änden och dra ur den ur röret innan du bygger igen.

• Gilla
Workingclasshero och 7 till
  • Laddar…
Eller sätt en dosa med lock där. Man vet aldrig när man behöver ett till vägguttag...

• Gilla
Workingclasshero och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
useless useless skrev:
Eller sätt en dosa med lock där.
Fastskruvat doslock.
Wago eller annan toppklämma på trådarna.

B bryggarebob skrev:
Hej,

håller på att renovera köket i min nya bostad, där fanns det tidigare fast installerad belysning under väggskåpet. Har tagit bort belysningen och inser att jag ej kommer behöva denna elkabel längre, så nu sticker den bara ut från väggen.

Hur oskadliggör man den på enklast sätt? Finns det någon täckkopp man kan sätta på tåtarna eller räcker det med eltejp och sedan bara gömma kabeln i hålet den kommer ifrån?

[bild]
Chansen att man kan använda kabeln "nästa gång" är minimal, däremot kan lämnade trådar ligga till grund för timmars undersökningar för att se vart den går samt om den kan bli spänningssatt.
Dessutom står det någonstans att man SKA demontera ej använda ledningar.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.