Undersöker hur man kan dra en elkabel till en laddbox. Har hittat denna väg, är det ok?
Grått rör till elcentral inne, gult rör till kabelbrunn utomhus, där kabeln sen kan komma vidare i ett annat gulrör.
Vad är det för böjdiameter mm? som man bör ha koll på innan man ringer in en elektriker. Vill inte få jobbet nekat och behöva börja om.
Grått rör till elcentral inne, gult rör till kabelbrunn utomhus, där kabeln sen kan komma vidare i ett annat gulrör.
Vad är det för böjdiameter mm? som man bör ha koll på innan man ringer in en elektriker. Vill inte få jobbet nekat och behöva börja om.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Om du kollar upptill i ditt skåp bör du se plats för komponenterna där. Det är bara fördelar med att lägga en större last direkt mot källan och lite mindre material också. Den bästa och mest logiska lösningen hur man än ser på det och du har det ju väl förberett också.Tekniker skrev:
...och om du råkar glömma ringa elektrikern så ta lite bättre foto och ställ frågor här så får du säkert bra svar på hur du ska göra för att inte riskera ditt eget och andras liv 
Samt förstås ett antal förmaningar att det är olagligt. Redan slangdragningen är ju olagligt för kreti och pleti i det elektriska monopolparadiset. (och då är jag själv auktoriserad)
Samt förstås ett antal förmaningar att det är olagligt. Redan slangdragningen är ju olagligt för kreti och pleti i det elektriska monopolparadiset. (och då är jag själv auktoriserad)
Jag vet inte varför jag skulle göra det själv när det är 50% grönt el bidrag 🙃Tomtom79 skrev:
...och om du råkar glömma ringa elektrikern så ta lite bättre foto och ställ frågor här så får du säkert bra svar på hur du ska göra för att inte riskera ditt eget och andras liv
Nä, tyvärr är detta ett bidrag som utnyttjas till fullo av firmorna. En laddbox som kostar 5000 säljer de för 6000 och lägger sen på installation för 6000:- så med avdrag tycker kunderna att de gör ett kap med installation för 1000:-Tekniker skrev:
När installationen egentligen är värd en tusenlapp... Sällan man ser erbjudande med ett vettigt pris på laddboxen och timpris på installationen. Antingen råkar boxen kosta 10 000 hos de som har timpenning, eller så kostar installationen svinmycket. Ett riktat bidrag till konsumenterna blev en kassako för firmorna.
Klicka här för att svara