Okay
Då börjar det klarna.
Vet dock att skatteverket går på köpekontraktets undertecknande som dag för försäljningen. Har råkat ut för detta då kontraktet undertecknas slutet december men övriga handlingar undertecknas i januari året efter.
Spelar egentligen ingen roll men skatten kom lite oplanerat på så vis.
Då börjar det klarna.
Vet dock att skatteverket går på köpekontraktets undertecknande som dag för försäljningen. Har råkat ut för detta då kontraktet undertecknas slutet december men övriga handlingar undertecknas i januari året efter.
Spelar egentligen ingen roll men skatten kom lite oplanerat på så vis.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 916 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 916 inlägg
Det är riktigt att Skatteverket går på dagen för undertecknandet. Jag skrev själv kontrakt på ena sidan årsskiftet och tillträde var på andra vilket innebar att skatten skulle in ett år innan jag trodde.
Säljaren kan ha en "dolda fel försäkring" den brukar föregås av en besiktning vilket brukar vara ett villkor från försäkringsbolaget. En besiktning eller inte har ingen betydelse. När kontraktet är undertecknat är objektet sålt. Oavsett besiktning. Om det är en besiktningsklausul med så köparen möjlighet att göra en egen besiktning. Huruvida han gör det eller inte har ingen betydelse.
Ingen besiktning gäller mer än någon annan.
Enda skillnaden mellan besiktningarna är vem som är uppdragsgivare. Men det är en ansvarsfråga om besiktningsmannen klantat sig. Om köparen upptäcker det så har köparen ingen möjlighet att kräva ersättning från besiktningsmannen. Om det hade varit den han själv beställt så saken varit annorlunda. Men det är inget som har med försäljningen att göra där spelar det ingen roll om någon har besiktigat eller inte
Ingen besiktning gäller mer än någon annan.
Enda skillnaden mellan besiktningarna är vem som är uppdragsgivare. Men det är en ansvarsfråga om besiktningsmannen klantat sig. Om köparen upptäcker det så har köparen ingen möjlighet att kräva ersättning från besiktningsmannen. Om det hade varit den han själv beställt så saken varit annorlunda. Men det är inget som har med försäljningen att göra där spelar det ingen roll om någon har besiktigat eller inte
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 254 inlägg
Då har de gjort fel, eller så har ni inte skrivit in tillträdesdatum i kontraktet. I första hand gäller avtalat tillträdesdatum, finns inget känt sådant används kontraktsdatum.Fairlane skrev:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 916 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 916 inlägg
Kanske skiljer det mellan bostadsrätt och annan fastighet?Nötegårdsgubben skrev:
Skatteverket skriver: Du deklarerar försäljningen året efter det kalenderår som du och köparen skrev på köpekontraktet
Skogsägare
· 23 254 inlägg
Jag vet inte varifrån du citerar, men tillträdesdatum gäller före kontraktsdatum.
Såhär skriver Skatteverket, vilket jag antar bygger på fastighetstaxeringslagen, JB eller i värsta fall allmänna rättsprinciper.
https://www.skatteverket.se/privat/...t/agarbyte.4.69ef368911e1304a62580002648.html
Såhär skriver Skatteverket, vilket jag antar bygger på fastighetstaxeringslagen, JB eller i värsta fall allmänna rättsprinciper.
https://www.skatteverket.se/privat/...t/agarbyte.4.69ef368911e1304a62580002648.html
Exempel
Ett köpekontrakt undertecknas den 15 december 2015. I kontraktet avtalas att äganderätten ska övergå till köparen på tillträdesdagen den 20 februari 2016. Säljaren äger alltså fortfarande fastigheten den 1 januari 2016 och ska därför betala fastighetsavgiften eller fastighetsskatten för hela inkomståret 2016 (deklarationen 2017).
Om inget alls hade avtalats i kontraktet om äganderättens övergång, skulle köparen anses ha blivit ägare när kontraktet skrevs på, det vill säga från och med den 15 december 2015. Då är det köparen som äger fastigheten den 1 januari 2016 och ska betala fastighetsavgiften eller fastighetsskatten för hela 2016 (deklarationen 2017).
Skogsägare
· 23 254 inlägg
Säljare och köpare skall vara överens om vad som står i kontraktet innan de skriver på. Mäklaren bestämmer icke.
Det finns ingen lagstadgad ångerrätt, men det finns många köpare som blir osäkra om de måste bestämma sig. Gör dem en tjänst och tacka nej till deras bud, om de inte kan bestämma sig.
Som säljare skulle jag tveka att sälja till någon som måste ha ångerrätt.
Det finns ingen lagstadgad ångerrätt, men det finns många köpare som blir osäkra om de måste bestämma sig. Gör dem en tjänst och tacka nej till deras bud, om de inte kan bestämma sig.
Som säljare skulle jag tveka att sälja till någon som måste ha ångerrätt.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 916 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 916 inlägg
Med ångerrätt menar du besiktningarätt?
Det kan du såklart slippa som säljare, men räkna med klart sämre betalt.
Som köpare har jag tackat nej till ett hus när säljaren inte ville låt mig besiktiga. Där tappade säljaren minst 50'. När jag säljer kommer jag låta köparen besiktiga. Få hoppar av efter att ha besiktigat för 20'. Risken är så liten så jag tar den om det innebär att jag kan tjäna 100' eller mer.
Det kan du såklart slippa som säljare, men räkna med klart sämre betalt.
Som köpare har jag tackat nej till ett hus när säljaren inte ville låt mig besiktiga. Där tappade säljaren minst 50'. När jag säljer kommer jag låta köparen besiktiga. Få hoppar av efter att ha besiktigat för 20'. Risken är så liten så jag tar den om det innebär att jag kan tjäna 100' eller mer.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 916 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 916 inlägg
Ok, men när ska köparen gör besiktningen då?
Före ett undertecknat avtal?
Jag tror att man som säljare förlorar på det upplägget. Många köpare kommer tacka nej till att lägga 20' på en besiktning som kan vara helt meningslös då säljaren väljer att sälja till någon annan. Tappar man potentiella köpare så minskar priset.
Före ett undertecknat avtal?
Jag tror att man som säljare förlorar på det upplägget. Många köpare kommer tacka nej till att lägga 20' på en besiktning som kan vara helt meningslös då säljaren väljer att sälja till någon annan. Tappar man potentiella köpare så minskar priset.
Det finns ingen ångerrätt när du köper hus. Däremot så är besiktningsklausulen formulerad så att det kan uppfattas som ett öppet köp. Men det är inte tanken med densamme.-MH- skrev:
Att neka köparen en besiktningsklausul andas oseriöst för mig. Jag skulle dra mig ur direkt som köpare. Det finns enligt mig inget att förlora som säljare att erbjuda möjlighet att besiktiga huset. Har man inget att dölja så är det ingen fara. (visst det finns säkerligen några som utnyttjar det hela för sin egen vinning utan att det är något fel på huset. Men jag tror att den som tur är en liten klick, du läser bara om de som råkat ut för det inte de som det gått utan problem med.)
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 916 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 916 inlägg
Jag tror dock att mäklarna kan bli bättre på att beskriva försäljningen innan. Förklara att det vanliga är att ha en öppen besiktningsklausul. Förklara att säljaren kan välja en annan metod, men då tappa många potentiella köpare. Helt enkelt gå igenom de olika scenarion som finns.