Jag ger upp, hittar inget om att det är olämpligt med osb-skiva bakom våtrumsgips.
Någonstans läste jag att det var olämpligt med icke fukttröga material under fuktspärr.
Ja, det kan jag förstå. Men om man vill ha en stabil vägg för att hänga upp diverse saker och ha genomföringar av olika slag?
Varför inte skruva upp våtrumsgolvspån på väggen under våtrumsgipsen? Vad säger ni? åtminstone i "våtaste" delen.

Fråga 2: Hur gör man med nivåskillnaden mellan badrum och angränsande rum?
Det blir 22 golvspån i båda delar (fukttrög i badrum), till detta kommer i badrummet avjämningsmassa 12 mm och med krav på lutning så blir det ytterligare 12 mm.
Ovanpå detta så kommer klinker. Vi har då vid dörren in till badrummet ca 35 mm över spånet och det angränsande rummet har ca 10 mm över spånet med parkett. Det skiljer då ca 25 mm som badrumsgolvet ligger högre. Vore det inte önskvärt att badrumsgolvet låg lägre än omgivande golv? Eller åtminstone i nivå vid dörr.

T
OSB är OK enligt dagens regler.

Lite jobbigt att bygga om halva huset bara för att golven ska vara i samma nivå. Så jobbigt kan det inte vara att lyfta lite på fötterna.

Du har väl en tröskel när du går in genom entredörren?

Det var inte fötterna jag tänkte på utan det var mer en fråga om vattenläckage.
Ligger badrumsgolvet lägre än omgivande golv så måste det ju vara avsevärt bättre än det motsatta förhållandet.

Var hittar du att det är ok med osb?

T
Det är därför man bygger en tröskel som stoppar vattnet! Då kvittar det om golvet ligger högre eller lägre.

Paul-Staffanstorp
Med de nya branschreglerna är det godkänt att använda träfiberskivor bakom våtrumsskivorna vilket betyder att OSB är ok men personligen föredrar jag plyfa.
Dock är detta mest en kostnadsfråga.

Förhöjd tröskel till badrummet...

Förhöjd tröskel till badrum, ja det låter lite 30-tal.
Även vi har ett badrum vars golv ligger ca 10 cm högre än omgivande golv och inte är det några bekymmer med detta.

Men hur viktigt är det med sluttande golv i badrum? Jag har studerat ett trettiotal badrum och det är bara ett fåtal där hela golvet sluttar mot en golvbrunn. Det vanligaste är ett jämt golv utom i duschen där det sluttar mot brunn.

Paul-Staffanstorp
Callemaja skrev:
Förhöjd tröskel till badrum, ja det låter lite 30-tal.
Även vi har ett badrum vars golv ligger ca 10 cm högre än omgivande golv och inte är det några bekymmer med detta.

Men hur viktigt är det med sluttande golv i badrum? Jag har studerat ett trettiotal badrum och det är bara ett fåtal där hela golvet sluttar mot en golvbrunn. Det vanligaste är ett jämt golv utom i duschen där det sluttar mot brunn.

30-tal eller inte...

Förhöjd tröskel måste man ju ha när det oftast byggs på i ett badrum så golvet blir högre än omgivningen samtidigt som tätskiktsnivån vid tröskeln ska vara minst 20mm högre än vid brunnen.

Fall ska man enligt branchreglerna ha i hela badrummet men dock kraftigare i duschzonen.
Hur andra badrum ser ut ska du ju bara ignorera om du vill ha det rätt själv.

Läs på branschreglerna här... www.bkr.se

Jag sitter här och planerar och fillesoferar över mitt badrumsbygge.

Om man tar bort duschen och badkaret så ska det ändå finnas ett tätskikt.
Tom om du har en vägghängd toa så ska det vara tätskikt ända in i väggen.

Men tittar du i köket eller grovköket så finns det inga krav på tätskikt trots vattenkranar, diskmaskin, ångugn, tvättmaskin mm.?? Åtminstone är köket en sk frizon.

Varför inte sätta en kökskran i handfatet, montera en diskmaskin som man kan skita i så slipper man allt vad tätskikt ock golvlutning heter.

C
Du behöver inte ha fall på en toalett, det ska bara vara tätskikt på golvet och 50mm upp på väggen.

Det finns för övrig rekommendationer om golvbrunn och tätskikt under/bakom köksskåpen också, men inga regler än.

Blir det bara tillräckligt många vattenskador i kök så.....

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.