Hej!

Jag har ett uthus som ska byggas om till gäststuga. Ytterväggarna består av träregelstomme med OSB och väggplåt utvändigt. Fungerar det att isolera stommen och sätta ångspärr, osb och gips invändigt eller blir det för tätt med osb på utsidan trots ångspärren på varma sidan väggen? Någon som har praktisk erfarenhet av osb som vindskydd och kan dela med sig av sina erfarenheter?

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
M menhir skrev:
Hej!

Jag har ett uthus som ska byggas om till gäststuga. Ytterväggarna består av träregelstomme med OSB och väggplåt utvändigt. Fungerar det att isolera stommen och sätta ångspärr, osb och gips invändigt eller blir det för tätt med osb på utsidan trots ångspärren på varma sidan väggen? Någon som har praktisk erfarenhet av osb som vindskydd och kan dela med sig av sina erfarenheter?
Det skall nog inte vara några problem. Är du orolig för att fukt inte kommer ut, och gäststugan dessutom inte alltid står uppvärmd så kan du ju sätta ångbroms istället för spärär på insidan.
Men OSB är inte fuktspärrande så oavsett så bör det funka bra.

klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Det skall nog inte vara några problem. Är du orolig för att fukt inte kommer ut, och gäststugan dessutom inte alltid står uppvärmd så kan du ju sätta ångbroms istället för spärär på insidan.
Men OSB är inte fuktspärrande så oavsett så bör det funka bra.
Tack för ditt svar. Det låter ju som att det kan funka. :) Det finns ju två alternativ utan att riva ner befintlig yttervägg; att bara fylla upp med isolering och bygga innerdelen av väggen eller att inifrån göra ventilationshål längst upp och längst ned i OSB:n i varje fack, skapa en luftspalt och sedan fylla med isolering. Är den sistnämnda bara onödigt arbete som inte minskar fuktrisken nämnvärt? Jag frågade CharGPT också och fick till svar att OSB inte används som vindskydd i Sverige eftersom vi har mycket större temperaturskillnader/risk för kondens än i de länder där OSB som vindskydd är vanligt. Men AI har ju haft fel förr så beprövad erfarenhet är pålitligare...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.