790 läst ·
2 svar
790 läst
2 svar
OSB som vindskydd?
Hej!
Jag har ett uthus som ska byggas om till gäststuga. Ytterväggarna består av träregelstomme med OSB och väggplåt utvändigt. Fungerar det att isolera stommen och sätta ångspärr, osb och gips invändigt eller blir det för tätt med osb på utsidan trots ångspärren på varma sidan väggen? Någon som har praktisk erfarenhet av osb som vindskydd och kan dela med sig av sina erfarenheter?
Jag har ett uthus som ska byggas om till gäststuga. Ytterväggarna består av träregelstomme med OSB och väggplåt utvändigt. Fungerar det att isolera stommen och sätta ångspärr, osb och gips invändigt eller blir det för tätt med osb på utsidan trots ångspärren på varma sidan väggen? Någon som har praktisk erfarenhet av osb som vindskydd och kan dela med sig av sina erfarenheter?
Självbyggare
· Stockholm
· 8 221 inlägg
Det skall nog inte vara några problem. Är du orolig för att fukt inte kommer ut, och gäststugan dessutom inte alltid står uppvärmd så kan du ju sätta ångbroms istället för spärär på insidan.M menhir skrev:Hej!
Men OSB är inte fuktspärrande så oavsett så bör det funka bra.
Tack för ditt svar. Det låter ju som att det kan funka.klaskarlsson skrev:
Klicka här för att svara