Hej,
Jag har renoverat ett hus där jag tagit bort gamla gipsskivor och satt upp OSB-skivor och nya gipsskivor.
På vissa väggar har jag bara monterat extra gipsskivor direkt på befintliga gipsväggar.

Nu ska jag ta tag i garaget, där vi vill kunna sätta upp hyllor och liknande på väggarna, men där sitter det bara gipsskivor idag.

Finns det något särskilt att tänka på när man bygger om i ett garage (t.ex. fukt, brandskydd eller liknande), eller kan man sätta OSB och gipsskivor som vanligt?

Och går det bra att montera OSB direkt på den befintliga gipsskivan, och därefter en ny gipsskiva ovanpå, för att slippa riva den gamla?

Tack på förhand

E evoline skrev:
Finns det något särskilt att tänka på när man bygger om i ett garage (t.ex. fukt, brandskydd eller liknande), eller kan man sätta OSB och gipsskivor som vanligt?
har man betonggolv så bör man ha minst 6-7 mm spricka mellan golvet och skivorna så de inte kan suga upp fukt

Elfa bärlist i reglarna kommer man långt på. Bara att hänga på skenorna och och hyllorna sen.

T tergo skrev:
har man betonggolv så bör man ha minst 6-7 mm spricka mellan golvet och skivorna så de inte kan suga upp fukt
Tack, ska komma ihåg det.

Elfa kanske det inte blir.

Tänkte OSB för att ljudisolera lite från garaget till huset.

Det är bara att lägga på lager på lager. Ju fler lager desto bättre ljudisolering och brandskydd. Gäller bara att införskaffa långa gips- resp träskruv.

• Gilla
Isakare
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.