Vi har vid några tillfällen anlitat flyttfirmor för bärandet. De har rätt utrustning och kan ofta ställa upp mangrant.

Paul-Staffanstorp skrev:
när jag kom till att det är 4e vån utan hiss mitt i smeten av Lund så skrattade de nästan och avböjde... :blushing:
Det säger en del om hur svenska hantverkare är, lata.... ;)

Paul-Staffanstorp
thomasx skrev:
Du har förvisso lagt en avslutande smiley, men du verkar nog inte förstå att det inte har med lathet att göra... :x

Har man så pass mycket jobb som vi har för tillfället så väljer man väl de jobb som sliter minst på kroppen och ger mest pengar... enkel matematik... ;)

Tror nog du har väldigt svårt att matcha de flesta hantisars arbetade veckotimmar... :rolleyes:

Paul-Staffanstorp skrev:
Du har förvisso lagt en avslutande smiley, men du verkar nog inte förstå att det inte har med lathet att göra... :x

Har man så pass mycket jobb som vi har för tillfället så väljer man väl de jobb som sliter minst på kroppen och ger mest pengar... enkel matematik... ;)

Tror nog du har väldigt svårt att matcha de flesta hantisars arbetade veckotimmar... :rolleyes:
I så fall hade man väl inte velat ha jobbet ända tills man fick veta att det var 4 trappor...

Det finns inte en hantverkare som kommer i närheten av mina arbetade veckotimmar

Har faktiskt aldrig hört talas om en hantverkar som gått in i väggen eller brännt ut sig. Det borde ju finnas såna också som arbetar lite för hårt, men jag har som sagt inte hört talas om det.

Redigerat:
Paul-Staffanstorp
thomasx skrev:
I så fall hade man väl inte velat ha jobbet ända tills man fick veta att det var 4 trappor...

Det finns inte en hantverkare som kommer i närheten av mina arbetade veckotimmar

Har faktiskt aldrig hört talas om en hantverkar som gått in i väggen eller brännt ut sig. Det borde ju finnas såna också som arbetar lite för hårt, men jag har som sagt inte hört talas om det.
Som jag misstänkte... du förstod inte riktigt... :rolleyes:
När man får reda på liknande förutsättningar så väljer man hellre andra jobberbjudande.

Möjligt att du känner det så men jag är tveksam till att du snittar 60tim i veckan ute hos kunder och till detta kan addera 10-20tim i veckan för övrigt "arbete"...
...och här ligger många egenföretagande hantverkare faktiskt.

Då ska man dessutom se till att det oftast är betydligt mer slitsamt än ett mer administrativt yrke såsom IT-tekniker och liknande där man inte sliter på kroppen speciellt mycket.

Gå in i väggen och bränna ut sig är en svensk folksjukdom som jag aldrig förstått mig på. q(;^;)p:rolleyes:

som dom sa på radion: man går inte in i väggen om man har ett jobb man trivs med

Det är inte roligt att bära 25kg säck 4trappor speciellt inte om man ska flytspackla några hundra kilo.
Visst det är träning, men det sliter nog lite för hårt på knän rygg och armar för att det ska vara bra

Så jag skulle också välja bort 4trappor mot markplan man ska ju förhoppnngsvis kunna jobba till man är 60+ och kunna få ta pension utan att ha värk

Paul-Staffanstorp
nino skrev:
som dom sa på radion: man går inte in i väggen om man har ett jobb man trivs med

Det är inte roligt att bära 25kg säck 4trappor speciellt inte om man ska flytspackla några hundra kilo.
Visst det är träning, men det sliter nog lite för hårt på knän rygg och armar för att det ska vara bra

Så jag skulle också välja bort 4trappor mot markplan man ska ju förhoppnngsvis kunna jobba till man är 60+ och kunna få ta pension utan att ha värk
Helt riktigt, men det krävs nog att man är i branschen för att kunna inse detta... ;)

Man kan inte jämföra denna typ av arbete med träning för det sliter mer än det gör nytta ja.

Exakt... poängen är ju att om man är duktig och seriös så har man oftast möjligheten att välja och kan ju då ignorera denna typ av jobb vilket man naturligtvis inte kan förknippa med lathet utan snarare smarthet... ;)

thomasx skrev:

Dessutom är dom fega också, har sett flera stycken med skyddsglasögon, ja, t.o.m hörselskydd var det en som använde....

Ny Offert från annan firma.

Härmed erbjuder vi oss att utföra golvarbeten i ovan rubricerad fastighet.
Arbetet utföres i enlighet med bifogad specifikation, alt. Föreskriven handling.

Kronor: 104.725:- inkl moms varav arbetskostnad 64.375:-.

Kostnader utöver offert

Servicebil 1x300:- inkl moms
Miljöavg. 1x100:- inkl moms

Omfattning: # Demontering av vvs.
# Byte av golvbrunn.
# Slipning av golv och vägg.
# Spackling av väggar.
# Sänkning av tak.
# Målning av tak.
# Flytspackling.
# Fuktspärrning.
# Montering av kakel (silvergrå fog).
# Läggning av klinker (antrazit fog).
# Infällning av spegel 900x600.
# Dragning samt infräsning av el 1,5 lpm.
# Montering av spotlights, dimmer samt ett uttag.
# Montering av handdukstork, wc-stol, kommod, blandare, duschblandare, duschvägg samt diverse krokar och hängare.

Materiel: # Golvbrunn – Jafo.
# Väggspackel – Casco LV samt Ardex 828..
# Erforderligt byggmatriel till sänkning av tak.
# Takfärg – Nordsjö våtrum vit.
# Flytspackel – TM Progress Rot.
# Fuktspärr – Ardex.
# Kakel – Line vit matt 300x600.
# Klinker - Fojs black matt 300x300, duschzon 100x100.
# Spegel ca 600x900 (måttbeställs).
# Slukrist – Golvpoolen Stockholm Lux.
# El – 6 st sportlights, dimmer samt el-uttag.
# Vvs – Erforderligt vvs-matriel för installationer.
# Fix, fog och mjukfog – Ardex.

Förutsättningar: # Utrymmet ska vara uppvärmt till minst + 18 C
# Beställaren tillhandahåller vatten och el.
# Offerten giltig 3 månader från utskriftsdatum.
# Undertecknad beställningsbekräftelse ska vara oss tillhanda
innan arbetet påbörjas.
# Betalningsvillkor: 14 dagar.

något som är glömt i offerten, ni som ser många per år?

Detta innebär 72 537,50 kr efter rotavdrag...

paul-staffanstorp skrev:
möjligt att du känner det så men jag är tveksam till att du snittar 60tim i veckan ute hos kunder och till detta kan addera 10-20tim i veckan för övrigt "arbete"...
...och här ligger många egenföretagande hantverkare faktiskt.
rotflmao!

Redigerat:
nino skrev:

Intressant hur ni som jobbar i braschen anser att dom som bor på fjärde våningen inte ska ges möjlighet att renovera, bara för att det är jobbigt att få dit materialet.

Nej, dom som går in i väggen, eller blir utbrända, är dom som brinner för sitt arbete, tyvärr. Det är heller ingen folksjukdom, tvärtom är det ganska ovanligt, som tur är. Men det är vanliga missuppfattningar bland dom som inte vet vad det innebär att gå in i väggen/bränna ut sig.

Paul-Staffanstorp
thomasx skrev:
Intressant hur ni som jobbar i braschen anser att dom som bor på fjärde våningen inte ska ges möjlighet att renovera, bara för att det är jobbigt att få dit materialet.

Nej, dom som går in i väggen, eller blir utbrända, är dom som brinner för sitt arbete, tyvärr. Det är heller ingen folksjukdom, tvärtom är det ganska ovanligt, som tur är. Men det är vanliga missuppfattningar bland dom som inte vet vad det innebär att gå in i väggen/bränna ut sig.
Du som alltid är så duktig kan ju då förklara och ge mig EN enda anledning till att jag ska slita ut min kropp i onödan för att hjälpa någon på fjärde våningen utan hiss att renovera t.ex ett badrum...
Som sagt... EN enda anledning till att jag ska ta på mig en badrumsrenovering på 4e våningen utan hiss före en badrumsrenovering på bottenplanet i en villa... :rolleyes:

De ges visst det möjlighet att renovera men det är om möjligt bara lite svårare för dem att hitta folk som är villiga att ta på sig det extra tunga arbete det innebär till skillnad från att renovera i en villa...

Det är ju knappast hantverkarnas fel om någon väljer att bosätta sig så... :x

Som sagt... min åsikt är fortfarande att sjukdomen finns inte i något annat land i världen och förr fanns den inte i Sverige heller... :x

Paul-Staffanstorp
thomasx skrev:
rotflmao!
Är detta ett tecken på utbrändhet eller vad menar du... ;):rolleyes:

thomasx skrev:

Var i mitt inlägg läser du ut att jag tycker att dom som bor på 4de våningen inte ska ges möjlighet att renovera?

Jag har ingen aning om hur man blir utbränd, jag bara återgav vad jag hörde på radion
tycker också att det verkar vara en konstig sjukdom och dom som blir drabbade verkar inte ha det alltför lätt...

Ta 12st 25kg säckar och gå 4trappor upp, 1 i taget när du gjort det kan du återkomma...
Det är inte för att det är jobbigt utan det sliter fruktansvärt på kroppen

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.