vi bilade ur och skulle sätta in en toalett i ett utrymme med bara handfat, det var 2 lager betong på ca 10cm styck sen låg stammen ca 80cm ner i backen, fyllning bestod av handbollstora stenar och sand
det tog ett par dar för 2man att göra klart, så det kan ta tid...
Det blir lite missvisande att jämföra rinkabys priser med vad en installatör tar, men kan ända vara bra att kolla där så man inte får betala orimligt mycket
det tog ett par dar för 2man att göra klart, så det kan ta tid...
Det blir lite missvisande att jämföra rinkabys priser med vad en installatör tar, men kan ända vara bra att kolla där så man inte får betala orimligt mycket
Det som är missvisande är att de tar tusan så mycket mer betalt för samma kvalitéer. Det är deras sätt att öka sin vinst. Jag har inget emot detta - det är det som privat företagsamhet måste gå ut på. Men som konsument måste vi vara observanta på var vi kan hitta det billigaste alternativet.
Redigerat:
nja vet inte om jag håller med dig...
dom tar mer betalt för samma kvaliteer det är nog riktigt
men rörmockaren har oftast ett lager som säkerligen inte omsätts lika ofta som rinkabys pga att dom helt enkelt inte säljer lika mycket
säljer du en koppling 1000 ggr / år eller 2 ggr /år så bör man kanske ta lite mer för den?
Sen finns det såklart rörisar som tar onödigt mycket betalt men påslag timpriser osv finns i en annan del av forumet
dom tar mer betalt för samma kvaliteer det är nog riktigt
men rörmockaren har oftast ett lager som säkerligen inte omsätts lika ofta som rinkabys pga att dom helt enkelt inte säljer lika mycket
säljer du en koppling 1000 ggr / år eller 2 ggr /år så bör man kanske ta lite mer för den?
Sen finns det såklart rörisar som tar onödigt mycket betalt men påslag timpriser osv finns i en annan del av forumet
Du verkar insatt - konstigt att Du inte är medveten om det lurendrejeri som pågår när man skörtar upp konsumenter som inte är informerade om den rimliga prisbilden. Jag pratar inte här om den egna företagaren utan också om de stora företagen som exempelvis HSB. Jag vet hur det tar betalt då min granne blev rejält uppskörtad av HSB.
Redigerat:
Dagens reality check - Det gäller precis allting i samhället, inte bara hantverkarbranschen. De som inte har koll får pröjsa, that's life...hajjen53 skrev:Du verkar insatt - konstigt att Du inte är medveten om det lurendrejeri som pågår när man skörtar upp konsumenter som inte är informerade om den rimliga prisbilden. Jag pratar inte här om den egna företagaren utan också om de stora företagen som exempelvis HSB. Jag vet hur det tar betalt då min granne blev rejält uppskörtad av HSB.
Vi renoverade 11 kvm badrum för 170' inkl dusch, bubbelbad, vägghängd toa, skåp.
När det gäller priser så är kunskap den ända sättet att genomskåda en dålig offert. När det gäller HSB så fick jag ett antal entreprenörer via HSB då vi i föreningen skulle göra ett större jobb. Den billigaste och bäst specade offerten hamnade på 1,7 miljoner. När jag vände mig till mina egna kontakter slutade summan, på samma jobb, på 1,04 miljoner. Sparade vi pengar på att införskaffa kunskap och konkurensutsätta "överheten"?? Svaret är givet! Ja men det är en annan pilsner!
När det gäller priser så är kunskap den ända sättet att genomskåda en dålig offert. När det gäller HSB så fick jag ett antal entreprenörer via HSB då vi i föreningen skulle göra ett större jobb. Den billigaste och bäst specade offerten hamnade på 1,7 miljoner. När jag vände mig till mina egna kontakter slutade summan, på samma jobb, på 1,04 miljoner. Sparade vi pengar på att införskaffa kunskap och konkurensutsätta "överheten"?? Svaret är givet! Ja men det är en annan pilsner!
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
I normalfallet kan man räkna någonstans mellan 80-100 timmar på ett badrum och ifall det är 3 eller 5 kvm golvyta spelar sällan så stor roll...MrSkane skrev:
Utöver detta kommer el och vvs...
Sedan kan det bli tillägg för bl.a...
Svårtillgängligt typ lägenhet 4vån ingen hiss...
Svårt med parkering...
Dåliga väggar som måste putsas om efter rivning...
m.m m.m
Ok - då accepterar vi "småfusk". Men å andra sidan består bankernas stora fusk av en oändlig räcka av småfusk!
Jag vill påstå att det nog knappast finns någon hantverkare som inte små- eller storfuskar. En del gör det för överlevnad andra av girighet.
Jag är i och för sig inte emot lite småfusk. Den svarta ekonomin skapar också arbetstillfällen och ökar tillväxten. Jag förbehåller mig dock rätten att vara en granskande och kunnig köpare av hantverkartjänster.
Jag vill påstå att det nog knappast finns någon hantverkare som inte små- eller storfuskar. En del gör det för överlevnad andra av girighet.
Jag är i och för sig inte emot lite småfusk. Den svarta ekonomin skapar också arbetstillfällen och ökar tillväxten. Jag förbehåller mig dock rätten att vara en granskande och kunnig köpare av hantverkartjänster.
Redigerat:
Majoriteten anser nog att offerten är i dyrsate laget.
Golvet är i stenflis av något slag, ungefär som i gammla trapphus. Brunnen är stor antagligen gjuten och med gjutjärnsgaller. Huset är från 1930 på våning 4 om det kan vara till någon hjälp.
Golvet är i stenflis av något slag, ungefär som i gammla trapphus. Brunnen är stor antagligen gjuten och med gjutjärnsgaller. Huset är från 1930 på våning 4 om det kan vara till någon hjälp.
det är inte heller så kul att bila i ett mellanbjälklag... sist jag gjorde det så körde jag spettet på bilmaskinen genom wctaket i våningen nedanför...
dessutom så rasade puts från taket ner i ett annat rum
så det kan bli många överaskningar som man måste väga in om man ska lämna ett fast pris.
blir även mycket att bära upp om det inte finns hiss.
Det bästa är kanske att dela på jobbet, köra löpande på byte av golvbrunn och fast pris på tätskikt och bilning.
Vill du få ner priset ytterligare så be att få sköta själva uppbärningen av material och nerbärning av skräp
kan säkert bli en hel dags arbete eller mer
dessutom så rasade puts från taket ner i ett annat rum
så det kan bli många överaskningar som man måste väga in om man ska lämna ett fast pris.
blir även mycket att bära upp om det inte finns hiss.
Det bästa är kanske att dela på jobbet, köra löpande på byte av golvbrunn och fast pris på tätskikt och bilning.
Vill du få ner priset ytterligare så be att få sköta själva uppbärningen av material och nerbärning av skräp
kan säkert bli en hel dags arbete eller mer
Men, det är möjligen inte så att govbjälklaget är i trä och ovanpå detta är det sedan gjutet en platta i badrummet?
I så fall sågar man upp plattan och plockar bort de bitar som behövs tas bort. Inte alls lika jobbigt och riskfyllt som att bila.
Jag blir mörkrädd när jag ser sådana här trådar och inser vad vårat badrum skulle ha kostat om jag lejt ut det, mer än ett helt nytt hus antagligen.
I så fall sågar man upp plattan och plockar bort de bitar som behövs tas bort. Inte alls lika jobbigt och riskfyllt som att bila.
Jag blir mörkrädd när jag ser sådana här trådar och inser vad vårat badrum skulle ha kostat om jag lejt ut det, mer än ett helt nytt hus antagligen.
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Då är vi nu inne på det jag nämnde om olika saker som gör att det blir dyrare än om det t.ex vore i en villa i utkanten av stan...MrSkane skrev:
Lägenhet på 4e våningen oavsett hiss eller inte innebär mycket slit...
Parkering brukar också vara ett väldigt stort problem inne i stan...
Väggarna är oftast putsade i de gamla husen vilket innebär att de måste putsas om och lagas vilket innebär merjobb...
Jag lovar dig att det tyvärr är väldigt svårt att hitta folk som ens tar på sig ett sådant jobb då de seriösaste på marknaden oftast har så pass med jobb ändå så de tyvärr sållar bort jobb som detta och lämnar de ens en offert på det så lägger de sig högt bara för att slippa det alternativt tjäna rejält med pengar om de ändå får jobbet...
Fick själv en förfrågan från en gammal kund mitt i centrala Lund på en gata med totalt parkeringsförbud, badrum på 4e våningen utan hiss...
Jag var ärlig och berättade hur det låg till och att jag tyvärr inte var intresserad men att jag kunde kolla med någon kollega...
Fick positiva signaler från två kollegor som även har anställda och är ganska stora, men när jag kom till att det är 4e vån utan hiss mitt i smeten av Lund så skrattade de nästan och avböjde... :blushing: