Hej alla.

Jag har arbetat i flera månader med en online-kalkylator för beräkning av en L-formad trappa med vridna (balanserade) steg. Jag stötte själv på att det inte finns något bra gratis verktyg för detta på nätet – antingen är det betalt, eller alltför förenklat.

Kalkylatorn beräknar:
- geometrin för stegen (raka och vridna) med hänsyn till de faktiska måtten på trappöppningen
- trappvångorna/bärbjälkarna
- sättstegen (valfritt)
- och genererar ritningar i SVG-format: plan, sidovy, utveckling

Stödjer vänster- och högerutförande, antalet vridna steg är konfigurerbart, liksom löpbredden, stegnäsan osv.

Länk: https://builder-calc.com/sv/trapphu...erkna-trappa-med-svngda-steg-p-90-grader.html

Jag ska vara ärlig – jag är inte en professionell byggare. Jag utvecklar webbverktyg inom byggtematik. Därför vill jag verkligen höra åsikten från dem som faktiskt arbetar med trappor:

- Är gränssnittet logiskt?
- Saknas några parametrar?
- Stämmer beräkningsresultatet överens med hur ni räknar i praktiken?

Om ni hittar avvikelser eller vill föreslå förbättringar – jag skulle vara mycket tacksam. Målet är att skapa ett verktyg som verkligen är bekvämt att använda inför ett samtal med en hantverkare eller vid preliminär projektering.

• L-trappa med vinklade steg  Beräkning mått och ritningar - Google Chrome.png
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Johan Gunverth
  • Laddar…
Tack. Jag tittade på webbplatsen och fick några idéer.

Jag arbetar för närvarande med att förändra funktionaliteten i trappkalkylatorn.
Jag ska experimentera med en version där användaren inte anger antalet trappsteg.
Användaren anger längden på trappöppningen (med möjlighet att låsa trappans längd fast), bredden (detta är trappans nedre lopp) och höjden.

Mer om öppningens längd och låsning:

1. Utan låsning – kalkylatorn beräknar optimala stegmått. Den försöker närma sig den angivna öppningslängden, men överskrider inte de tillåtna gränserna för stegmått (stegshöjd 150–200 mm, stegdjup 270–320 mm).
Om det inte är möjligt att fördela stegen utan att bryta mot de tillåtna gränserna, minskar kalkylatorn längden under det värde som användaren angett. Det innebär att ett fritt utrymme kvarstår i trappöppningen.

2. Öppningslängd låst – kalkylatorn fördelar stegen över hela längden, även om de tillåtna stegmåtten inte uppfylls.

I båda fallen kommer användaren att se tips och varningar i beräkningsresultaten. Det kommer också att vara möjligt att ändra öppningslängden på nytt för att få mer lämpliga stegmått.

Användaren kommer även att kunna ändra:
- storleken på svängzonen (reglerar svängens jämnhet)
- gånglinjen (val: 1/2, 1/3 samt eget värde i mm från trappans innerkant)

Detta är redan en skärmbild från min kalkylator. Jag testar jämn fördelning av steg längs trappans gånglinje. Men det är för närvarande bara ett utkast.

new-steps.png
Skapa konto

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Bra början, men ett tips och en fundering.

- hämta in mätvärden från välgjorda trappor som är sköna att gå i. Hur har trappsnickaren tänkt?
- notera att vagnstyckena i princip alltid är svängda för L-trappor med balanserade steg.
De två i mitten i bilden nedan är en L-trappa, 2,9m höjd, 3,8m horisontell längd och med ett extra utskjut på 0,3m efter ”svängen.

1777445583601.jpeg
Skapa konto

(De två yttre är för övrigt en special S-trappa )

• Gilla
ODcalc
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.