4 141 läst ·
13 svar
4k läst
13 svar
Hantverkare orimlig överdebiterad tid
Hej,
jag behöver gärna råd från er som haft hantverkare på löpande räkning.
Vi anlitade ett byggföretag för plattsättning i en hall samt några mindre kompletterande arbeten i bostaden. Vi har köpt in klinkers och de har köpt in resterande material. Vi var hemma under hela perioden och har därför kunnat föra egen logg över när hantverkarna faktiskt varit på plats.
När fakturan kom visade den en debiterad arbetstid som låg över 70 % högre än den faktiska närvarotiden i bostaden, även när man räknar med att två personer varit på plats samtidigt (vilket det inte alltid var).
När vi bad om tidsredovisning fanns det ingen. Först efter att vi begärde underlag på upprättade företaget en så kallad arbetsdagbok i efterhand. Den saknar in- och utstämpling, signaturer eller annan objektiv verifiering.
Den innehåller dessutom mycket orimliga poster, till exempel:
Vi har därför bestridit de delar av fakturan som inte motsvarar faktiskt arbete eller verifierbart material, men företaget vägrar diskutera.
Hur hade ni gått vidare i ett sådant här läge?
Är ARN rätt väg, eller finns det något annat sätt att få detta prövat utan att behöva betala felaktiga belopp? Eller faller det i att bara betala och hoppas på att karma gör sitt jobb?
Tacksam för alla sakliga råd och erfarenheter
jag behöver gärna råd från er som haft hantverkare på löpande räkning.
Vi anlitade ett byggföretag för plattsättning i en hall samt några mindre kompletterande arbeten i bostaden. Vi har köpt in klinkers och de har köpt in resterande material. Vi var hemma under hela perioden och har därför kunnat föra egen logg över när hantverkarna faktiskt varit på plats.
När fakturan kom visade den en debiterad arbetstid som låg över 70 % högre än den faktiska närvarotiden i bostaden, även när man räknar med att två personer varit på plats samtidigt (vilket det inte alltid var).
När vi bad om tidsredovisning fanns det ingen. Först efter att vi begärde underlag på upprättade företaget en så kallad arbetsdagbok i efterhand. Den saknar in- och utstämpling, signaturer eller annan objektiv verifiering.
Den innehåller dessutom mycket orimliga poster, till exempel:
- En dag anges ca 16 arbetstimmar (två personer) för inköp och flytspackling, trots att endast en person var på plats i huset ca 1,5 timme den dagen och byggvaruhus ligger några minuter bort.
- En annan dag anges 6 arbetstimmar (3 timmar x2 personer) för primning och förarbete av en hall på knappt 20 kvm, trots att ytan redan var städad och redo när de kom och vårt eget protokoll visar att en person var på plats 1,5 timme.
- Flera dagar anges heldagsarbete trots att våra egna noteringar visar att hantverkarna kom sent eller gick tidigt.
Vi har därför bestridit de delar av fakturan som inte motsvarar faktiskt arbete eller verifierbart material, men företaget vägrar diskutera.
Hur hade ni gått vidare i ett sådant här läge?
Är ARN rätt väg, eller finns det något annat sätt att få detta prövat utan att behöva betala felaktiga belopp? Eller faller det i att bara betala och hoppas på att karma gör sitt jobb?
Tacksam för alla sakliga råd och erfarenheter
Om du har bestridit fakturan, eller den oskäliga delen av den, så ska du inte göra något mer.
Hantverkaren kan skicka den till inkasso, men då bestrider du även detta. Återstår då för Tingsrätten att pröva detta, om hantverkaren drar det dit. Att han drar det dit är kanske inte så sannolikt, om din beskrivning stämmer.
Observera att du måste betala det som är skäligt av fakturan.
Hantverkaren kan skicka den till inkasso, men då bestrider du även detta. Återstår då för Tingsrätten att pröva detta, om hantverkaren drar det dit. Att han drar det dit är kanske inte så sannolikt, om din beskrivning stämmer.
Observera att du måste betala det som är skäligt av fakturan.
Moderator
· Stockholm
· 57 795 inlägg
När du bedömer vad som är skäligt, så behöver du också räkna in restid från firman hem till dig. Och viss "ställtid" på firman, tid för att lasta in verktyg, ev. material osv.
Men på det du skriver så verkar det ju som helt orimlig debitering. Även OM de faktiskt hade varit 2 gubbar i 3h fär att prima 20 kvm, så är det oskäligt lång tid.
Men på det du skriver så verkar det ju som helt orimlig debitering. Även OM de faktiskt hade varit 2 gubbar i 3h fär att prima 20 kvm, så är det oskäligt lång tid.
Tack, så jag bör betala in det skäligaG gbgustaf skrev:Om du har bestridit fakturan, eller den oskäliga delen av den, så ska du inte göra något mer.
Hantverkaren kan skicka den till inkasso, men då bestrider du även detta. Återstår då för Tingsrätten att pröva detta, om hantverkaren drar det dit. Att han drar det dit är kanske inte så sannolikt, om din beskrivning stämmer.
Observera att du måste betala det som är skäligt av fakturan.
Tack, förstår men bör de inte ligga som servicebil? Eller är det servicebil + tid? Vad är rimlig tid för att lasta in verktyg och material? Samt om de varit och handlat 10 säckar flytspackel i byggvaruhuset som ligger 5 min bort, dem kan parkera precis vid vårt garage och hallen ligger innanför, så inte speciellt långt att bära.H hempularen skrev:När du bedömer vad som är skäligt, så behöver du också räkna in restid från firman hem till dig. Och viss "ställtid" på firman, tid för att lasta in verktyg, ev. material osv.
Men på det du skriver så verkar det ju som helt orimlig debitering. Även OM de faktiskt hade varit 2 gubbar i 3h fär att prima 20 kvm, så är det oskäligt lång tid.
Mvh
Du behöver själv gissa på vad som är skäligt, och då får du väl försöka se till att dina gissningar inte uppenbart blir för låga, utan hellre lägga dig lite högt, för att undvika att de fortsätter tvista om detta.
De vet troligen inte att du har klockat vilka tider de har varit på plats, så ge dem en specifikation på vilka timmar du betalar för, där du även anger klockslag som de har varit hos dig (och lägg på ganska generöst med restid och tid för att handla och lasta varor). Räkna inte med att timkostnaden för att resa till dig ingår i posten Servicebil, om du inte har skriftligt på att det ska räknas så.
När firman ser denna specifikation inser de förhoppningsvis att de inte kommer ha en chans i Tingsrätten, och så släpper de detta. Det är dock troligt att de dock fortsätter med att försöka skrämma dig med inkasso och kronofogden, men ingen av dessa kommer att göra något så länge du har betalat det som är skäligt och bestrider resten.
Observera: Du löper en liten risk att hamna i Tingsrätten och till och med att förlora där. Om du förlorar kan du behöva betala motpartens alla kostnader, vilket kan bli betydligt högre belopp än den faktura ni tvistar om. Därför är det klokt att trots allt betala en lite större del av fakturan än vad du egentligen tycker är skäligt, så att du verkligen inte hamnar i den situationen.
De vet troligen inte att du har klockat vilka tider de har varit på plats, så ge dem en specifikation på vilka timmar du betalar för, där du även anger klockslag som de har varit hos dig (och lägg på ganska generöst med restid och tid för att handla och lasta varor). Räkna inte med att timkostnaden för att resa till dig ingår i posten Servicebil, om du inte har skriftligt på att det ska räknas så.
När firman ser denna specifikation inser de förhoppningsvis att de inte kommer ha en chans i Tingsrätten, och så släpper de detta. Det är dock troligt att de dock fortsätter med att försöka skrämma dig med inkasso och kronofogden, men ingen av dessa kommer att göra något så länge du har betalat det som är skäligt och bestrider resten.
Observera: Du löper en liten risk att hamna i Tingsrätten och till och med att förlora där. Om du förlorar kan du behöva betala motpartens alla kostnader, vilket kan bli betydligt högre belopp än den faktura ni tvistar om. Därför är det klokt att trots allt betala en lite större del av fakturan än vad du egentligen tycker är skäligt, så att du verkligen inte hamnar i den situationen.
Det är inte ovanligt att hantverkare har en prismodell som speglar deras kostnader.
Servicebilen är kostnad för bilen, dess bränsle samt verktyg. Säg att det kostar 12000kr/månaden för dem, då har de delat detta med 22 för antalet arbetsdagar per månad och sedan blir det ~550kr/dag ex moms.
Restid blir för firman samma sak som arbetstid, för om de ska betala en medarbetare för 40h i veckan så ska ju medarbetaren ha betalt även för resorna som sker som en del av tjänsten, dvs ut till dig som kund. Så det är inte vanligt att en generell restid prisats in i servicebilen. Så det ska du inte anta.
När man själv gör ett jobb så inser man ju direkt att det inte tar 5 minuter att handla. Direkt har ju 1 timme eller mer en tendens att försvinna för det som kändes som 5 min för att åka dit var kanske 10 min, så ska man dit och tillbaka, släpvagnen ska sättas på bilen, man ska plocka ut material på en stökig bygghandel, lastsäkra ordentligt och så ska man köa för att få betala och så blev man nödig för man behövde gå på toa.
Så som andra sagt, du kan såklart driva ett ärende att detta är orimligt mycket, men du kan inte heller räkna fel i dina egna beräkningar vad som är rimligt. De som jobbar som hantverkare gör det flera hundra dagar per år under en hel livstid. De kan inte springa varje meter som om det vore ett 100 meterslopp, det är inte rimligt att förvänta sig.
En tråkig detalj kan vara att hantverkarna har slirat med tiden på plats hos dig, för att ta en längre lunch på fredag, uträtta ett privat ärende på arbetstid och hämta barnen tidigare på förskolan någon dag. Men de har varje dag i sitt interna system skrivit 8h arbetstid trots att det inte är helt sant. Chefen ser då bara tiden i systemet och driver då caset mot dig att du måste betala för arbetet som utförts, fast sanningen är att medarbetarna kan ha skrivit mer tid än de faktiskt gjort, men det erkänner de såklart inte så chefen är "trygg" med att de verkligen gjort all denna tid.
Servicebilen är kostnad för bilen, dess bränsle samt verktyg. Säg att det kostar 12000kr/månaden för dem, då har de delat detta med 22 för antalet arbetsdagar per månad och sedan blir det ~550kr/dag ex moms.
Restid blir för firman samma sak som arbetstid, för om de ska betala en medarbetare för 40h i veckan så ska ju medarbetaren ha betalt även för resorna som sker som en del av tjänsten, dvs ut till dig som kund. Så det är inte vanligt att en generell restid prisats in i servicebilen. Så det ska du inte anta.
När man själv gör ett jobb så inser man ju direkt att det inte tar 5 minuter att handla. Direkt har ju 1 timme eller mer en tendens att försvinna för det som kändes som 5 min för att åka dit var kanske 10 min, så ska man dit och tillbaka, släpvagnen ska sättas på bilen, man ska plocka ut material på en stökig bygghandel, lastsäkra ordentligt och så ska man köa för att få betala och så blev man nödig för man behövde gå på toa.
Så som andra sagt, du kan såklart driva ett ärende att detta är orimligt mycket, men du kan inte heller räkna fel i dina egna beräkningar vad som är rimligt. De som jobbar som hantverkare gör det flera hundra dagar per år under en hel livstid. De kan inte springa varje meter som om det vore ett 100 meterslopp, det är inte rimligt att förvänta sig.
En tråkig detalj kan vara att hantverkarna har slirat med tiden på plats hos dig, för att ta en längre lunch på fredag, uträtta ett privat ärende på arbetstid och hämta barnen tidigare på förskolan någon dag. Men de har varje dag i sitt interna system skrivit 8h arbetstid trots att det inte är helt sant. Chefen ser då bara tiden i systemet och driver då caset mot dig att du måste betala för arbetet som utförts, fast sanningen är att medarbetarna kan ha skrivit mer tid än de faktiskt gjort, men det erkänner de såklart inte så chefen är "trygg" med att de verkligen gjort all denna tid.
Moderator
· Stockholm
· 57 795 inlägg
Nej, det är (normalt) bara kostnaden för själva bilen. Det tillkommer alltid timdebitering för tiden. Oftast räknas den in i den allänna tiden, vilket egentligen inte är OK för ROT avdraget, man har inte rätt till avdrag annat än för arbete som utförts inom din fastighet. Skatteverket ser mellan fingrarna här.A Ancaal skrev:
Det finns undantag. Ex. vitvarusercie har jag varit med om att även restiden ingår i någon form av startavgift som skall täcka alla kostnader utöver det faktiska arbetet på plats.
Restiden shablonsätts ofta till ex. 30 minuter för resor inom x km från firman.
Medlem
· Västmanland
· 194 inlägg
Har du möjlighet att skicka dagboken på PM då kan jag ta mig en titt? Du kan även skicka med omfattning av jobbet så kan jag göra en halvt objektiv bedömning om vad som är rimligt.A Ancaal skrev:Hej,
jag behöver gärna råd från er som haft hantverkare på löpande räkning.
Vi anlitade ett byggföretag för plattsättning i en hall samt några mindre kompletterande arbeten i bostaden. Vi har köpt in klinkers och de har köpt in resterande material. Vi var hemma under hela perioden och har därför kunnat föra egen logg över när hantverkarna faktiskt varit på plats.
När fakturan kom visade den en debiterad arbetstid som låg över 70 % högre än den faktiska närvarotiden i bostaden, även när man räknar med att två personer varit på plats samtidigt (vilket det inte alltid var).
När vi bad om tidsredovisning fanns det ingen. Först efter att vi begärde underlag på upprättade företaget en så kallad arbetsdagbok i efterhand. Den saknar in- och utstämpling, signaturer eller annan objektiv verifiering.
Den innehåller dessutom mycket orimliga poster, till exempel:
När vi påtalade detta och bad om att fakturan skulle justeras fick vi inga sakliga svar, utan i stället besked om att fakturan “ska betalas punkt slut” samt antydningar om att extra avgifter och tillägg kan läggas på i efterhand om vi inte betalar.
- En dag anges ca 16 arbetstimmar (två personer) för inköp och flytspackling, trots att endast en person var på plats i huset ca 1,5 timme den dagen och byggvaruhus ligger några minuter bort.
- En annan dag anges 6 arbetstimmar (3 timmar x2 personer) för primning och förarbete av en hall på knappt 20 kvm, trots att ytan redan var städad och redo när de kom och vårt eget protokoll visar att en person var på plats 1,5 timme.
- Flera dagar anges heldagsarbete trots att våra egna noteringar visar att hantverkarna kom sent eller gick tidigt.
Vi har därför bestridit de delar av fakturan som inte motsvarar faktiskt arbete eller verifierbart material, men företaget vägrar diskutera.
Hur hade ni gått vidare i ett sådant här läge?
Är ARN rätt väg, eller finns det något annat sätt att få detta prövat utan att behöva betala felaktiga belopp? Eller faller det i att bara betala och hoppas på att karma gör sitt jobb?
Tacksam för alla sakliga råd och erfarenheter
Halvt objektiv då jag läser den från ditt perspektiv, men även om timmarna är rimliga så ska du givetvis inte betala för fler än antalet arbetade.
I efterhand är det alltid svårt att verifiera faktiska arbetstider på plats (om man själv inte är på plats och noterar). Det blir ju ord mot ord.A Ancaal skrev:Hej,
jag behöver gärna råd från er som haft hantverkare på löpande räkning.
Vi anlitade ett byggföretag för plattsättning i en hall samt några mindre kompletterande arbeten i bostaden. Vi har köpt in klinkers och de har köpt in resterande material. Vi var hemma under hela perioden och har därför kunnat föra egen logg över när hantverkarna faktiskt varit på plats.
När fakturan kom visade den en debiterad arbetstid som låg över 70 % högre än den faktiska närvarotiden i bostaden, även när man räknar med att två personer varit på plats samtidigt (vilket det inte alltid var).
När vi bad om tidsredovisning fanns det ingen. Först efter att vi begärde underlag på upprättade företaget en så kallad arbetsdagbok i efterhand. Den saknar in- och utstämpling, signaturer eller annan objektiv verifiering.
Den innehåller dessutom mycket orimliga poster, till exempel:
När vi påtalade detta och bad om att fakturan skulle justeras fick vi inga sakliga svar, utan i stället besked om att fakturan “ska betalas punkt slut” samt antydningar om att extra avgifter och tillägg kan läggas på i efterhand om vi inte betalar.
- En dag anges ca 16 arbetstimmar (två personer) för inköp och flytspackling, trots att endast en person var på plats i huset ca 1,5 timme den dagen och byggvaruhus ligger några minuter bort.
- En annan dag anges 6 arbetstimmar (3 timmar x2 personer) för primning och förarbete av en hall på knappt 20 kvm, trots att ytan redan var städad och redo när de kom och vårt eget protokoll visar att en person var på plats 1,5 timme.
- Flera dagar anges heldagsarbete trots att våra egna noteringar visar att hantverkarna kom sent eller gick tidigt.
Vi har därför bestridit de delar av fakturan som inte motsvarar faktiskt arbete eller verifierbart material, men företaget vägrar diskutera.
Hur hade ni gått vidare i ett sådant här läge?
Är ARN rätt väg, eller finns det något annat sätt att få detta prövat utan att behöva betala felaktiga belopp? Eller faller det i att bara betala och hoppas på att karma gör sitt jobb?
Tacksam för alla sakliga råd och erfarenheter
Därför använder jag övervakningskamera och loggar tider (aktiveringar). Nämner det för hantverkarna … och då blir det svårare för dem att ’hitta på’ tider.
Vid ett litet jobb utomhus vid sommarstugan så fick jag en schabloniserad faktura för 2 pers och heldag … fastän överenskommelsen var löpande timmar och att jag, via kameran, bara sett en person på plats i 6 timmar. Påtalade detta … och svaret blev att han antagit att överenskommelsen var fast pris och heldagar. Spelade då upp vår insprlade överenskommelse (timmar) och då backades fakturan.
Tråkigt att inte kunna lita på hantverkare … men det kan vara värt mycket pengar att säkra att leveransen stämmer med fakturan.
I det här fallet hade jag kollat på vilka rättigheter du har att begära ut bilarnas GPS position de dagar de påstått varit hos dig. Där ska stå vilka tider de varit hos dig. Då får man svart på vitt hur mycket de myglat och fuskat. Dessa GPSer SKA man ha i bilarna, om företaget har fordon registrerade på företaget, och man ska kunna få ut en logg på dessa om det föreligger skäl till det. En chef kan t ex inte gå in och kolla vart hans anställa är, det bryter mot lagen, men vid en tvist som detta har jag för mig att man ska kunna få ut loggen lagligt.
Ser man då att de varit i butiken i en timme så får de ju förklara varför du ska betala detta.
Har de inga GPSer i bilarna så lär nog skatteverket vilja veta det, och det kanske är en punkt du kan trycka lite på om det skulle bli allt för inflammerat mellan er. Men hoppas inte det går så långt.
Ser man då att de varit i butiken i en timme så får de ju förklara varför du ska betala detta.
Har de inga GPSer i bilarna så lär nog skatteverket vilja veta det, och det kanske är en punkt du kan trycka lite på om det skulle bli allt för inflammerat mellan er. Men hoppas inte det går så långt.
Jag skulle aldrig acceptera 2timmar resa arbete 1timme. Det ska utföras så mycke arbete som möjligt mellan varje resa.A Ancaal skrev:Hej,
jag behöver gärna råd från er som haft hantverkare på löpande räkning.
Vi anlitade ett byggföretag för plattsättning i en hall samt några mindre kompletterande arbeten i bostaden. Vi har köpt in klinkers och de har köpt in resterande material. Vi var hemma under hela perioden och har därför kunnat föra egen logg över när hantverkarna faktiskt varit på plats.
När fakturan kom visade den en debiterad arbetstid som låg över 70 % högre än den faktiska närvarotiden i bostaden, även när man räknar med att två personer varit på plats samtidigt (vilket det inte alltid var).
När vi bad om tidsredovisning fanns det ingen. Först efter att vi begärde underlag på upprättade företaget en så kallad arbetsdagbok i efterhand. Den saknar in- och utstämpling, signaturer eller annan objektiv verifiering.
Den innehåller dessutom mycket orimliga poster, till exempel:
När vi påtalade detta och bad om att fakturan skulle justeras fick vi inga sakliga svar, utan i stället besked om att fakturan “ska betalas punkt slut” samt antydningar om att extra avgifter och tillägg kan läggas på i efterhand om vi inte betalar.
- En dag anges ca 16 arbetstimmar (två personer) för inköp och flytspackling, trots att endast en person var på plats i huset ca 1,5 timme den dagen och byggvaruhus ligger några minuter bort.
- En annan dag anges 6 arbetstimmar (3 timmar x2 personer) för primning och förarbete av en hall på knappt 20 kvm, trots att ytan redan var städad och redo när de kom och vårt eget protokoll visar att en person var på plats 1,5 timme.
- Flera dagar anges heldagsarbete trots att våra egna noteringar visar att hantverkarna kom sent eller gick tidigt.
Vi har därför bestridit de delar av fakturan som inte motsvarar faktiskt arbete eller verifierbart material, men företaget vägrar diskutera.
Hur hade ni gått vidare i ett sådant här läge?
Är ARN rätt väg, eller finns det något annat sätt att få detta prövat utan att behöva betala felaktiga belopp? Eller faller det i att bara betala och hoppas på att karma gör sitt jobb?
Tacksam för alla sakliga råd och erfarenheter
Att köpa material åt går inte 2st som seglar runt det räcker med en. Att köra på löpande räkning är förödande som du upptäckt. Då får du betala spilltiden när dom bara hoppar in hos dig för att fylla dagen och få dubbla restiden betald av dig och annan kund eller där inte den andra kunden går att debitera.
Stå på dig det är firman som har bevisbördan. Om dom inte kunde redovisa tiden från början är det upp till dom att komma överens med dig.
Senast jag gjorde ett köp var det med Inselo genom Jula. Dom kryddade friskt men fick ge sig efter mycket bollande (bland annat extra håltagning betongvägg väggen är timmrat trä) mitt råd är lus läs så allt material är använt och att det verkligen är köpet (kvitton) elektriker säljer till.ex. kabel flera gånger (debiterar 50meter använder 20meter debiterar nästa 50 meter använder 20meter osv.)
Lycka till.
Jag hade ett liknande fall där antalet timmar inte stämde med min logg. Hantverkaren ombads att delge sin logg och han hade på den bland annat satt upp nio timmar för en dag då han var på plats 15 min. Inget material köptes den dagen.A Ancaal skrev:Hej,
jag behöver gärna råd från er som haft hantverkare på löpande räkning.
Vi anlitade ett byggföretag för plattsättning i en hall samt några mindre kompletterande arbeten i bostaden. Vi har köpt in klinkers och de har köpt in resterande material. Vi var hemma under hela perioden och har därför kunnat föra egen logg över när hantverkarna faktiskt varit på plats.
När fakturan kom visade den en debiterad arbetstid som låg över 70 % högre än den faktiska närvarotiden i bostaden, även när man räknar med att två personer varit på plats samtidigt (vilket det inte alltid var).
När vi bad om tidsredovisning fanns det ingen. Först efter att vi begärde underlag på upprättade företaget en så kallad arbetsdagbok i efterhand. Den saknar in- och utstämpling, signaturer eller annan objektiv verifiering.
Den innehåller dessutom mycket orimliga poster, till exempel:
När vi påtalade detta och bad om att fakturan skulle justeras fick vi inga sakliga svar, utan i stället besked om att fakturan “ska betalas punkt slut” samt antydningar om att extra avgifter och tillägg kan läggas på i efterhand om vi inte betalar.
- En dag anges ca 16 arbetstimmar (två personer) för inköp och flytspackling, trots att endast en person var på plats i huset ca 1,5 timme den dagen och byggvaruhus ligger några minuter bort.
- En annan dag anges 6 arbetstimmar (3 timmar x2 personer) för primning och förarbete av en hall på knappt 20 kvm, trots att ytan redan var städad och redo när de kom och vårt eget protokoll visar att en person var på plats 1,5 timme.
- Flera dagar anges heldagsarbete trots att våra egna noteringar visar att hantverkarna kom sent eller gick tidigt.
Vi har därför bestridit de delar av fakturan som inte motsvarar faktiskt arbete eller verifierbart material, men företaget vägrar diskutera.
Hur hade ni gått vidare i ett sådant här läge?
Är ARN rätt väg, eller finns det något annat sätt att få detta prövat utan att behöva betala felaktiga belopp? Eller faller det i att bara betala och hoppas på att karma gör sitt jobb?
Tacksam för alla sakliga råd och erfarenheter
Det fanns mycket mer att säga om detta bland annat att han valde att arbeta korta dagar (3-4 tim eller kortare) vilket gjorde att restiden blev oproportionerligt stor samt att han, utan samråd, tog in en underentreprenör med lååång körsträcka.
Hos mig är detta ett säkert sätt att inte få fler uppdrag.
Han fick ändock betalt för mer tid än vad min logg summerade till. Underentreprenören var den proffsiga av de båda.
Det finns ingen svensk lag som styrker ditt påstående om att man SKA ha GPS i företagsbilar.Padde Kvist skrev:
I det här fallet hade jag kollat på vilka rättigheter du har att begära ut bilarnas GPS position de dagar de påstått varit hos dig. Där ska stå vilka tider de varit hos dig. Då får man svart på vitt hur mycket de myglat och fuskat. Dessa GPSer SKA man ha i bilarna, om företaget har fordon registrerade på företaget, och man ska kunna få ut en logg på dessa om det föreligger skäl till det. En chef kan t ex inte gå in och kolla vart hans anställa är, det bryter mot lagen, men vid en tvist som detta har jag för mig att man ska kunna få ut loggen lagligt.
Ser man då att de varit i butiken i en timme så får de ju förklara varför du ska betala detta.
Har de inga GPSer i bilarna så lär nog skatteverket vilja veta det, och det kanske är en punkt du kan trycka lite på om det skulle bli allt för inflammerat mellan er. Men hoppas inte det går så långt.
Däremot är man skyldig att föra körjournal och vissa företag väljer att använda GPS loggning för denna körjournal.
Jaha! Det har varit någon som sagt till mig att papper och penna inte räcker som körjournal utan det måste vara med GPS. Man är för dåligt insatt i detta märker jag. Man kör firmabilen och är nöjd sen.F Freda skrev:
Ber om ursäkt att jag gett TS fel information!
Klicka här för att svara
