Hej,
Nu är vi sugna på nästa projekt, att öppna upp till nock. Vi har ett 1-plans hus som är byggt -68. Vi tänkte att vi skulle passa på att göra ett loft på andra delen av huset, se bilder på hur vinden ser ut.
Vi är OK hemmasnickrare och undrar om det är någon som har gett sig på sig ett sånt projekt själv? Eller bör vi omedelbart dumpa den tanken? Vi har också idag ett FTX-system som ligger uppe på vinden, hur meckigt är det att ”dra” om?
Lärdomar, tips o tricks tas tacksamt emot!
Nu är vi sugna på nästa projekt, att öppna upp till nock. Vi har ett 1-plans hus som är byggt -68. Vi tänkte att vi skulle passa på att göra ett loft på andra delen av huset, se bilder på hur vinden ser ut.
Vi är OK hemmasnickrare och undrar om det är någon som har gett sig på sig ett sånt projekt själv? Eller bör vi omedelbart dumpa den tanken? Vi har också idag ett FTX-system som ligger uppe på vinden, hur meckigt är det att ”dra” om?
Lärdomar, tips o tricks tas tacksamt emot!
Är ni skuldfria och har pengar på bank?
Är det verkligen det där som ni vill använda pengarna till?
Det där blir oerhört dyrt och knappast funktionellt. Ingen nytta för pengarna. Man vill ju inte bli sittande med ett jättelån från en onödig ombyggnad som inte blev bra.
Som renoveringstimmerman på en mindre ort har jag lärt mig att såna där projekt skall man avråda kunderna ifrån. Annars går rykten i bygden att man är medskyldig till eländet.
Det där blir oerhört dyrt och knappast funktionellt. Ingen nytta för pengarna. Man vill ju inte bli sittande med ett jättelån från en onödig ombyggnad som inte blev bra.
Som renoveringstimmerman på en mindre ort har jag lärt mig att såna där projekt skall man avråda kunderna ifrån. Annars går rykten i bygden att man är medskyldig till eländet.
Det finns en artikel på framsidan av byggahus idag. Personligen tycker jag det blir mycket skrik för lite ull, dvs mycket pengar för väldigt begränsad nytta. Extremt dyra kvadratmetrar.
Om det alls är möjligt då du kanske har till och med mindre höjd tillgängligt än huset i artikeln? Att isolera taket och förstärka golvet stjäl mycket höjd. Ett taklyft är bättre (om tillåtet i detaljplan) men kan bli väldigt dyrt och med stor påverkan på livet i det befintliga huset under byggtiden.
Kanske en tillbyggnad är möjligt om mer yta behövs?
Om det alls är möjligt då du kanske har till och med mindre höjd tillgängligt än huset i artikeln? Att isolera taket och förstärka golvet stjäl mycket höjd. Ett taklyft är bättre (om tillåtet i detaljplan) men kan bli väldigt dyrt och med stor påverkan på livet i det befintliga huset under byggtiden.
Vi tänkte nog en lösning med Limträbalk i toppen. Men om det går att få balkarna snygga (ser inte jättekul ut nu) så har vi inget problem med att ha kvar dom heller…. Vilket luddigt svar😅 antar att det är billigast att behålla dom och fräscha upp dom lite?Centano skrev:
Underbar kommentar! Nope, vi är inte skuldfria utan snarare lite rastlösa och sugna på ett projekt. Högt i tak har alltid varit en dröm! Har du någon aning om vad det är för kostnad vi pratar om?H heimlaga skrev:Är ni skuldfria och har pengar på bank?
Tack för tips! Såg tråden nu! Ser mycket riktigt ut precis vad vi är ute efter. Det vi inte har bestämt oss kring är om loft är något att ha eller ”bara” att öppna upp till Nock. Låter jävligt dyrt med att gjuta balkar i grund osv… jikes…DiscoDuck skrev:
Det finns en artikel på framsidan av byggahus idag. Personligen tycker jag det blir mycket skrik för lite ull, dvs mycket pengar för väldigt begränsad nytta. Extremt dyra kvadratmetrar.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 105 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 105 inlägg
Med nockbalk i stället för nuvarande fackverkstakstolar blir det en helt annan takkonstruktion. Det är mycket dyrt eftersom det ungefär betyder att man behöver riva allt ovanför vindsbjälklagret och bygga upp på nytt..DjuDju skrev:
Kommer man verkligen att få den öppna känslan med dessa takstolar hängande från taket med 120 cm (?) mellanrum?DjuDju skrev:
TS tänker sig att fixa det själv, så vad är det som gör att det blir så förfärligt dyrt?H heimlaga skrev:Är ni skuldfria och har pengar på bank?
Just det.... Allt är billigt nu för tiden.
Och eget arbete är ju gratis, räknat i pengar. Bara lite tid och eget engagemang, så löser det sig.
Visserligen köpte jag allt material och la nytt tak på huset, här om året. Blev ju billigt. Kan ju inte direkt säga att det inkräktade på fritiden eller semestern, då jag är pensionär.
Allt detta är ju hur man disponerar tiden, som kan vara viktigt om man har ett vanligt lönearbete.
Och eget arbete är ju gratis, räknat i pengar. Bara lite tid och eget engagemang, så löser det sig.
Visserligen köpte jag allt material och la nytt tak på huset, här om året. Blev ju billigt. Kan ju inte direkt säga att det inkräktade på fritiden eller semestern, då jag är pensionär.
Allt detta är ju hur man disponerar tiden, som kan vara viktigt om man har ett vanligt lönearbete.
Redigerat:
En kostnadsdrivande faktor är allt det andra som blir ogjort när husägaren sätter all sin fritid i flera år på en i grunden onödig ombyggnad.
Samma kalkyl som gör att datorspel är en vansinnigt dyr hobby.
Varje sak man gör här i livet innebär att något annat blir ogjort. Därför skall man tänka efter noga innan man kastar sig in i projekt som inte ger någon betydande funktionell förbättring.
En funktionell förbättring betalar däremot tillbaka sin tidskostnad på sikt. Antingen i form av att huset blir hållbarare eller i form av att vardagssysslorna går smidigare för husets invånare.
När man öppnar upp till nock i äldre hus blir det vanligen en funktionell försämring. Värmen når inte ned till golvet längre när all varmluft stiger upp i tomrummet. Då blir det dubbla yllesockor inomhus efter det. Det finns en orsak till att förfäderna våra började sätta in isolerat mellantak i husen på 1500-talet.
Varje sak man gör här i livet innebär att något annat blir ogjort. Därför skall man tänka efter noga innan man kastar sig in i projekt som inte ger någon betydande funktionell förbättring.
En funktionell förbättring betalar däremot tillbaka sin tidskostnad på sikt. Antingen i form av att huset blir hållbarare eller i form av att vardagssysslorna går smidigare för husets invånare.
När man öppnar upp till nock i äldre hus blir det vanligen en funktionell försämring. Värmen når inte ned till golvet längre när all varmluft stiger upp i tomrummet. Då blir det dubbla yllesockor inomhus efter det. Det finns en orsak till att förfäderna våra började sätta in isolerat mellantak i husen på 1500-talet.
Magnus E K
Husägare
· Östergötland
· 4 602 inlägg
Magnus E K
Husägare
- Östergötland
- 4 602 inlägg
Har gjort en sån ombyggnad, i en friggebod på ca 3 x 3 meter, med oisolerat tak efter ombyggnaden. Men i ett fullstort isolerat hus (med tillräcklig takhöjd från början) blir det ju givetvis något helt annat.
Då är det kostsamt ala heimlagas livssituation. Inte kostsamt rent allmänt i kronor och ören för gemene man som inte befinner sig i din ovanliga situation.H heimlaga skrev:En kostnadsdrivande faktor är allt det andra som blir ogjort när husägaren sätter all sin fritid i flera år på en i grunden onödig ombyggnad.
TS har säkert ett annat liv än du, där snickrandet på fritiden inte försenar viktiga jobb för överlevnad. Som han påpekar ("lite rastlösa och sugna på ett projekt") och då är det väl bara att köra igång då jag har svårt att se att det skulle bli speciellt kostsamt.
Redigerat: