J justusandersson skrev:
På Byggahus forum samsas amatörer med proffs, vilket är lite av charmen. Man måste ha huvudet med sig när man läser inläggen, vilket inte är fel.
Jo precis, jag tycker också att om den nu skulle vara bärande borde tjockleken på väggen vara densamma som dem börande källarväggarna. Men som alltid är det bra att fråga en gång för mycket än för lite! :rofl:
 
En bra regel är att försöka bortse från väggens tjocklek när man funderar över om den är bärande eller ej. Sedan kan man inte jämföra murade konstruktioner med regelkonstruktioner av trä. En vertikal träregel klarar väldigt mycket last om den är ordentligt stagad.
 
J justusandersson skrev:
En bra regel är att försöka bortse från väggens tjocklek när man funderar över om den är bärande eller ej. Sedan kan man inte jämföra murade konstruktioner med regelkonstruktioner av trä. En vertikal träregel klarar väldigt mycket last om den är ordentligt stagad.
Jo så kan det vara, kände på väggen samt tog ner innertak, det var ytong "plattor" med mått BxH (60x235) som hölls på plats med reglar på var sida, inget spikat då "plattorna" rörde sig när man satte tryck på dem. Vilket i min värld inte låter som att det bär något
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.