644 läst ·
21 svar
644 läst
21 svar
Öppen spis eldstad som luktar när man eldar
Sida 1 av 2
Håller på att bli galen på vår öppna spis!
Har sotare som inspekterat och sotat och sagt att det ser fint ut i skorsten, har införskaffat eldrist/galler, har öppet spjäll och öppnar fönster vid start av brasa, tänder torr och fin björkved som legat inne i huset i flera dagar enligt ”topdown-metoden”.
Nu till problemet:
Det brinner fint och ingen rök i ca 10-15min sen börjar det lukta korvgrillning i skogen men ingen synlig rök i rummet bara lukt. Efter ytterligare några minuter blir jag tvungen att ta
Skyffeln och kasta ut hela brasan på baksidan.
Vad kan vara fel? Ska jag behöva installera en sån där snurrpryl på toppen av skorsten?
Huset är från 70-tal och jag har svårt att tro att de haft detta problem tidigare.. det finns en öppen spis i källaren kopplad till samma skorsten oxå. Kan det spjället påverka? Ingen lukt i källaren.
Ja just det, ja jag känner till kassetlösning och att vi eldar för kråkorna men det är mysigt med öppen spis och vi har ”dubbelpipig” bergvärme så spisen är inte nåt vi behöver för värme egentligen så att punga ut över 20000 för en kasset har jag inte lust med..
Alla tips är välkomna!
Mvh
Joakim
Har sotare som inspekterat och sotat och sagt att det ser fint ut i skorsten, har införskaffat eldrist/galler, har öppet spjäll och öppnar fönster vid start av brasa, tänder torr och fin björkved som legat inne i huset i flera dagar enligt ”topdown-metoden”.
Nu till problemet:
Det brinner fint och ingen rök i ca 10-15min sen börjar det lukta korvgrillning i skogen men ingen synlig rök i rummet bara lukt. Efter ytterligare några minuter blir jag tvungen att ta
Vad kan vara fel? Ska jag behöva installera en sån där snurrpryl på toppen av skorsten?
Huset är från 70-tal och jag har svårt att tro att de haft detta problem tidigare.. det finns en öppen spis i källaren kopplad till samma skorsten oxå. Kan det spjället påverka? Ingen lukt i källaren.
Ja just det, ja jag känner till kassetlösning och att vi eldar för kråkorna men det är mysigt med öppen spis och vi har ”dubbelpipig” bergvärme så spisen är inte nåt vi behöver för värme egentligen så att punga ut över 20000 för en kasset har jag inte lust med..
Alla tips är välkomna!
Mvh
Joakim
Jag har erfarenhet av kamin, öppen spis, insats och kakelugn. Ingetdera har varit helt luktfritt. Själv tycker jag inte att det är något problem, min mamma och min dotter har reagerat starkt. Vi är olika känsliga för lukter tänker jag.
Vi har kamin i sommarstugan och erfarenhet av kakelugn mm och aldrig har det luktat så här mycket. Det är liksom ovanligt mycket lukt.. tänk att du kommer hem efter att hjälpt till att släcka gräsbrand.NyKarin skrev:
Är skorsten inte nog varm blir draget inte tillräckligt. Är öppningen för stor räcker kanalen inte till försatt evakuera röken. Du kan testa att lägga två lager tegel i botten på öppenspisen så elden kommer högre. Och eller sätta en plåt i överkant så öppningen blir lägre.J Joakim Jonsson1 skrev:Håller på att bli galen på vår öppna spis!
Nu till problemet:
Alla tips är välkomna!
Mvh
Joakim
Jag tänkte på kallpropp eller att draget inte kommer igång på grund av sval skorsten men borde inte problemet uppstå direkt då?B Belastar skrev:
Ska testa att höja upp brasan i öppningen och se om det blir bättre, väntar dock till imorgon, vi har precis vädrat ur och skilsmässa vill jag undvika! 😅
En mindre brasa behöver mindre drag och mindre luft. När elden växer sig större blir rökvolymen större. Om då draget inte ökar så lär röken ta vägen nånstans. Ut i rummet exempelvis. Med en riktig rökgasfläkt med ställbar hastighet så kan du anpassa draget efter behov.J Joakim Jonsson1 skrev:
En tanke slår mig… om man använder sån där gnistskyddsvägg som man ställer framför elden ut mot rummet så borde ju öppningen minska, får man samma effekt då eller måste elden upp för att få den efterfrågade effekten. För i så fall kan man ju tänka sig ett härdat glas som gnistskydd ståendes framför elden.. ?B Belastar skrev:
Du kan testa!J Joakim Jonsson1 skrev:En tanke slår mig… om man använder sån där gnistskyddsvägg som man ställer framför elden ut mot rummet så borde ju öppningen minska, får man samma effekt då eller måste elden upp för att få den efterfrågade effekten. För i så fall kan man ju tänka sig ett härdat glas som gnistskydd ståendes framför elden.. ?
Nu har jag testat med höjd på eld och storlek på öppning, kan konstatera att spisen verkar tappa drag i skorsten efter en stund. Det börjar lukta och jag öppnar fönster på glänt och då försvinner lukten och det drar i spisen.. stänger fönster och efter 5-10 min så börjar det lukta igen. Att det inte blir nån rök i rummet förstår jag dock inte men att jag tappar drag i skorsten verkar vara mest troligt just nu… 
Prova att ha köksfläkten påJ Joakim Jonsson1 skrev:Nu har jag testat med höjd på eld och storlek på öppning, kan konstatera att spisen verkar tappa drag i skorsten efter en stund. Det börjar lukta och jag öppnar fönster på glänt och då försvinner lukten och det drar i spisen.. stänger fönster och efter 5-10 min så börjar det lukta igen. Att det inte blir nån rök i rummet förstår jag dock inte men att jag tappar drag i skorsten verkar vara mest troligt just nu…![]()
Jag har öppenspis och har ibland samma problem.
Det man behöver tänka på är
1) Hur spjället är satt. Tar man min öppnaspis så är spjället en lucka som fälls ned kring en axel som sitter till höger på luckan.
Eldar jag på höger sida i öppnaspisen börjar det ryka in efter ett tag, då dels drag spalten är för liten för all rök samt luckan då är den öppen pekar nedåt och blockerar draget.
Lösning i min öppenspis: elda till vänster i spisen
2) Hur stor öppningen i öppna spisen är. Är den för stor blir draget in för svagt i just öppningen och gör att rök kan läcka ut. Jag byggde en ram av 40mm fyrkantsrör som jag målade svart och satte i öppningen.
Den ramen gör ingen för insynen i öppna spisen, men minskade öppningen med ca 30% och därmed ökade draget i öppningen och minskade röken som sipprar ut markant.
3) Mängden ved man eldar med åt gången. Mer eld = mer luft går åt + mer rök.
Är tilluften i rummet för litet och inte "fritt flöde" blir draget genom skorstenen för litet och rök kommer ut it rummet.
Lösning: öppna ett fönster på 3-5mm glänt. Behövs oftast inte mer.
4) Hur veden ligger i öppna spisen. Efter 10-15min så kan vissa vedklabbar brunnit ned så pass att de i ena ändan börjar ryka. Ligger då den änden tex i min spis på fel sida den nedfällda spjälluckan ryker det in.
Lösning: Håll koll på elden och flytta den rykande vedklabben / ställ den upp.
Hoppas det hjälper något
Det man behöver tänka på är
1) Hur spjället är satt. Tar man min öppnaspis så är spjället en lucka som fälls ned kring en axel som sitter till höger på luckan.
Eldar jag på höger sida i öppnaspisen börjar det ryka in efter ett tag, då dels drag spalten är för liten för all rök samt luckan då är den öppen pekar nedåt och blockerar draget.
Lösning i min öppenspis: elda till vänster i spisen
2) Hur stor öppningen i öppna spisen är. Är den för stor blir draget in för svagt i just öppningen och gör att rök kan läcka ut. Jag byggde en ram av 40mm fyrkantsrör som jag målade svart och satte i öppningen.
Den ramen gör ingen för insynen i öppna spisen, men minskade öppningen med ca 30% och därmed ökade draget i öppningen och minskade röken som sipprar ut markant.
3) Mängden ved man eldar med åt gången. Mer eld = mer luft går åt + mer rök.
Är tilluften i rummet för litet och inte "fritt flöde" blir draget genom skorstenen för litet och rök kommer ut it rummet.
Lösning: öppna ett fönster på 3-5mm glänt. Behövs oftast inte mer.
4) Hur veden ligger i öppna spisen. Efter 10-15min så kan vissa vedklabbar brunnit ned så pass att de i ena ändan börjar ryka. Ligger då den änden tex i min spis på fel sida den nedfällda spjälluckan ryker det in.
Lösning: Håll koll på elden och flytta den rykande vedklabben / ställ den upp.
Hoppas det hjälper något
En annan tanke :
Kall skorsten . Start av brasan. Skorstensdraget ökar med längre eldningstid och större brasa. Draget blir "för bra", så att det skapas undertryck i bostaden. Elden minskar, skorstenen svalnar och lite luft kommer ner genom skorstenen för att utjämna tryckförhållandena. Rökblandad luft kommer ut i rummet!
Möjlig åtgärd : öka tilluften genom att hålla ett fönster lite öppet hela tiden och se om det hjälper. Om så, så får du fixa något bättre tilluft. Annars ???
( Jag har ett svagt minne av att vi gjorde så i mitt föräldrahem)
Kall skorsten . Start av brasan. Skorstensdraget ökar med längre eldningstid och större brasa. Draget blir "för bra", så att det skapas undertryck i bostaden. Elden minskar, skorstenen svalnar och lite luft kommer ner genom skorstenen för att utjämna tryckförhållandena. Rökblandad luft kommer ut i rummet!
Möjlig åtgärd : öka tilluften genom att hålla ett fönster lite öppet hela tiden och se om det hjälper. Om så, så får du fixa något bättre tilluft. Annars ???
( Jag har ett svagt minne av att vi gjorde så i mitt föräldrahem)