12 353 läst ·
79 svar
12k läst
79 svar
Önskar tips för att värdera lösöre i välfyllt garage(dödsbo).
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 234 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 234 inlägg
Bankomat har jag inte kollat men nog skulle väl Swish och t.ex. Tradera kunna räknas till digitala plattformsoperatörer i de sammanhang som det står om där. Men jag kunde inte googla fram något specifikt att just Swish ska lämna kontrolluppgift. Så jag vet inte, utan länkarna var för den som vill kolla vidare. Själv är jag inte tillräckligt intresserad av det för att försöka förstå vad Skatteverket syftar på.Alfredo skrev:
TheImprovisor
Allvetare
· Västkusten
· 1 881 inlägg
TheImprovisor
Allvetare
- Västkusten
- 1 881 inlägg
Tradera rapporterar. De är skyldiga att göra det.BirgitS skrev:
Bankomat har jag inte kollat men nog skulle väl Swish och t.ex. Tradera kunna räknas till digitala plattformsoperatörer i de sammanhang som det står om där. Men jag kunde inte googla fram något specifikt att just Swish ska lämna kontrolluppgift. Så jag vet inte, utan länkarna var för den som vill kolla vidare. Själv är jag inte tillräckligt intresserad av det för att försöka förstå vad Skatteverket syftar på.
Absolut. Dock tycker jag det borde vara rätt välkänt om den rapporteringsskyldighet @L Jan påstår finns, faktiskt finns. Och skulle en persons bankomatuttag över 50 tkr per år rapporteras borde det i så fall medföra någon form av utredning och någon sådan har jag aldrig märkt.BirgitS skrev:
Jag är därför skeptisk till påståendena till de styrks.
NÄr du svarar på bankens kundkänndom årligen står det, 50' kr rapporteras.Alfredo skrev:
Hittar absolut inget där. Du påstår alltså att det finns rapporteringsskyldighet avseende Swish och bankomatuttag men kan inte styrka det på något sätt? Detta börjar kännas lite bekant...
Förklara gärna för mig hur någon enskild aktör skulle kunna veta att en person tar ut över 50 tkr i bankomat om det görs via flera institut?
Moderator
· Stockholm
· 57 851 inlägg
OM det är omöjligt att sälja, så är det inte värt något.S Sajmon skrev:
Men man gör ju sådana här värderingar av olika orsaker. Antingen är det bara en formsak för boupteckningen. Då sätter man bara en klumpsumma för allt (inte bara garaget) på 5 - 20 000. Skulle det finnas något väldigt speciellt, som en Picasso eller några pärmar med shilling banco frimärken, så får man värdera det separat.
Men man kan behöva göra en lite bättre värdering om arvingarna skall ta hand om något lösöre av värde.
En överhängande risk i många såna är fall är att det kan finnas dyrgripar. Problemet är att antingen så har man inte koll på vilka dyrgripar som finns i dödsboet eller så har man inte kompetensen att identifiera dessa, det är dessa som sedan blir fynd på antikrundan eller dylikt.H hempularen skrev:OM det är omöjligt att sälja, så är det inte värt något.
Men man gör ju sådana här värderingar av olika orsaker. Antingen är det bara en formsak för boupteckningen. Då sätter man bara en klumpsumma för allt (inte bara garaget) på 5 - 20 000. Skulle det finnas något väldigt speciellt, som en Picasso eller några pärmar med shilling banco frimärken, så får man värdera det separat.
Men man kan behöva göra en lite bättre värdering om arvingarna skall ta hand om något lösöre av värde.
Finns ju ingen anledning att sälja styckvis på tradera och finns ingenanledning att göra i ordning något innan heller. Varför skulle mycket verktyg vara omöjligt att sälja? Du kan ju sälja kompletta verkstäder som ett parti på blocket.
Blocket-annons med "ca 150 blocknycklar, fabrikat bahco, hyfsat skick enligt bild " 2000 kr, skickas ej" "10 st elhandverktyg enligt bild, okänd funktion, blandade fabrikat, skickas ej" 2000 kr osv.
Även när jag säljer på tradera klumpar jag ihop så att varje annons ska ge en rimlig summa i förhållande till arbetsinsatsen. Skulle aldrig sälja t.ex. blocknycklar styckvis och troligtvis är det inte världens affär heller med tanke på frakten.
Slänga ger 0 kr + arbetsinstas för att köra bort det. Ju större poster desto mindre förtjänst men mindre arbetsinsats. Största posten "helt garage med verktyg, 15 000 kr, hämtas, befintligt skick"
Finns ingen anledning att inventera, speca eller liknande, varken för dödsboet eller annonsen.
När pappa gick bort hade jag en post i bouppteckningen som var "diverse fotoutrustning" eller liknande, 50 000 kr (eller vad summan nu var). Jag la ingen större energi på det utan höftade till nåt lämpligt.
Värt att tänka på är att begagnade verktyg har begränsat värde om det inte är nya modeller och de är i nyskick, detta eftersom verktyg är förbrukningsvara. 20-30 år gamla elhandverktyg av "bra" fabrikat i bruksskick är ett par 100 kr/st, så det är smidigast att sälja i klump, t.ex.
Blocket-annons med "ca 150 blocknycklar, fabrikat bahco, hyfsat skick enligt bild " 2000 kr, skickas ej" "10 st elhandverktyg enligt bild, okänd funktion, blandade fabrikat, skickas ej" 2000 kr osv.
Även när jag säljer på tradera klumpar jag ihop så att varje annons ska ge en rimlig summa i förhållande till arbetsinsatsen. Skulle aldrig sälja t.ex. blocknycklar styckvis och troligtvis är det inte världens affär heller med tanke på frakten.
Slänga ger 0 kr + arbetsinstas för att köra bort det. Ju större poster desto mindre förtjänst men mindre arbetsinsats. Största posten "helt garage med verktyg, 15 000 kr, hämtas, befintligt skick"
Finns ingen anledning att inventera, speca eller liknande, varken för dödsboet eller annonsen.
När pappa gick bort hade jag en post i bouppteckningen som var "diverse fotoutrustning" eller liknande, 50 000 kr (eller vad summan nu var). Jag la ingen större energi på det utan höftade till nåt lämpligt.
Värt att tänka på är att begagnade verktyg har begränsat värde om det inte är nya modeller och de är i nyskick, detta eftersom verktyg är förbrukningsvara. 20-30 år gamla elhandverktyg av "bra" fabrikat i bruksskick är ett par 100 kr/st, så det är smidigast att sälja i klump, t.ex.
När jag har något över till lågt värde som jag vill bli av med, ställer jag ut det vid gatan med en skylt."Bortskänkes".
Ibland går det Ibland inte.
Nu är ju TS grejer av en helt annan kaliber. Så, varför inte starta med några bilder i denna tråd.
Ibland går det Ibland inte.
Nu är ju TS grejer av en helt annan kaliber. Så, varför inte starta med några bilder i denna tråd.
Bäst att låta arvingarna(utan respektives påverkan och snikenhet som ställer till det med arvingarnas vänskapsband) i tur och ordning välja vad de vill ha tills de är nöjda. Sedan kontakta PMU, Röda Korset eller Myrorna och skänka bort resten.
Som sagt! Formalisera bara så mycket som krävs för att undvika krångel med banker vid uttag från konton, utbetalningsavier mm. Samt för att slippa osämja om vad som finns/fanns när boet ska delas o avvecklas. Se upp med makar/partners/barn/barnbarn, halvsyskon osv om Ni växt- och flyttat ifrån varandra och inte har kontakt annat än vid begravningar etc. Lätt att som delägare pressas av sådana "intressenter" särskilt om man lever olika slags liv, år runnit iväg, banden tunnats ut.Nötegårdsgubben skrev:
Gör inte juridik av det här om ni inte är djupt oeniga och det är stora pengar. Och var inte för detaljerade. Bunta ihop saker och sätt ett pris på det om någon vill ha prylarna eller de går att sälja, men betänk att det kan kosta mer i arbetstid bara att sortera än grejerna är värda. ”Rätt” sätt är när alla arvingar tycker att det känns rimligt, det finns inget guldpläterat facit.
Är det en hoarder som har åtta snickarhammare för att, ja det blev så och det kan ju vara bra att ha en här och en där, så bunta inte ihop dem, utan gör kit med en hammare, några mejslar, nån skiftnyckel osv. Så hellre åtta ungefär likadana kit á 500 kr än åtta hammare 800 kr, 50 mejslar 1.000 kr osv. Och kan ni inte skilja på prylar från Hultafors och Stanley så ta alltid det billigaste.
En lista gör du förslagsvis själv i Excel, med exempelvis följande rubriker. Där ”Vem” är intresserade arvingar.
Antal Pryl Nypris Värde Vem Kommentar
Är det stora maskiner och ingen intresserad så ta bilder och kontakta någon auktionssajt för att se om det ens är värt att kränga grejerna kommersiellt, annars är det bara att hiva ut på Blocket eller Tradera och acceptera det bök sådan försäljning för med sig.
Värdera kan Ni göra vid själva skiftet om det skulle behövas för rättvisa. Skatt finns ju inte och bouppteckningen triggar därför inget fiskalt intresse.
Numera gör man sällan inventarielistor som man gjorde förr. De senaste bouppteckningarna jag har varit delaktig i har bara klumpat ihop allt och satt väldigt lågt värde på det. Allt för att få bouppteckningen gjord. Om man sedan fördelar och säljer i samråd, om man är flera, det blir en annan sak. Beroende på vad man orkar med.J jonaserik skrev: