TheImprovisor TheImprovisor skrev:
Det var ju precis det jag skrev, fast med andra ord. Över 50 000:- i vinst så blir det skatt.
Och vem får veta det då, ( skatteverket ) ska någon tjalla. Finns ingen bokförning eller kvitton på det som säljs över disk kontant. Bara om det säljs numera via internet som det ska uppges.

• Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Och vem får veta det då, ( skatteverket ) ska någon tjalla. Finns ingen bokförning eller kvitton på det som säljs över disk kontant. Bara om det säljs numera via internet som det ska uppges.
Swish också, det rapporteras om de är 30 st per år.

Men kontanter är osynligt. Dock om du tar ut mer än 50000 kr per år i Bankomat så rapporteras det också.

L L Jan skrev:
Swish också, det rapporteras om de är 30 st per år.
Har du en källa till det?

• Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
L L Jan skrev:
Dock om du tar ut mer än 50000 kr per år i Bankomat så rapporteras det också.
Och gärna även en källa till det. Jag har aldrig märkt något av någon sådan rapport.

• Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
TheImprovisor
J jonaserik skrev:
Vad är nytt med det? Oredovisade pengar är, och har alltid varit just oredovisade och utanför skattesystemet.

Nytt är att Tradera och liknande sajter har skyldighet att redovisa sina kunders affärer till skattemyndigheten.

• Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
L L Jan skrev:
Se tex på alla beg. kläder som säljs som inte är slitna. För att folk, 90% är kvinnor som vill köpa nytt. Sjukt.
L L Jan skrev:
Undrade om jag inte är bättre själv? Har ju själv låtit byggt nytt hus just nu, men sålt det gamla.
Så kvinnor som säljer sina avlagda kläder i andra hand är sjuka, medan du som gör samma sak med hus är det inte.

Hyckleriets vågor svallar högt!

• Gilla
  • Haha
Maria T och 4 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Och gärna även en källa till det. Jag har aldrig märkt något av någon sådan rapport.
Kolla din banks kundkännedom, som du svarat på

L L Jan skrev:
Kolla din banks kundkännedom, som du svarat på
Där står knappast något om vilken rapporteringsskyldighet de har avseende Swish och bankomatuttag. Och en enskild bank kan knappast veta hur mycket en person tar ut i bankomat per år.

Redigerat:
BirgitS BirgitS skrev:
Skulle tro att det handlar om reglerna för digitala plattformsoperatörer
Skummade bara länkarna som hastigast men finns det verkligen något om Swish och/eller bankomatuttag där?

L L Jan skrev:
Se tex på alla beg. kläder som säljs som inte är slitna. För att folk, 90% är kvinnor som vill köpa nytt. Sjukt.
Men om kvinnor vill köpa nytt, vem köper då alla nästan nya begagnade kvinnokläder? 🤔

Nissens
Alfredo Alfredo skrev:
Men om kvinnor vill köpa nytt, vem köper då alla nästan nya begagnade kvinnokläder? 🤔
Norrlänningarna?

• Haha
Renovatorus och 2 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Har du en källa till det?
Sök på skatteverket
Alfredo Alfredo skrev:
Kanske de som tillverkar nya kläder i Asien

L L Jan skrev:
Sök på skatteverket
Hittar absolut inget där. Du påstår alltså att det finns rapporteringsskyldighet avseende Swish och bankomatuttag men kan inte styrka det på något sätt? Detta börjar kännas lite bekant...

Förklara gärna för mig hur någon enskild aktör skulle kunna veta att en person tar ut över 50 tkr i bankomat om det görs via flera institut?

• Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Var någonstans i landet befinner ni er?

Jag skulle ha en loppis om det är något sånär tätbebyggt...

Alternativt slängt ut lite bilder här på Byggahus och se om någon är intresserad? Lär väl alltid finnas några saker som folk vill köpa ..

/Jocce

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.