12 344 läst ·
79 svar
12k läst
79 svar
Önskar tips för att värdera lösöre i välfyllt garage(dödsbo).
Och vem får veta det då, ( skatteverket ) ska någon tjalla. Finns ingen bokförning eller kvitton på det som säljs över disk kontant. Bara om det säljs numera via internet som det ska uppges.TheImprovisor skrev:
Swish också, det rapporteras om de är 30 st per år.J jonaserik skrev:
Men kontanter är osynligt. Dock om du tar ut mer än 50000 kr per år i Bankomat så rapporteras det också.
TheImprovisor
Allvetare
· Västkusten
· 1 881 inlägg
TheImprovisor
Allvetare
- Västkusten
- 1 881 inlägg
Vad är nytt med det? Oredovisade pengar är, och har alltid varit just oredovisade och utanför skattesystemet.J jonaserik skrev:
Nytt är att Tradera och liknande sajter har skyldighet att redovisa sina kunders affärer till skattemyndigheten.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 273 inlägg
L L Jan skrev:
Så kvinnor som säljer sina avlagda kläder i andra hand är sjuka, medan du som gör samma sak med hus är det inte.L L Jan skrev:
Hyckleriets vågor svallar högt!
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 214 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 214 inlägg
Skulle tro att det handlar om reglerna för digitala plattformsoperatörer, se här:Alfredo skrev:
https://www.skatteverket.se/privat/...hhyrautpanatet.4.48cfd212185efbb440b62ba.html
https://www4.skatteverket.se/rattsligvagledning/edition/2025.2/415147.html
Hittar absolut inget där. Du påstår alltså att det finns rapporteringsskyldighet avseende Swish och bankomatuttag men kan inte styrka det på något sätt? Detta börjar kännas lite bekant...L L Jan skrev:
Förklara gärna för mig hur någon enskild aktör skulle kunna veta att en person tar ut över 50 tkr i bankomat om det görs via flera institut?
Var någonstans i landet befinner ni er?
Jag skulle ha en loppis om det är något sånär tätbebyggt...
Alternativt slängt ut lite bilder här på Byggahus och se om någon är intresserad? Lär väl alltid finnas några saker som folk vill köpa ..
/Jocce
Jag skulle ha en loppis om det är något sånär tätbebyggt...
Alternativt slängt ut lite bilder här på Byggahus och se om någon är intresserad? Lär väl alltid finnas några saker som folk vill köpa ..
/Jocce