12 348 läst ·
79 svar
12k läst
79 svar
Önskar tips för att värdera lösöre i välfyllt garage(dödsbo).
TheImprovisor
Allvetare
· Västkusten
· 1 881 inlägg
TheImprovisor
Allvetare
- Västkusten
- 1 881 inlägg
Men vad?Appendix skrev:
Det tar tid att sälja på t.ex. Tradera.
Varan skall göras "fin", rengöras etc.
Varan skall fotograferas.
Annonsen skall formuleras och publiceras.
Eventuella frågor från presumtiva köpare skall hanteras.
Packmaterial skall anskaffas/lagras. Dyrt om det måste köpas nytt.
Varan skall packas.
Varan skall transporteras till transportombud.
Tro mig, detta tar tid. Jag har sålt mycket på Tradera och vet att det tar tid och kräver tålamod. Har man ett helt garage fyllt med pryttlar som kanske i snitt inbringar 50:- blir timförtjänsten ganska skral.
Dessutom måste du, i väntan på en eventuell försäljning, lagerhålla varan någonstans. Vissa varor kan du dessutom behöva lägga ut flera gånger innan de, eventuellt, blir sålda.
Har man tiden, och platsen för lagerhållningen, kan det absolut vara värt det. Det är dock inte "bara" om man har många saker att avyttra.
Jag är absolut för att saker skall cirkulera så länge de är användbara och fungerande, men man skall vara medveten om att sannolikheten att tjäna stora pengar på det är liten. Däremot kan du som köpare spara pengar genom att köpa begagnat.
Som sagt, tro mig. Jag har många försäljningar bakom mig på Tradera, men också många nedlagda timmar i jobbet på dessa försäljningar.
Jag förringar inte "många bäckar små" utan säger bara att timförtjänsten sannolikt är liten och arbetsinsatsen hög.
Redigerat:
Posta enstaka mejslar/hammare kan aldrig vara värt tiden det tar.
Om det inte är totalt avsides kanske tradera 1krs annonser med bud och enbart avhämtning. Informera om att man kan köpa flera verktyg vid avhätmningen.
Men det kommer nog ta tid att bli av med allt.
Om det inte är totalt avsides kanske tradera 1krs annonser med bud och enbart avhämtning. Informera om att man kan köpa flera verktyg vid avhätmningen.
Men det kommer nog ta tid att bli av med allt.
TheImprovisor
Allvetare
· Västkusten
· 1 881 inlägg
TheImprovisor
Allvetare
- Västkusten
- 1 881 inlägg
Säljer du för en krona förlorar du två vid varje försäljning eftersom Tradera tar minimum tre kronor i provision.Unikt namn skrev:
Det vore spännande att höra från TS om förutsättningarna för dödsboet och arvskiftet. Det värsta fallet är när någon arvinge är ointresserad av att äga innehållet i garaget, inte kan/vill hjälpa till att sälja det, men samtidigt är övertygad om att värdet är jättehögt.
Okej det är något nytt?TheImprovisor skrev:
Men om nån sätter sig i bilen och hämtar en mejsel för 1krona får man väl hoppas på lite mer-försäljning vid besöket.
Vid det laget borde ju TS fått en känsla för vad saker är värda baserat på intresset för de andra annonserna.
TheImprovisor
Allvetare
· Västkusten
· 1 881 inlägg
TheImprovisor
Allvetare
- Västkusten
- 1 881 inlägg
Om du har en registrerad näringsverksamhet skall ALLA intäkter redovisas och beskattas och moms skall deklareras.L L Jan skrev:
Det gäller inte om du som privatperson säljer lite begagnade prylar på Tradera eller Blocket.
TheImprovisor
Allvetare
· Västkusten
· 1 881 inlägg
TheImprovisor
Allvetare
- Västkusten
- 1 881 inlägg
What? Det där gäller väl folk som tjänar pengar på att köpa och sälja eller när man gör en större vinst? Hur ofta resulterar en "garagerensning" i att man får in väsentligt mer än grejorna köptes för? Jag förstår inte heller tankesättet att "hålla i sina grejor" om man själv inte har behov men det går att sälja till någon som har det.L L Jan skrev:
Japp, större vinst.B Bigfoot skrev:What? Det där gäller väl folk som tjänar pengar på att köpa och sälja eller när man gör en större vinst? Hur ofta resulterar en "garagerensning" i att man får in väsentligt mer än grejorna köptes för? Jag förstår inte heller tankesättet att "hålla i sina grejor" om man själv inte har behov men det går att sälja till någon som har det.
Se tex på alla beg. kläder som säljs som inte är slitna. För att folk, 90% är kvinnor som vill köpa nytt. Sjukt.
Har man inte behov av grejerna vid tex flytt är det en helt annan sak. Men folk som köper nya möbler när de gamla är helt ok eller slänger ut fullt fungerande vitvaror när de flyttar in eller renoverar kök eller badrum trots att de nuvarande är helt ok. Sådant skapar miljöproblem. Men det gäller väl alla andra.... tycker de.
En granne hade tex jättefina och helt perfekta som nya plastmattor med hög kant i badrummen. I nyköpta huset, 15 år gammalt
Men hans fru krävde klinkers. Så det blev klinkers, vilket är sämre på alla vis. Samtidigt blåste de ut badrummen och bytte allt. Kostade gissningsvis 300
000 kr, pengar åt helvete... De har lån också. Sicka stollar, enligt mig iaf. VVS firman här som jag känner, hon bara skakade på huvudet när vi sågs. Men hon frotterade händerna väl och var helnöjd över jobbet. Enkelt jobb, men dyrt.
Undrade om jag inte är bättre själv? Har ju själv låtit byggt nytt hus just nu, men sålt det gamla. Det råder bostadsbrist här i byn ändå. Så allt det gamla har kommit till nytta. Där det nya huset stod fanns ett 1800-talshus i timmer som var fallfärdigt. Omöjligt att renovera, så det kapades upp till brännved. En granne köpte allt till sitt fjärrvärmeverk på gården.
Redigerat:
Jo, gäller för privatpersoner utan firma också. Nya regler sedan något år. Tradera, Blocket, m.fl. även Swish. Allt rapporteras in till Skatteverket, alla transaktioner och även antal transaktioner om det är mängder med småbelopp. Man behöver betala skatt om det på ett år vinsten överskrider 50000 kr. Då får man skicka in 30% i skatt.TheImprovisor skrev:
Det går knappt att komma undan
Sök mer på Skatteverkets hemsida eller Blockets.
TheImprovisor
Allvetare
· Västkusten
· 1 881 inlägg
TheImprovisor
Allvetare
- Västkusten
- 1 881 inlägg
Det var ju precis det jag skrev, fast med andra ord. Över 50 000:- i vinst så blir det skatt.L L Jan skrev:Jo, gäller för privatpersoner utan firma också. Nya regler sedan något år. Tradera, Blocket, m.fl. även Swish. Allt rapporteras in till Skatteverket, alla transaktioner och även antal transaktioner om det är mängder med småbelopp. Man behöver betala skatt om det på ett år vinsten överskrider 50000 kr. Då får man skicka in 30% i skatt.
Det går knappt att komma undan
Sök mer på Skatteverkets hemsida eller Blockets.