J Jehu skrev:
Jag trodde inte mina öron.
Och drog tillbaka ansökan. Man vill inte ha ett avslag!
Häri ligger något av problemets kärna. De drabbade avstår frivilligt från systemets sista chans till rättvisa.

Och varför gör de det?

Eftersom det saknas akademiska försök att besvara frågan kan vi bara spekulera. Och jag gissar att skälen politiska, sociala och ekonomiska. Man har inte råd att hyra arkitekter och advokater som partsombud i förvaltningsrättens högre instanser. Man vågar inte sticka upp i en eller annan insnöad provinsstad. Eller man tycker sig veta att man är på förhand dömd, eftersom lagmän, hövråttsråd och justitieråd är kompis, bror och svåger med "makterna" och varandra.

Objektivt torde ingen förlora på att anlita professionella ombud och sakkunniga när man blir indragen i en tvist. Sak samma om det handlar om brottmål, civilmål eller förvaltningsärenden. Men i förvaltningsrätten tvingas man bekosta juridisk hjälp helt ur egen ficka, utan vare sig allmän rättshjälp eller stöd från ens sin hemförsäkring.

Såklart att "man vill inte ha ett avslag", därför att det har sitt pris.

Den här tråden är egentligen fel forum för en väldigt viktig generell debatt. Förtjänar en hel avdelning!

• Gilla
MetteKson
  • Laddar…
I mitt fall så var det tiden det skulle ta att vinna som var problemet.

banjoragge banjoragge skrev:
Det är med arkitekter som med alla yrken, det finns vassa och rena nollor. Jag har suttit och "reviderat" arkitektritningar så att byggnader ska gå att producera eller inte få inbyggda fel. Har också haft diskussioner med arktiketer vad de ska ansvara för och fått svar från "bara det estetiska" till "det praktiska, ekonominska och estetiska". Det är samma med bygglovsenheter. Jag har fått påpekanden som berott på att handläggaren är dåligt påläst.
Visst är det som du säger, inom alla yrkeskategorier finns det vassa och rena nollor. Men jag måste ju försvara min egen yrkeskår. :)
Bäst resultat tycker jag det blir när arkitekter och byggnadstekniskt kunniga tillsammans verkar för att skapa bra, funktionella, hållbara och estetiskt tilltalande byggnader. Tyvärr har jag upplevt att dessa två yrkeskategorier ibland har svårt att mötas. Det blir ofta en kamp om vad som är viktigast, teknik eller estetik.

• Gilla
banjoragge
  • Laddar…
Kan vi få se en bild på huset med de nya fönstren?

Gärna en översiktsbild och en närbild.

Grattis, förresten

/ Fredrik

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.